بیش از یک دهه از شروع همکاری BMW و تویوتا می‌گذرد؛ همکاری که منجر به تولید سوپرا و Z4 شد، اما پیوند این ۲ غول خودروساز عمیق‌تر از خودروی اسپورتی است که تولید می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از موتور۱، این دو تولید انبوه و فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژنی توسعه‌یافته را به زودی و از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهند کرد.

پیتر نوتا، مدیر فروش BMW، این اطلاعات را در مصاحبه‌ای با «نیکی آسیا» فاش کرد. نوتا جزئیاتی در مورد این خودروهای سلول سوختی جدید ارائه نکرد، اما به این نشریه گفت که BMW هیدروژن را به ویژه برای شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر در نظر می‌گیرد. شایعات قدیمی حاکی از آن بود که BMW در یک مقطع زمانی علاقه‌مند به افزودن نیروی هیدروژنی به X7 بود.

با این حال، مشتریان برای تجربه یک خودروی پیل سوختی جدید BMW سه سال بیشتر منتظر نخواهند بود.

خودروی مفهومی iX5 هیدروژن که این خودروساز در نمایشگاه خودروی مونیخ سال گذشته معرفی کرد، اواخر امسال تولید محدود خود را آغاز خواهد کرد.

تمرکز BMW بر فناوری پیل سوختی به این شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در حالی که به تامین مالی موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی باتری خود ادامه می‌دهد، گسترش دهد. زیرساخت‌های EV هنوز هم عقب مانده بوده و در اکثر بازارها به‌طور مساوی توزیع نشده است. با این حال، زیرساخت هیدروژن تقریبا وجود ندارد. این خودروساز آلمانی می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید این گروه به خودروهای برقی از جمله برندهای مینی و رولز رویس اختصاص یابد.

به‌طور کلی چیزی در مورد iX5 هیدروژن جدید منتشر نشده است. این خودروی مفهومی با ۱۶۸ اسب بخار در برگه مشخصات معرفی شده است، اما محدوده واقعا مشخص نیست. گفته می‌شود این کراس اوور دارای دو مخزن ۶ کیلوگرمی هیدروژن خواهد بود. پیشرانه می‌تواند تا ۳۶۹ اسب بخار نیز تولید کند، اما BMW ترجیح داد کارایی را بر عملکرد ترجیح دهد.

تویوتا سابقه طولانی در توسعه پیل سوختی هیدروژنی دارد؛ بنابراین ورود BMW به این فضا با همکاری خودروساز ژاپنی تعجب‌آور نیست. این شرکت توسعه این فناوری را در سال ۱۹۹۲ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ با تولید انبوه Mirai به بازار آمد.

برچسب‌ها