یک کارشناس آثار هنری با اشاره به جولان حشرات موذی در یکی از آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران، علت ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و مرمت و بازسازی موزه و ورود ابزارآلات تاسیسات و جابه‌جایی آثار موزه دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر جولان حشرات موذی بر روی یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر در حالی است که رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن ابراز تاسف از بروز چنین اتفاقی، خبر از پیگیری در این زمینه داد.

نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» که به واسطه نمایش آثاری که پس از دهه‌ها دوباره به نمایش گذاشته شده‌اند، بازخوردهایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است، حالا با حاشیه‌ای به نام هجوم حشرات به برخی آثار همراه شده است.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، دهه‌ها در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران که یکی از غنی‌ترین موزه‌های هنری دنیاست، نگهداری شده است. در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ اثر از ۳۴ هنرمند معاصر غربی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از این آثار از شاهکارهای بی‌بدیل هنر مینیمالیستی و مفهومی قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده آمریکا و اروپا است.

به دنبال انتشار این خبر سعید فلاح‌فر، کارشناس آثار هنری با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خود، حادث شدن اتفاق موصوف را ناگوار خواند و علت ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر و ورود ابرازآلات تأسیسات و جابه‌جایی آثار موزه عنوان کرد.

او با بیان اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر مشاهده جولان حشرات موذی در یکی از قاب‌های به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر باعث ایجاد نگرانی و اعتراض اهالی فرهنگ و هنر شده است، گفت: احتمال می‌رود حشرات دیده شده از کاغذ و پارچه نیز تغذیه کنند. 

فلاح‌فر با اشاره به اظهارات رئیس موزه هنرهای معاصر مبنی بر اینکه آثار موجود هیچگونه آسیبی از حیث وجود این حشرات ندیده‌اند و جای هیچ نگرانی نیست، بیان کرد: چگونگی تکثیر و انتشار این حشرات با بررسی ساده و اظهارت زودهنگام میسر نیست و نیاز به ارزیابی بیشتر و مداقه مقتضی در این باره دارد.

این کارشناس آثار هنری ادامه داد: نکته مهم این است که این حشرات در طول دوره‌های چند ماهه تکثیر شده و انتشار پیدا می‌کنند که در واقع این مطلب دال بر این است که اتفاق روی داده خلق‌الساعه نبوده و برای آسیب‌شناسی دقیق‌تر نیاز به بررسی‌های بیشترتر و دوره زمانی‌ افزون‌تری است. 

مطابق با صحبت‌های او، احتمالا پیدایش و تکثیر این حشرات به دوران سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر برمی‌گردد که به دنبال آن گنجینه‌های موجود در موزه مورد جابه‌جایی قرار گرفته و ابزارهای جدیدی جهت مرمت بازسازی نیز وارد مکان موزه شد.

فلاح‌فر با تاکید بر این موضوع که در طول دوره انجام فرآیند مرمت و بازسازی موزه هنر معاصر، فعل قرینه که در حقیقت شامل جابه‌جایی آثار و ورود ابزار جدید به موزه می‌شود به صورت کامل و علمی انجام نگرفته است، بیان کرد: وجود دستگاه‌های تاسیسات شامل بیل و کلنگ و حتی مصالح مورد نیاز و نیز جابه‌جایی آثار مربوطه همگی ایجادکننده زمینه لازم برای ورود حشرات موذی و پیدایش آنان بوده است.

 این کارشناس آثار هنری توضیح داد: در حقیقت دیده شدن یک حشره موذی در مکان این چنینی به منزله اخطار و هشداری در راستای چگونگی نگه‌داری و پایش آثار موجود در موزه است که جهت رفع این مشکل باید الزاما مطالعات گسترده‌تر با استفاده از ظرفیت دانش روز دنیا و استانداردهای موجود در این حوزه با تکیه بر تخصص و تبحر کارشناسان مرتبط انجام شود.

او با تاکید بر اینکه آسیب‌دیدگی ناشی از حمله حشرات موذی به آثار نمایشگاهی تنها به جویدگی و خوردگی آنان خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که ورود هرگونه خدشه به اعتبار و اعتماد عموم جامعه به موزه هنرهای معاصر، بزرگ‌ترین آسیب تلخی است که یک مکان فرهنگی تاریخی می‌تواند با آن روبه‌رو شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها