در اطلاعیه شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است: «روز گذشته(دوشنبه) برخی از لینکهای ارتباطی شمالی کشور از مبدأ کشورهای همسایه برای ساعاتی دچار اختلال شد که این اختلال باعث ایجاد مشکل در تامین ترافیک برخی پلتفرمهای خارجی شده بود. این مسئله با جایگزینی ظرفیتهای پشتیبان در ساعات پایانی شب گذشته مرتفع شد.
به گزارش همشهری آنلاین، براساس این گزارش این اختلال بیشتر ارتباطات ثابت کشور را تحتتأثیر قرار داده بود.» این اطلاعیه در حالی اختلال اخیر را مربوط به «روز دوشنبه، برای ساعاتی و در ارتباطات ثابت» عنوان کرده که بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت سیار و ثابت آغاز اختلال در اینستاگرام را از روز یکشنبه و بیش از چند ساعت گزارش میکنند. همچنین مسئله عدماطلاعرسانی بههنگام در شرکت ارتباطات زیرساخت همچنان به قوت خود باقی است. بررسی عملکرد این شرکت در زمان اختلالهای اینترنتی، نشان میدهد که عموما در لحظه بروز اختلالها اطلاعرسانی به موقع صورت نمیگیرد و همین مسئله، به شائبهها، حرف و حدیثها و گمانهزنیهای مختلفی دامن میزند. با نگاهی اجمالی بهنظرات کاربران در زمان اختلالها، ذهن کاربران به سمت موضوعاتی چون فیلترینگ خاموش، اجرای پشت پرده طرح صیانت و مسائلی از این دست سوق مییابد.
اختلالهای پیدرپی
مسئله اختلال و قطع شدن اینترنت موضوعی عجیب و غیرعادی نیست. در همه جای دنیا کاربران گاهی با این مشکل روبهرو میشوند، اما آنچه غیرعادی است، طولانی شدن اختلال و قطعی است. بهعبارت دیگر، پیشبینی مسیرهای جایگزین و تسریع در برطرف کردن اختلال و قطعی یک موضوع مدیریتی است.
بهعنوان مثال، حدود ۲هفته پیش، آتشسوزی در یکی از حوضچههای مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت باعث سوختن فیبرهای مستقر در این حوضچه شد و کاربران اختلال گسترده و تقریبا طولانی را تجربه کردهاند. حدود یک هفته قبل از آن هم، قطعی برق در همین مرکز اینترنت را دچار اختلال کرد. با این حال، پس از آتشسوزی در این حوضچه دبیر شورایعالی فضای مجازی وزارت ارتباطات را مکلف کرد که عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.
اینستاگرام در صدر اختلالات ۱۴۰۰
شرکت ابرآروان اخیرا در گزارشی به قطعیها و اختلالهای سال گذشته پرداخته و اعلام کرده «براساس دادههای سامانه رادار ابر آروان اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه قطعی، ۸ ساعت و ۳۴ دقیقه اختلال پراکنده، ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال همزمان و بیش از ۴۰۹۶ساعت اختلال جزئی روبهرو بوده است.»
درواقع «۱۷۱روز و ۳ساعت و۴۲دقیقه معادل ۴۷درصد سال۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است» که به معنی این است که نیمی از سال گذشته اختلال اینترنتی داشتهایم.
این شرکت همچنین ۸۹درصد اختلالات اینترنت دیتاسنترها را مربوط به وبسایتهای بینالمللی و ۶۷درصد اختلالات را مربوط به ارتباطات اینترنتی اینستاگرام گزارش کرده است. همچنین ۳ وبسایتی که در سال۱۴۰۰ بیشترین میزان اختلالات را تجربه کردهاند هر سه خارجی بودهاند.
این در حالی است که در سال گذشته «ارتباطات دیتاسنترهای کشور ۲۸۸دقیقه معادل ۴ساعتو۴۸دقیقه بهشکل کامل قطع بوده است.»
گزارش اردیبهشت ۱۴۰۱ رادار نشان میدهد، وبسایتهای خارجی که رادار آنها را بهشکل مستمر پایش میکند، در دیتاسنترهای ایران ۲۵برابر دیتاسنترهای خارجی با اختلال ارتباطات اینترنتی روبهرو بودهاند؛ بر این اساس میتوان گفت اختلالات اینترنت در دیتاسنترهای ایران (برپایه وبسایتهای جهانی) ۲۵برابر میانگین اختلال اینترنت در دیتاسنترهای بینالمللی بوده است.
گزارش: عمادالدین قاسمیپناه