تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸

ترجمه - ناصر کریمدادیان: وقتی هوا سرد شده و شوفاژ ودیگر وسایل گرمازا روشن می‌شوند، این مشکل به سراغ ما می‌آید.

خشکی چشم باعث سوزش، خارش وقرمز شدن چشم‌ها می‌شود.حدود 12میلیون آلمانی به‌خصوص در هنگام سردی هوا ازخشک شدن چشم‌ها شکایت دارند.توجه نکردن به این مشکل عواقب وخیمی در بر خواهد داشت.

رطوبت ناشی از اشک بخش سطحی کره چشم را نرم ومرطوب نگه می‌دارد و آن را ازعوامل خارجی محافظت می‌کند. وقتی که چشم خشک می‌شود بینایی محدود شده درصد عفونت افزایش می‌یابد.کانون چشم پزشکان آلمان بر جدی بودن این بیماری تاکید می‌کند. این بیماری به زبان پزشکی کراتوکونژکتیویتیس سیکا و به زبان ساده خشکی چشم نامیده می‌شود.

خشکی چشم می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد مانند اثرات محیطی (دستگاه تهویه یا هوای شوفاژ) تغییرات کیسه‌های اشکی دراشخاص مسن، بیماری رماتیسم و بیماری‌های پوستی. برای درمان باید این بیماری را از دیگر بیماری‌های سطحی چشم جدا کرد. برخورد نادرست و مراجعه نکردن به چشم پزشک باعث مصرف بی‌رویه دارو‌ها خواهد شد. درمان نشدن بیماری ممکن است در موارد حاد به از دست دادن کامل بینایی منجر شود.

تشخیص این بیماری برای چشم پزشک بسیار اهمیت دارد زیرا عوامل مختلفی باعث بیماری خشکی چشم می‌شود.فقط چشم پزشک می‌تواند بشناسد که دراین بیماری چه عوامل نهفته‌ای وجود داشته و چه روشی برای درمان لازم است.استفاده درست از داروها ناراحتی‌ها را کاهش داده یا ازبین می‌برد. یکی از این داروها اشک مصنوعی است.

در تهیه این داروها به ساخت مصنوعی لایه اشک زدای چشم توجه می‌شود. دکتر هورست بریویت، رئیس بخش خشکی چشم از کانون چشم پزشکان آلمان می‌گوید: هر چشم پزشکی باید به تنهایی پیدا کند که چه دارویی برای بیمارش قابل تجویز است. درمان مناسب به‌شدت ناراحتی و نحوه بروز بیماری در اشخاص مختلف بستگی دارد.

خشکی چشم ممکن است ناشی از سالمندی، خستگی چشم، قرارگیری در معرض خورشید، باد، دود یا آسیب به چشم باشد. برای کمک به تخفیف‌یافتن خشکی چشم به این توصیه‌ها عمل کنید:

از اشک‌های مصنوعی، یا سایر قطره‌ها یا پماد‌های چشمی مرطوب‌کننده استفاده کنید. از سیگار کشیدن و قرارگیری در معرض دود سیگار دیگران پرهیز کنید. از قرارگیری مستقیم در معرض باد یا دستگاه تهویه هوا اجتناب کنید. در خانه به‌خصوص در طول روزهای خشک زمستانی از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. به چشمانتان استراحت دهید و مرتب پلک بزنید. پلک زدن، هنگام استفاده از کامپیوتر در فواصل زمانی مختلف، مانع از بروز خشکی چشم می‌شود.

برای جلوگیری از خشکی اشک باید در شبانه روز مایعات کافی نوشید و از عواملی که باعث پیشرفت خشکی می‌شود پرهیز کرد، چشم‌ها مالیده نشود، در فصل سرد سال که از وسایل گرمازا استفاده می‌شود، در کنار آن از دستگاه بخور نیز استفاده شود، از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود سیگار جلوگیری شود و نیز در مواقعی از کار طولانی به‌صورت ارادی پلک زده شود. همچنین مصرف ماهی و منابع سرشار از امگا 3 از بروز خشکی چشم به‌ویژه در میانسالی جلوگیری می‌کند. تعادل در مواد اشک چشم و جلوگیری از خشکی به‌شدت تحت‌تأثیر اسیدهای چرب امگا3 قرار دارد که از منابع آن نیز می‌توان به ماهی‌هایی مانند سالمون، تن و منابع گیاهی مانند دانه کتان، دانه شاهدانه، روغن بادام زمینی و کانولا اشاره کرد.

منبع: Gesunde Medizin-Nov.2008