رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: در دو گروه آموزشی ریاضی و فنی و علوم تجربی در سال‌های اخیر با کاهش میزان تقاضا مواجه هستیم و بیشترین افزایش متقاضی مربوط به گروه زبان خارجه است.

به گزارش همشهری آنلاین، پنل تخصصی بررسی و تحلیل نوسان تقاضای ورود به آموزش عالی و جهت‌گیری‌های آینده با هدف استفاده از نظرات صاحب نظران این حوزه توسط مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

در ابتدای این پنل دکتر رضا منیعی به عنوان مدیر جلسه به صورت جامع به بررسی تقاضای فزاینده برای کنکور به ویژه در رشته‌های علوم تجربی اشاره و این روند را یک روند بسیار نگران کننده دانست.

بیشتر بخوانید: 

وی گفت: لازم است در این خصوص بررسی‌های جدی صورت پذیرد تا بتوان از خلال آن پیشنهادهای سیاستی راهگشا ارائه کرد.

در ادامه علی باقر طاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی سخنرانی خود را تحت عنوان «خود تنظیم‌گری داوطلبان برای ورود به دانشگاه» ارائه کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت بررسی و تحلیل نوسان تقاضای ورود به آموزش عالی اهم مطالب خود را ذیل سه عنوان الف: بررسی وضع موجود به روایت ب: متغیرهای مؤثر در شکل گیری وضع موجود و ج: تحلیل و جمع‌بندی یافته‌ها بر مبنای خود تنظیم‌گری بیان کرد.

کاهش تقاضای داوطلبان تجربی و ریاضی / افزایش‬ داوطلبان گروه زبان خارجی

عضو دائم شورای معاونین وزارت علوم گفت: وضعیت داوطلبان کنکور حاکی از آنست که در دو گروه آموزشی ریاضی و فنی و علوم تجربی در سال‌های اخیر با کاهش میزان تقاضا مواجه هستیم و بیشترین افزایش متقاضی مربوط به زیر گروه زبان خارجه است.

وی در ادامه با اشاره به متغیرهای مؤثر در شکل گیری وضع موجود به سه عامل، الف) میزان اشتغال پذیری دانشجویان ب) ماهیت خاص زیر گروه‌های آموزشی و ج) علاقمندی و شناخت از ماهیت رشته‌ها اشاره کرد.

طاهری نیا ادامه داد: به باور من، آنچه که اکنون شاهد آن هستیم پدیده‌ی خود تنظیم‌گری داوطلبان است. این خود تنظیم‌گری به ما می‌گوید که داوطلبان ما هوشمندانه عمل می‌کنند و این یک رویداد طبیعی و منطقی است. رئیس مؤسسه در پایان تأکید کرد که در جریان این تحولات، حاکمیت نیز باید نقش و سهم تنظیم‌گری خود را ایفا کند.

وضعیت بحرانی عدم تمایل به ورود به حوزه ریاضی و فنی و مهندسی

سپس رضا محمدی، عضو هیأت علمی سازمان سنجش و آموزش کشور، با توجه به آمار سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ تحلیل خود را تحت عنوان «بررسی روند تقاضا برای آموزش عالی: مورد کنکور سراسری ۱۴۰۱-۱۳۹۰» ارائه کرد.

وی با تاکید بر وجود چالش‌های جدی در زمینه پذیرش دانشجو، عدم تمایل به ورود به حوزه ریاضی و فنی و مهندسی را بسیار جدی دانست و آن را در آستانه یک وضعیت بحرانی تفسیر کرد.

محمدی گفت: داوطلبان علاوه بر عدم تمایل به رشته‌های فنی و مهندسی، از انگیزه لازم حتی برای شرکت و حضور در جلسه آزمون سراسری را نیز برخوردار نیستند.

میزان پاسخگویی داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی به سوالات دروس تخصصی فاجعه است

عضو هیأت علمی سازمان سنجش آموزش کشور میزان پاسخگویی داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی به سوالات دروس تخصصی مانند ریاضی را بسیار پایین و در حد یک فاجعه توصیف کرد و یکی از علل مهم این بحران را ضعف جدی در حوزه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دانست.

سخنران بعدی نشست علی رجالی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر اهمیت موضوع نوسان تقاضای ورود به دانشگاه، چالش در جذب دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی را یک پدیده منحصر به فرد و جدید ندانست و خاطر نشان کرد که این چنین چالشی را کشور در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ نیز تجربه کرده بود. وی ادامه داد چالش اصلی به حوزه آموزش و پرورش و آموزش ابتدایی باز می‌گردد چون در این حوزه آموزش‌های ارائه شده ضعیف و ناکارآمد است.

دکتر علی عظیمی دبیر اداره مراکز مشاوره آموزش و پرورش نیز دیگر سخنران این پنل بود، وی با اشاره به به کارگیری ۱۸۰۰۰۰ مشاور در مدارس از نیاز جدی کلیه مدارس کشور به عنوان مشاور تخصصی به عنوان الویت وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.

در ادامه جلسه اعضای حاضر در پنل نظرات خود را در خصوص موضوع پنل اعلام کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها