به گزارش همشهری آنلاین، بهدنبال بهبود تیراژ تولید شرکتهای خودروسازی، وزارت صنعت تصمیم گرفته محدودیتهایی را که پیش از این در چارچوب طرح قرعهکشی خودرو وجود داشت برای خودروهایی که از قرعهکشی خارج میشوند، حذف کند؛ بهطور مثال طبق مقررات قبلی، نداشتن پلاک فعال انتظامی تا ۲سال، یکی از الزامات و شروط ثبتنام بود یا بهطور مثال خریدار نمیتوانست خودروی خود را مطابق با قراردادهای صلحنامه بفروشد.
همچنین متقاضی شرکت در قرعهکشی در صورتی که در ۴۸ ماه گذشته از یکی از خودروسازها خودرویی خریده بود، نمیتوانست در قرعهکشی شرکت کند. حالا اما آنطور که سخنگوی وزارت صنعت خبر داده این محدودیتها برای خودروهایی که مشمول قرعهکشی نمیشوند، حذف شده است.
امید به ثبات بازار
وزارت صنعت امیدوار است با حذف محدودیتهای فروش، ثبات بیشتری به قیمتها در بازار بدهد. طبق گفته مسئولان وزارت صنعت مزیت تصمیم جدید این است که بهجای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و به افزایش قیمت منجر شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت کند و موجب افت قیمت در بازار آزاد شود.
با این حال بهنظر میرسد این موضوع به افزایش تیراژ تولید شرکتهای خودروساز بستگی زیادی دارد؛ زیرا قرار است فقط خودروهایی از فرایند قرعهکشی خارج شوند که عرضه آنها بیشتر از تقاضا باشد؛ ضمن اینکه درصورت افزایش تولید، بازار بهصورت خودکار به تعادل خواهد رسید و نیازی به وضع مقررات مختلف نیست.
طبق اعلام قبلی وزارت صنعت و شرکتهای خودروسازی در حال حاضر خودروهایی مانند کوییک با گیربکس معمولی، کوییک آر معمولی، تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، ساینا اس، کوییک اس، تیگو۸ پرو، ام ویام X۵۵ پرو اکسلنت و ام ویام X۵۵ پرو اکسلنت اسپرت از شمول قرعهکشی حذف شدهاند. به این ترتیب متقاضیان خرید این محصولات، میتوانند از این پس بدون محدودیت، این خودروها را بخرند و دیگر الزامی برای رعایت برخی مقررات خرید وجود ندارد.
جزئیات ماجرا
دیروز سخنگوی وزارت صنعت درباره شرایط جدید خرید خودرو به همشهری توضیح داد: حذف این محدودیتها بهمعنای این است که شروطی که قبلا برای خرید خودرو وجودداشت برای خودروهایی که از فرایند قرعهکشی حذف شدهاند، وجود نخواهد داشت.
امید قالیباف اضافه کرد: بهطور مثال اگر کسی بخواهد در قرعهکشی شرکت کند نباید پلاک خودرویی به نامش باشد و در عین حال نباید در ۲۴ماه گذشته هم پلاک فعالی داشته باشد؛ درحالیکه در طرح جدید این محدودیتها برداشته شده و دیگر چنین الزاماتی برای خودروهایی که از شمول قرعهکشی خارج شدهاند وجود ندارد.
او ادامه داد: در گذشته شرکتهای خودروسازی بعد از ثبتنام باید نام خریداران را کنترل میکردند که در ۲سال گذشته پلاکی به نام متقاضی نبوده باشد، اما در شرایط فعلی دیگر نیازی به چنین اقداماتی از سوی شرکتهای خودروسازی نیست.
او در پاسخ به این پرسش که آیا سایر محدودیتهایی که در جریان قرعهکشی هم وجود داشته حذف خواهد شد، گفت: همه محدودیتها حذف خواهد شد. درواقع خودروهایی که از فرایند قرعهکشی خارج میشوند بدون هیچ محدودیتی فروخته خواهند شد.
او توضیح داد: محدودیتهای قبلی ناشی از کمبود تولید خودرو بود، اما هماکنون تولید خودرو از سوی شرکتهای خودروسازی افزایش یافته و متقاضیان میتوانند بهراحتی اقدام به خرید خودرو کنند.
قالیباف با بیان اینکه این اقدام بهزودی اجرا خواهد شد، گفت: مزیت این تصمیم جدید این است که بهجای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت میکند و نیازش تامین میشود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمتها در بازار آزاد بیشتر کاهش پیدا کند.
سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به این پرسش که قرار است چند خودرو از شمول قرعهکشی حذف شوند، گفت: خودروهایی که تولیدشان افزایش یافته از فرایند قرعهکشی حذف شدهاند، اما در مورد خودروهایی که ترافیک تقاضا برای آنها بالاست مانند خودرو ۲۰۶و پژو پارس فعلا چنین امکانی وجود ندارد و این موضوع مستلزم افزایش تولید این محصول است.
او با اشاره به ریزش قیمتها در بازار تأکید کرد: قیمت خودروها این روزها در بازار آزاد کاهشی است. پس از اجرای هر دو مرحله از فروش یکپارچه خودروها، شاهد کاهش قیمتها در بازار آزاد بودیم؛ این موضوع نشان میدهد که فروش خودروها و قرعهکشی بهصورت یکپارچه در راستای تحقق هدف خود بهدرستی عمل کرده و التهاب قیمتها در بازار را تقلیل داده است.
شرط آزادسازی واردات خودرو
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا قرار است واردات خودرو از شهریور انجام شود، گفت: لازمه این کار تصویب آییننامه واردات خودرو در هیأت دولت است. اگر این آییننامه در دولت تصویب شود، واردات انجام خواهد شد، اما ما اطلاع نداریم دولت چه زمانی این آییننامه را تصویب خواهد کرد.