گروه شهری: امروز شاهد جهش تاریخی در احداث مترو هستیم و در حالی که متوسط ساخت خطوط مترو در 30 سال گذشته سالانه 5/3 کیلومتر بوده، در سال‌جاری این رقم به 15 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این مطلب اظهار کرد: مترو در حال حاضر از نیروهای متخصص، دانش فنی و وسایل تولید در داخل کشور برخوردار است، در حالی که از نظر اعتبارات مورد نیاز با مشکل مواجه است و در واقع «مترو همه چیز دارد به غیراز پول.»

نیاز تهران به 430 کیلومتر مترو

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: احداث هر کیلومتر خط مترو حدود 50 میلیارد تومان هزینه دارد، ضمن اینکه علاوه بر جابه جایی انبوه مسافران می‌تواند هزاران مورد اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر 430 کیلومتر خط مترو ساخته شود، تهران و حومه آن به‌طور کامل پوشش خواهد یافت، تصریح کرد: در حال حاضر 90 کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده که نشان از نیاز 340 کیلومتری به خطوط مترو دارد که درصورت تامین هزینه‌های مربوطه می‌توانیم سالانه 20 کیلومتر خطوط ریلی ایجاد کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در قالب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران 12 خط مترو پیشنهاد شده است، اضافه کرد: این تعداد شامل 8خط درون شهری، 3خط برون شهری و یک خط مکمل ریلی است.

بلاتکلیفی سهم مترو از صندوق ذخیره ارزی

نبود پاسخ شفاف از سوی کمیسیون اقتصادی دولت، دست‌اندرکاران شرکت مترو را مدت‌هاست در بلاتکلیفی نسبت به نحوه پرداخت حق و سهم قانونی خود از صندوق ذخیره ارزی نگه‌داشته است.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: حتی به درستی نمی‌دانیم باید موضوع را از کجا و چگونه پیگیری کنیم.

مشکل تا بدان جا پیش‌رفته که هاشمی ترجیح داده ادامه کار ساخت مترو متوقف بماند زیرا اگر قرار است کمکی از صندوق ذخیره ارزی برای خرید تجهیزات مترو که متکی به تامین ارز است، نشود در واقع نمی‌توان مترو را راه‌اندازی کرد.

این درحالی است که با وجود تصویب مجلس مبنی بر برداشت مترو از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی، به جای فراهم شدن هرچه سریع‌تر زمینه تحقق مصوبه مجلس، این موضوع به شورای اقتصاد ارجاع داده شده و از آن زمان تا‌کنون هیچ نامه و مکاتبه‌ای از سوی شورای اقتصاد با شرکت مترو صورت نگرفته و حتی به گفته هاشمی پیگیری‌های آنها نیز هیچ نتیجه‌ای را به‌دنبال نداشته است.

در عین حال رئیس کمیسیون صنایع مجلس هشتم نیز در این باره با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی دولت حق لغو مصوبه مجلس در زمینه استفاده شهرداری‌ها و مترو از صندوق ذخیره ارزی را ندارد، خواستار رسیدگی این مسئله توسط لا‌ریجانی رئیس مجلس شد.

به گزارش همشهری، مجلس در قانون بودجه 87 به شهرداری‌ها اجازه داده است تا در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی از منابع صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان بخش خصوصی استفاده کنند.

طبق این قانون دولت نیز مکلف به پرداخت اعتبار مورد نیاز شهرداری‌ها در این رابطه شده است.سقف برداشت از این حساب‌ برای شهرداری‌ها 10 میلیارد دلا‌ر است.

رویارویی با  مشکلات جدی 

محمد حسن مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز در این باره با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده از سوی رئیس شورای‌عالی استان‌ها در رابطه با ممکن نبودن استفاده مترو و قطارهای شهری از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی گفت: درصورت ممکن نبودن استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی، مترو با مشکلا‌ت جدی مواجه می‌شود.