تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۷

همشهری آنلاین: توقیف و جستجوی کامپیوترهای مشکوک به زودی بخشی از برنامه اتحادیه اروپا برای مقابله با جرایم سایبر خواهد بود.

این عملیات پنج ساله برای مقابله با افزایش رشد جرایم سایبر و مسدود کردن کامپیوترهایی است که عامل ارسال هرزنامه و برنامه‌های مخرب هستند.

این پروژه همچنین اشتراک سریع‌تر اطلاعات بین نیروهای پلیس اروپایی برای مقابله با مجرمان اینترنتی را افزایش می‌دهد.

پلیس اتحادیه اروپا بر انجام تحقیقات پلیسی این طرح نظارت می‌کند و اخطارهای لازم در مورد گسترش جرایم سایبر را منتشر خواهد کرد.

این طرح پشتیبان‌ها و طرفداران زیادی در اتحادیه اروپا پیدا کرده‌ است و پلیس اتحادیه اروپا 300هزار یورو بودجه برای ساخت مرکزی برای انتشار اخبار و گزارش‌ در مورد تهدیدات امنیتی دریافت کرده‌است.

یکی از استراتژی‌هایی که در اتحادیه اروپا برای مقابله با جرایم سایبر پیشنهاد شد، ایجاد مراکز اشتراک اطلاعات تحقیقات پلیسی در کشورهای عضو و همچنین چند شرکت خصوصی است.

بخش دیگری از این استراتژی، شناسایی و مسدود کردن مراکز پخش فیلم‌ها و عکس‌ها از تجاوز به کودکان است. اتحادیه اروپا در بیانه‌ای در این مورد می‌‌نویسد: "نیمی از جرایم سایبر مربوط به تولید، نشر و فروش فیلم و عکس از تجاوز به کودکان است."

بخش اصلی این عملیات به صورت جستجوهای از راه دور و گشت‌های آنلاین انجام خواهد گرفت. اتحادیه اروپا می‌گوید نظارت کافی برای شکسته نشدن حریم خصوصی افراد اعمال خواهد شد.

ژاک بروت، قائم مقام اتحادیه اروپا می‌گوید: "این استراتژی لزوم تبادل اطلاعات دقیق در بین اعضا را بیش از پیش تشویق می‌کند. اگر قرار است این استراتژی اثری بر مقابله با جرایم سایبر داشته باشد، باید تمام اعضای سهیم در آن به اجرای دقیق آن پایبند باشند."