تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

عفاف و حجاب برای زنان و مردان جزو مقولاتی است که از دیرباز در اقوام و ادیان مختلف مانند ایرانی، یهود و هندو مطرح بوده است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فلسفه حجاب اسلامی چیست؟ در فلسفه آن به لزوم پوشیده بودن زن و مرد در برابر یکدیگر پرداخته می شود. دین اسلام نیز برای داشتن پوشش مناسب، مرز های مشخصی تعیین کرده است. شاید در نگاه اول به

عفاف و حجاب برای زنان و مردان جزو مقولاتی است که از دیرباز در اقوام و ادیان مختلف مطرح بوده است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که فلسفه حجاب اسلامی چیست؟ در فلسفه آن به لزوم پوشیده بودن زن و مرد در برابر یکدیگر پرداخته می شود. دین اسلام نیز برای داشتن پوشش مناسب، مرز های مشخصی تعیین کرده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که محدودیت های رعایت حجاب برای زنان نسبت به مردان بیشتر است، اما دلیل اصلی این گمانه زنی عدم توجه به تفاوت های فیزیکی و روحی بانوان می باشد.

در کشور اسلامی ما ایران، موضوع حفظ پوشش اسلامی به ویژه برای زنان بسیار مورد توجه قرار می گیرد و در راستای ترغیب آن ها نیز همواره به روش های مختلف تلاش می شود. یکی از موثرترین راه های تشویق دختران و بانوان به رعایت حجاب، همگام کردن نوع پوشش اسلامی آن ها با صنعت به روز دنیای مد است. ایران در سالیان اخیر پیشرفت های قابل توجهی در عرضه ملزومات زیبا و شیک حجاب مانند مقنعه با مدل های متنوع، روسری های شیک و هم چنین اکسسوری های جذاب از جمله توربان و هدشال کرده است.

ملزومات رعایت پوشش اسلامی

در فلسفه حجاب اسلامی برای داشتن پوشش کامل همواره باید دو اصل پوشیدگی و ساده بودن را مورد توجه قرار داد. امروزه در نظر گرفتن پوشش اسلامی به عنوان مانعی برای تسریع فعالیت های فردی و اجتماعی یک بهانه واهی تلقی می شود. می پرسید چرا؟ با توسعه صنعت مد و پوشاک اسلامی و پیشروی آن همگام با دنیای مدرن، برای هر موقعیتی می توان پوشش اسلامی متنوع و زیبایی انتخاب کرد. با خرید یکی از جدیدترین ملزومات حجاب مانند توربان به قیمت بسیار مناسب از فروشگاه آنلاین حجاب خورشید، حتی در مجلس عروسی خود یا نزدیکانتان بدرخشید، در حالی که حجاب اسلامی را نیز به بهترین شکل حفظ کرده اید.

شاید بپرسید چه تنوعی در ملزومات حجاب روزمره ایجاد شده است؟ پاسخ این سوال، روی کار آمدن اکسسوری های زیبایی همچون هدشال، انواع مدل های مقنعه، چادرهای سبک و راحت و ساق دست های متنوع می باشد که می توانید با حفظ حجاب اسلامی، آن ها را با هر پوشش و استایلی ست کنید. این ملزومات جذاب از نظر قیمت نیز بسیار ارزان هستند و تمام اقشار جامعه توانایی خرید آن ها را دارند.

فلسفه حجاب به زبان ساده

سیر تاریخی در زندگی بشریت نشان می دهد در نظر گرفتن حریم و حائل بین زنان و مردان به ویژه در مراودات اجتماعی فواید قابل توجهی در سلامت سبک زندگی و ایمنی در جامعه دارد. جنسیت در بسیاری از مسائل مانند کرامت انسانی و حقوق اجتماعی تاثیرگذار نبوده و این مسائل برای هر دو گروه مساوی است. ولی خلقت فیزیکی و روحی زن و مرد تفاوت هایی با یکدیگر دارد که در میزان حجاب و تعیین مرزهای آن دخیل است. فلسفه حجاب اسلامی، تمام این نکات را در تعیین حدود پوشش در نظر می گیرد.

در فطرت زنان میل به خودنمایی و خودآرایی وجود دارد و از طرف دیگر مردان با دیدن لباس های بدن نما یا آرایش غلیظ خیلی زود تحریک می شوند. هدف اسلام این است که مردان و زنان مسلمان در جامعه خود با آرامش و امنیت روحی به فعالیت بپردازند و با یکدیگر معاشرت کنند. لازمه رسیدن به این هدف، داشتن حجاب اسلامی است.

فلسفه حجاب اسلامی در قران

حجاب در قرآن همواره در کنار موضوعاتی مانند عفاف و حیا و تقوا آورده شده است. در عصر حاضر با روی کار آمدن دیدگاه های غرب زده، عده ای رعایت حدود لازم برای پوشش را بی دلیل می دانند. ولی پیامدهای ناشی از بی بند و باری در زندگی فردی و اجتماعی مانند نا امنی و آسیب به سلامت روحی افراد قابل انکار نیست. فلسفه حجاب اسلامی از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی، موضوع مبهم و مکتومی نیست. از جمله دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برهنگی زنان و یا بی حجابی آن ها باعث تحریک جنس مخالف به خصوص جوانان شده و در نتیجه ممکن است هیجانات بیمارگونه ای در آنان ایجاد کند. تحریک نادرست غریزه جنسی، به عنوان قوی ترین غریزه آدمی، می تواند تبعات سختی همچون جنایات هولناک و مرگبار داشته باشد.
  2. آمار های قطعی در سطح بین المللی نشان می دهد که افزایش بی بند و باری نسبت مستقیمی با افزایش میزان طلاق و در نتیجه فروپاشی نظام خانواده دارد.
  3. یکی از پیامدهای دردناک گسترش فحشا، افزایش فرزندان نامشروع است که می تواند سرچشمه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی باشد.
  4. دید کالا گونه به مقام والای زن در اجتماع، نه تنها به عزت نفس و کرامت انسانی او نمی افزاید بلکه قدر و ارزش او را بسیار پایین می آورد. فلسفه حجاب اسلامی این دیدگاه کوته بینانه را هرگز در رابطه با بانوان نمی پذیرد.

اهمیت حجاب در اسلام

دین مبین اسلام، دلایل بسیار محکم و روشنی را برای ضرورت رعایت حجاب بر می شمرد که در نهایت به سعادت و خوشبختی انسان ختم می شود. دلایل اصلی تاکید این دین کامل بر این موضوع مطابق با فلسفه حجاب اسلامی، شامل موارد زیر می باشد:

آرامش روحی و روانی

وجود حریم بین زنان و مردان باعث کاهش میل جنسی و غریزی آن ها می شود و به سلامت روابط اجتماعی با جنس مخالف کمک می کند. سر چشمه بسیاری از روابط نامشروع یا ازدواج های مجدد عدم رعایت حجاب و عفاف می باشد.

پایداری نظام خانواده

خانواده به عنوان اولین و کوچکترین اجتماعی که چشم در آن باز می کنیم، بیشترین نقش را در جامعه انسانی می گذارد و فلسفه حجاب اسلامی نیز بسیار به آن اهمیت می دهد. فروپاشی خانواده منجر به انحطاط جامعه خواهد شد. اگر زن و مرد حدود حجاب اسلامی را هنگام حضور در جامعه رعایت کنند، امیال نفسانی در زندگی خانوادگی آن ها خدشه ای وارد نمی کند.

سلامت جامعه

در صورتی که زنان و مردان هر کدام به صورت جداگانه شئونات پوشش اسلامی را رعایت کنند، می توان ایجاد جامعه ای سالم و پایدار را تضمین نمود. این موضوع مستلزم آن است که زنان با حجاب اسلامی کامل در اجتماع حضور یابند و مردان از نگاه هوس آلود خود دوری کنند.

حفظ ارزش والای زن در اجتماع

تکریم مقام زن در اسلام بسیار مورد توجه قرار می گیرد. از طرفی به دلیل نیاز مرد به جنس مونث از جنبه های گوناگون، با دور ماندن زنان از چشم طماع مردان و حفظ حدود مشخص، همچون مرواریدی گرانبها دسترسی به او سخت شده و بر ارزشش افزوده می شود.

کلام آخر

حال که می دانید فلسفه حجاب اسلامی چیست و بر ضرورت آن نیز واقف شده اید، بهتر است به عنوان یک بانو همواره این بیت زیبا را در نظر داشته باشید: "ز دست دیده و دل هر دو فریاد / که هرچه دیده بیند دل کند یاد". هدف اصلی حفظ حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام، افزایش کرامت و حرمت انسانی زنان در جامعه است تا از نگاه های هوس آلود مردان در امان بمانند و به طور مساوی در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند. خوشبختانه تولیدکنندگان پوشاک نیز این مهم را مورد توجه قرار داده و ملزومات جذابی مانند انواع مقنعه، توربان و هدشال را برای زیباتر کردن پوشش اسلامی در بازار عرضه می کنند.