گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی در سمینار بین‌المللی «نیروگاه‌های هسته‌ای، محیط‌زیست و توسعه پایدار» پیشنهاد کرد

 که یک کنسرسیوم مشترک ساخت و توسعه‌ نیروگا‌ه‌های اتمی آب سبک در منطقه خلیج‌فارس ایجاد شود.

غلامرضا آقازاده در این نشست که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد و مهر خبر آن‌را منتشر کرد، از آمادگی ایران برای ارائه جامع این پیشنهاد درصورت توافق اصولی کشورهای منطقه‌ خبر داد و گفت: ایران مصمم است با توجه به تأثیر شگرف علوم و فنون هسته‌ای در مؤلفه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی و به‌طور کلی توسعه‌ پایدار، راه خود را در مسیر پرپیچ و خم استفاده‌ صلح‌آمیز از این فناوری باز کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این سمینار در جمع خبرنگاران ابراز داشت که در یک ماه اخیر 750 نفر نیروی نصاب به نیروهای روسی نیروگاه بوشهر اضافه شده و تعداد آنان به 2 هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین اظهار داشت: آژانس در نامه‌ای به ایران تصریح کرده است که موضوع نمک سبز معدن گچین بندرعباس که اکنون یکی از محورهای مطالعات ادعایی غرب علیه تهران است، هیچ کاربردی در حوزه نظامی نداشته است. 

آژانس در آستانه بحران مشروعیت

رئیس مجلس هم در این همایش که از طرف واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دلیل دخالت سیاسی قدرت‌های بزرگ و نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی در این سازمان در آستانه بحران مشروعیت قرار گرفته است.

علی لاریجانی با اشاره به رفتار منافقانه غرب در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه داد: این رفتار بیمار‌گونه و موذیانه بر اراده ایران اثری نخواهد داشت، اما آنها علامت غلطی به سایر کشورها دادند و چند کشور بزرگ با بی‌حیثیت کردن آژانس می‌خواهند در آرامش بین‌المللی انرژی اتمی اغتشاش ایجاد کنند. 

لاریجانی همچنین در گفت‌وگویی مفصل با ایرنا که روز گذشته منتشر شد، یادآور شد: واقعا معتقدم چنانچه اروپا با شرایط متفاوتی به میز مذاکره برای حل موضوع هسته‌ای ایران بازگردد، می‌توانیم به توفیقی ملموس دست یابیم و زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کنیم.

محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی هم در حاشیه سمینار دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ابراز نگرانی‌ برخی کشورها از پیشرفت سانتریفیوژها و جوسازی علیه ایران‌ گفت: نگرانی وجود ندارد، چراکه تک‌تک ماشین‌ها تحت نظارت آژانس قرار دارد و این نظارت‌ها از طریق بازرسی و مونیتورینگ انجام می‌شود.

وی درباره پیشرفت‌ها در راکتور تحقیقاتی اراک هم تصریح کرد: در حال حاضر گنبد راکتور مذکور نصب شده است.

بهره‌برداری ایمن

احمد فیاض‌بخش، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی نیز در سخنرانی خود در همایش روز گذشته تأکید کرد که این شرکت، مطالعه، احداث و بهره‌برداری ایمن از نیروگاه‌های هسته‌ای و تأمین سوخت هسته‌ای را در دستور کار خود دارد.

همکاری آژانس

کریستر ویکتورسون، رئیس واحد برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بخش نظارت و ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این سمینار 2 روزه که امروز به پایان می‌رسد، گفت که ایران در زمینه ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر با آژانس همکاری دارد. وی این همکاری را در چارچوب میثاق‌ها و قراردادهای موجود دانست.