به گزارش همشهری آنلاین علی محمدی راد ملیپوش سابق قایقرانی ایران و یکی از مربیان با سابقه در دنیای بدنسازی با ورزشکاران حرفه ای در دنیا است. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته Athlete Development از دانشگاه Southampton انگلستان بوده از معدود ایرانیانی است که مدرک مربی گری حرفه ای از آکادمی NSCA آمریکا را دارد.
محمدی راد در حال حاضر با چند فدراسیون ورزشی در ایران به صورت مشاور همکاری دارد اما یکی از تخصص های او آماده سازی یک ورزشکار برای مسابقات جهانی و البته المپیک است.
او در خصوص اینکه تعریف جهانی مربی بدنساز حرفه ای و مربی فیتنس چیست؟ می گوید:«مربی بدنساز حرفهای یا Strong and Conditioning با علم به روز دنیا و دارا بودن تحصیلات دانشگاهی بهترین برنامه تمرینی مختص ورزشکار را طراحی می کند. برای مثال برنامه تمرینی ورزشکاری که میخواهد برای مسابقات جهانی و المپیک آماده شود، برای یک تا دو سال سال قبل از مسابقات با علم به روز دنیا طراحی میگردد، که این ورزشکار طبق این برنامه خاص به عالی ترین شرایط فیزیکی و روانی خود یا به اصطلاح به نقطه اوج خودش در زمان مسابقات، برسد.
اگر یک مربی حرفه ای می خواهد ورزشکاری را برای مدال مسابقات جهانی و المپیک آماده کند، باید تمام جوانب فیزیکی و زندگی این فرد را از قبیل کارهای وزنه و تمرینات هوازی و غیرهوازی به مناسبت رشته ورزشکار از قبیل سرعت و تغییر جهت و در کنارش تغذیه و خواب استراحت و غیره را در نظر بگیرد.»
محمدی راد در خصوص دیگاه فدراسیون ها در خصوص مربیان بدنسازی می گوید: فدراسیون ها و تیم های ورزشی ما باید به این باور برسند که بدنسازی علمی، به روز و بسیار حرفه ایست و مربی بدنسازی که می خواهد با تیمهای حرفهای و ملی کار کند باید تحصیلات دانشگاهی در زمینه ورزشی داشته باشد و دارای مدرک NSCA که بالاترین مدرک حرفه ای در دنیای مربیگری ای بدنسازی است، باشد تا بتواند ورزشکار ایرانی را با علم و دانش به روز دنیا و به بهترین نحو آماده مسابقات جهانی و المپیک کند.»
چینی ها؛ نمونه درست استفاده از علم بدنسازی
محمدی راد در خصوص نگاه درست به علم بدنسازی چینی ها را مثال می زند: «نمونه بارز دیدگاه درست در علم بدنسازی کشور چین می باشد که در ۳۰ سال اخیر تغییرات اساسی در سیستم های ملی انجام داده و با استفاده از مربیان درجه یک بدنسازی دنیا تیم های ملی خود را برای مسابقات آماده می کند. تیم های ملی چین اردوهای طولانی مدت و چند ساله دارند و با به روزترین مربیان دنیا و تحصیل کرده در این زمینه کار میکنند. نتیجه المپیک قبلی میتواند بیانگر این مدعا باشد که چین تا روز آخر مسابقه بیشترین مدال در المپیک را به دست آورده بود که در تاریخ مدال المپیک چین بی سابقه بود.»
علم نوین مربیگری بدنسازی
او در خصوص پیشرفت علم بدنسازی در ورزش دنیا معتقد است: «علم ورزش و آمادگی ورزشکاران همچنان در حال پیشرفت است. این تکامل عمدتاً مبتنی بر درک بیشتر از چگونگی سازگاری بدن با استرسهای مختلف فیزیکی و روانی است. دانشمندان ورزشی معاصر مدام به بررسی اثرات فیزیولوژیکی و عملکردی مداخلات تمرینی مختلف، روشهای ریکاوری، اقدامات متقابل تغذیهای و عوامل بیومکانیکی به منظور افزایش ظرفیت عملکرد ورزشکار مدرن ادامه میدهند. همانطور که درک ما از واکنش بدن به عوامل استرس زای مختلف افزایش یافته است، نظریه پردازان آموزشی معاصر، دانشمندان ورزشی و مربیان توانسته اند پایه ای ترین مفاهیم تمرینی را گسترش دهند.
محور تئوری تمرین این ایده است که می توان یک سیستم ساختاریافته ایجاد کرد که شامل فعالیت های تمرینی باشد تا ویژگی های فیزیولوژیکی، روانی و عملکردی خاص ورزش ها و ورزشکاران را هدف قرار دهد.
نتیجه این است که تعدیل فرآیند تطبیقی و هدایت نتایج آموزشی خاص امکان پذیر می شود. این فرآیند مدولاسیون با درک عملکردهای بیوانرژیک (نحوه تامین انرژی بدن) مورد نیاز برای برآوردن نیازهای فیزیکی مختلف تسهیل میشود.
مربی که خواص بیوانرژیک فعالیت بدنی و ورزش و همچنین تاثیر زمان ارائه محرک های تمرینی را بر جدول زمانی سازگاری فیزیکی درک می کند، شانس بیشتری برای توسعه برنامه های تمرینی موثر برای ورزشکاران حرفه ای خواهد داشت.»
تعریف تمرین در ورزش قهرمانی
محمدی راد در مورد تعریف تمرین قهرمانی و یا آماده سازی یک ورزشکار برای مسابقات بزرگ می گوید: «ورزشکاران برای رسیدن به یک هدف خاص از طریق تمرینات ساختاریافته و متمرکز آماده می شوند. هدف از تمرین افزایش مهارت ها و ظرفیت کاری ورزشکار برای بهینه سازی عملکرد ورزشی است. آموزش در یک دوره زمانی طولانی انجام می شود و شامل بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیکی، روانی و جامعه شناختی می شود. در این مدت، آموزش به صورت تدریجی و فردی درجه بندی می شود. در طول آموزش، عملکردهای فیزیولوژیکی و روانی انسان برای پاسخگویی به وظایف سخت مدلسازی میشوند.
تمرین فرآیندی است که طی آن یک ورزشکار برای بالاترین سطح عملکرد ممکن آماده می شود. توانایی یک مربی برای هدایت بهینه سازی عملکرد از طریق توسعه برنامه های آموزشی سیستماتیک حاصل می شود که از دانش به دست آمده از مجموعه گسترده ای از رشته های علمی استفاده می کند.»
این مربی بدنساز در پایان گفت:« امیدوارم هرچه سریعتر ورزش در ایران عزیزمان نیز به سمت و سوی حرفه ای شدن برود و مربیان جدید و تحصیلکرده وارد عرصه ورزش کشور شوند تا بتوانیم هرچه بهتر با دیگر ورزشکاران جهان رقابت داشته باشیم. زیرا ایران سرشار از استعدادهای ورزشی ناب است و با کمی تغییر نگرش میتوان آنها رابه بالاترین سطح ورزش حرفه ای رساند.»