تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲

ارگ 200 ساله پایتخت با وجود تاکید کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حفاظت از این سند زنده تاریخ معاصر ایران، تبدیل به پارکینگ اتومبیل‌های شخصی شده و اکنون شرایط مناسبی با توجه به ثبت آن در زمره آثار ملی ندارد.

احمد رضا حشمتی، معاون کاخ موزه گلستان در این باره به میراث‌خبرگفت: «میدان ارگ دارای ارزش‌های منحصر به فردی است که باید برای صیانت از آن کوشید ولی این روزها این میدان قدیمی شرایط مناسبی نداشته و روز به روز به از دست دادن یادمان‌ها و المان‌های تاریخی خود نزدیک‌تر می‌شود.»

به گفته وی، زمانی شهرداری اقداماتی برای ممانعت از عبور و مرور اتومبیل‌ها انجام داد ولی متأسفانه آنچه امروز دیده می‌شود، تنها پارکینگ اتومبیل‌های کرایه‌ای است و این منظره بسیار نامناسبی برای این میدان تاریخی به وجود آورده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری، میادین تاریخی همواره یکی از فضاهای شهری است که از سوی گردشگران بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ارگ از میدان‌هاى مهم دارالخلافه تهران بود که سابقه آن به دوره شاه طهماسب صفوى مى‌رسید.

این میدان در گذشته محصور بود و اطراف آن را خندق حفر کرده بودند و بیشتر بناهاى سلطنتى در داخل آن قرار گرفته بود. نام این میدان از زمان فتحعلى شاه به یادگار مانده است.

در زمان ناصرالدین‌ شاه، آن را به اسامى مختلف، میدان شاه، میدان توپخانه و باغ گلشن مى‌نامیدند و اینکه به همان نام قدیمى ارگ معروف است.

محدوده‌ جغرافیایى ارگ تهران در زمان ناصرالدین‌ شاه، در مقایسه با وضع خیابان‌هاى جدید تهران، چنین بود: از شمال به محوطه بین ضلع جنوبى میدان سپه و قسمتى از خیابان سپه (خیابان مریض خانه سابق) و خیابان بوذرجمهرى تا چهار راه گلوبندک، از جنوب به خیابان ناصر خسرو (ناصریه)، از شرق به خیابان خیام (جلیل‌آباد) و از مغرب به گلوبندک تا میدان امام خمینی.