به گزارش همشهری آنلاین، حسن رحیمپورازغدی، در ادامه سلسله جلسات بزم اندیشه به محوریت جامعه پردازی که به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی و به میزبانی مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: معنای طرح کلی اندیشه اسلامی بر اساس قرآن کریم و نسبت دین با جامعه سازی و جامعه پردازی، ازجمله مسائلی است که درک ناقص آن در طول تاریخ و خصوصاً در تاریخ انقلاب اسلامی، دامنگیر آحاد ملتهای مسلمان و خصوصاً جهان تشیع بوده است زیرا در دنیا، تعداد کسانی که بهطور صریح ضد دین باشند، همیشه کم بوده و عمدتاً جبهه مخالف انبیا، در شعار ادعای عدم تقابل باخدا، اخلاق و دین رادارند اما وقتیکه خدا تصمیم بگیرد وارد سبک زندگی انسان شود و دین را بر خانواده، زیست، اخلاق و بازار مسلط کند، برای مستکبران غیرقابلتحمل میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر نماز و روزه، افراد را به شیوه انحصاری مخاطب قرار دهد و دامنگیر صاحبان منزلتهای اجتماعی و سرمایهداران نشود، کاملاً برای خداناباوران مطلوب است زیرا این افراد، شریعت را بهمنزله احکام فردی عبادی میدانند که باید از سیاست و اقتصاد دور باشد.
لیبرالها، دین را دکور صحنه میدانند
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی کاروان اسرای کربلا به شام رسید، در ابتدا خاندان و اهلبیت پیامبر (ص) را تحقیر کردند اما پس از افشاگریهای زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع)، وقتی بنیامیه خود رسواشده بود، یزید نخستین مجلس عزای سیدالشهدا (ع) را برپا کرد و جمعی را فرستاد تا مردم را به قرائت قرآن در مسجد فرابخوانند و ثواب ختم قرآنشان را هم نثار روح حسینابنعلی(ع) کنند درحالیکه هیچکسی حق استنطاق و پرسوجو درباره حقیقت کربلا را نداشت. امروزه هم وضع به همین صورت است و همانطور که شاه ایران و صدام به زیارت مشهد و کربلا میرفتند، بزرگترین جنایتکاران عالم هم که سردمداران کشورهای غربی هستند، بهکلیسا میروند و حتی حکام سعودی خود را خادمالحرمین میخوانند.
وی ادامه داد: خدای محبوب این افراد، خدایی است که فرمانی ندارد و خدای سمیع و بصیری که امرونهی کند، پیگیر مبدأ و مقصد دخلوخرج انسانها باشد، برای اقامه حکومت دینی پیامبر بفرستد و در روابط زن با شوهر و والدین با فرزندان گرفته تا روابط کارگر با کارفرما و حتی حاکم با مردم تعیین تکلیف کند، مورد غضب مستکبران است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماجرای توزیع رایگان قمه در میان عزاداران مشهدی توسط سفارت آمریکا و انگلیس تصریح کرد: مارکسیستهایی که دین را تریاک تودهها میدانستند، بهکلی به دست انقلاب اسلامی براندازی شدند و این نظام نشان داد که دین نه یک سرگرمی برای خواباندن تودهها بلکه یک برنامه جامع زندگی است. بااینحال، پس از زوال مارکسیسم، لیبرالهای غرب نشین همچنان به هژمونی امپراتوری خود استمرار میدهند و چه در ممالک خود و چه در کشورهای دستنشانده، فقط از آزادی سیاسی پرهیزدارند و آزادی را صرفاً محدود در آزادیهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی میدانند تا بهموازات مسجد، مراکز فساد و فحشا هم برقرار باشد و هرکس دلش خواست به مسجد برود و هرکس دوست داشت، فسق و فجور کند.
وی تأکید کرد: لیبرالها، دین را دکور صحنه میدانند؛ یعنی دینی که اثری از استکبارستیزی و جهاد با کفار در آن نیست و افراد اگر بخواهند نماز جعفر طیار هم بخوانند، هرسال روزه هم بگیرند و شبانهروز در عزای اهلبیت(ع) عزاداری هم بکنند، از دید حکومتهای لیبرال هیچ اشکالی ندارد. این موضوع در پیش از انقلاب اسلامی هم مرسوم بود و سفارتخانههای آمریکا و انگلیس در ایام عزاداری حسینی، همانطور که میان عزاداران مشهدی قند و چایی توزیع میکردند، قمه رایگان هم میدادند تا دین بهجای نمود جهادی خود، صرفاً به مظاهر فردی آن و اتلاف وقت و انرژی افراد در جامعه اسلامی بینجامد.
دینداری بدون مسئولیتهای اجتماعی و سیاسی
حسن رحیمپور ازغدی بابیان اینکه در مقابل امپریالیسم جهانی، جمعیتی از متدینان جامعه اسلامی هم درگیر کج روی و افراطیگری هستند، گفت: برخی از افراد هم هستند که فقط به دنبال مذهب آسان هستند تا نمازی بخوانند، روزهای بگیرند و عزاداریای بکنند و همینها را حقیقت دین دانسته و در آخرت همچشم به امید شفاعت اهلبیت (ع) هستند که اینها از مصادیق دینی است که در آن از مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی خبری نیست.
وی ابراز کرد: این افراد اساساً تعهدی به اندیشه اسلامی ندارند و نمیدانند که دین خدا یک برنامه منسجم و هدفمند است و انبیا و اولیای الهی هم کسانی هستند که راه را تبیین میکنند اما پیمودن این راه و تعهد به فرمانهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی خداوند عالم بر عهده انسان است و شفاعت هم مربوط به کسانی است که راه را میپیمایند و در این مسیر، چند بار زمین میخورند نه افرادی که از اساس، عزمی برای دینداری واقعی نداشتهاند و اراده خود را در مسیر پایمردی بر مبانی دین صیقل نزدهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) میفرمایند که خداوند متعال، نماز و زکات و روزه و حج را با ولایت اهلبیت(ع) واجب کرد که انسانها در موارد خاصی از فراغت از چهاراصل اول اجازه دارند اما هرگز اجازهای برای ترک مسئولیت نسبت به ولایت داده نشده است. البته باید دقت داشت که منظور از ولایت، دوست داشتن اهلبیت (ع) نیست که شیعه فقط به زیارت اهلبیت (ع) برود و آنان را دوست داشته باشند بلکه تفسیر حقیقی ولایت، زعامت اهلبیت (ع) است که حاکمیت و عدالت آنان را بر جامعه مسلط کند و از اینجاست که تشیع برای حکومتهای ظلم و جور خطرناک میشود.
وی افزود: امام سجاد (ع) میفرمایند که اگر امربهمعروف و نهی از منکر بهعنوان دو ابزار اساسی جامعه سازی، از عرصه زندگی انسانها حذف شود، بدیهی است که تصدی ولایت علوی توسط معاویه و ولایت حسینی توسط یزید نیز دیگر دغدغه بهحساب نمیآید، شیعیان نیز میتوانند بهجایی برسند که فرزندان خود را بنام اهلبیت (ع) نامگذاری کنند و در غم آنان عزادار و در شادی آنان مسرور باشند اما در مرحله اثبات حقانیت باقی بمانند و اثری از آموزههای اخلاقی مکتب اهلبیت (ع) در زندگیشان دیده نشود.
اشراف در آگاهی و انصاف، دو شرط ولایتمداری
این استاد حوزه و دانشگاه، اشراف در آگاهی و انصاف در عمل را دو شرط ولایتمداری حقیقی خواند و تصریح کرد: شیعه برای اینکه بخواهد حقیقتاً ولایتمدار باشد باید اولاً باور خود به مبانی مکتب اهلبیت (ع) را تعمیق کند و نسبت به حقیقت ائمه اطهار (ع) آگاهی داشته باشد و ثانیاً در موضعگیری و عمل خود منصفانه رفتار کند؛ بهگونهای که در همه حال، جامعه اسلامی را با سایر جوامع مقایسه کند و اگر نقص و ایرادی در جامعه اسلامی وجود دارد، با آزادگی آن را اعلام و رفع کند.
وی بابیان اینکه اثبات و نفی، لازم است اما کافی نیست، تأکید کرد: متأسفانه در شرایط کنونی، شیعهگری محدود به جنگیدن ایدئولوژیک برای اثبات حقانیت علی ابن ابیطالب (ع) و ولایت اهلبیت (ع) شده درحالیکه نباید یکسره در تلاش باشیم که حقانیت مذهب خود و منحرف بودن اغیار را ثابت کنیم بلکه باید از مناظره فراتر رفت، از سطح مفاهیم ذهنی خارج شد و به سمت عینیتبخشی به آموزههای اخلاقی شیعی در جامعه حرکت کرد تا بازار در حکومت علوی، همانگونه باشد که مکتب اهلبیت (ع) به ما حکم کرده است.
حسن رحیمپور ازغدی گفت: اسلام محدود به امتهای مسلمان و تشیع منحصر در جامعه شیعیان نیست بلکه باید با اندیشه شفاف، بیان منسجم و رویه خداپسندانه بهگونهای عمل کرد که از بودائیان شرق گرفته تا ملحدان غرب، جان کلام پیامبر (ص) و مکتب اهلبیت (ع) را درک کنند و هرکسی بتواند خود را مخاطب قرآن قرار دهد؛ همانطور که پروردگار عالم هم در قرآن کریم، آیات نورانی خود را «هُدی لِلناس» دانسته است.