به گزارش همشهری آنلاین، رتبهبندی معلمان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و با پیگیری مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش، سامانه رتبهبندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir نیز فعال شد.
معلمان با توجه به زمانبندی اعلام شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبهبندی به آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.
سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفته است: چون این روند هنوز آماده نشده است و مقداری طولانی شده، با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم این ماه مبلغی را به عنوان علیالحساب پرداخت کنیم و زمانی که احکام به سرانجام رسید نیز مابهالتفاوت پرداخت شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این مبلغ علیالحساب سرانه حدود یک میلیون تومان به ازای هر ماه است؛ ۶ ماه از سال قبل بوده و ۵ ماه هم در سال جاری است که مجموعاً ۱۱ ماه میشود. این ماه حدود ۱۱ میلیون تومان علیالحساب واریز میشود تا زمانی که احکام آماده شد، ما بلافاصله کارسازی میکنیم که هم مطالبات گذشته پرداخت شود و هم ماهانه طبق سقف بودجه در نظر گرفته شده، پرداختها انجام گیرد و سعی داریم این ماه انشاءالله این پرداخت را انجام دهیم.
فرهنگیان جهت ورود به سامانه باید نام کاربری خود که همان کدملی است در کادر اول وارد کنند و در کادر دوم رمز ورود به سامانه که همان رمز سامانه پروفایل (porofile.medu.ir) است، وارد کنند.
پس از ورود صحیح اطلاعات اولیه، وارد صفحه سامانه رتبه بندی معلمان میشوند، در اینجا باید گزینه فرمها را انتخاب کنند و حوزه شایستگیهای عمومی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای و تجربه تعیین شده است.
در بخش شایستگیهای عمومی - خود اظهاری اولین اطلاعاتی که در سامانه لازم است وارد شود اطلاعات مربوط به خود ارزیابی معلمان در زمینه شایستگیهای عمومی است.
در این بخش شاخصهای زیر تعیین شده است که باید برای مصادیق رفتاری تعیین شده یکی از عناوین عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و کم را انتخاب کنند.
۱. توجه فعال به کلام مخاطب (تماس چشمی، حرکت تاییدی سر و صورت). ۲. درک مطلب مخاطب و ارائه بازخورد مناسب (توجه به محتوای کلام و احساسات طرف مقابل، پرسیدن سوالات روشنکننده مطلب). ۳. جلب توجه و گیرایی در هنگام صحبت کردن (استفاده صحیح از حرکات بدن و حالات چهره). ۴. رابطه حسنه با همکاران، دانشآموزان و اولیا. ۵. روان و رسا صحبت کردن (بدون تکرار کلمات و پرهیز از تکیه کلام، گفتار قابل فهم، لحن مناسب و فراز و فرود در سخن). ۶. حفظ آرامش و خونسردی و پرهیز از دستپاچگی در مواجهه با مشکلات. ۷. پیشبینی وقوع مسائل و انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه. ۸. شناسایی و راهحلهای مختلف برای یک مسئله و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه.
شایستگیهای تخصصی ـ خود اظهاری شامل مصادیق زیر است:
۱. تسلط بر اهداف و محتوای تخصصی تدریس یا شغل. ۲. تسلط بر طراحی آموزشی و نوشتن طرح درس روزانه و سالانه. ۳. تسلط بر روشهای یادگیری ـ یاددهی (روشهای تدریس یادگیرنده محور، مسئله محور، تعاملی و ...). ۴. آشنایی با روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی سوالات استاندارد. ۵. آشنایی با ارزشیابی و ابزارهای سنجش و شیوههای نوین تشویق و ترغیب دانش.
شایستگیهای تخصصی ـ مدرک تحصیلی: در این بخش آخرین مدرک تحصیلی فرد نمایش داده میشود و در صورتی که تا قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مدرک دیگری را به دست آورده است باید مستندات آن را بارگذاری کند.
سایر شاخصهای مرتبط با حوزه شایستگیهای تخصصی بدین شرح است:
شایستگیهای تخصصی ـ دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی. شایستگیهای تخصصی ـ پژوهشهای مرتبط با بهبود عملکرد. شایستگیهای تخصصی ـ تألیف و تدوین کتب. شایستگیهای تخصصی ـ تألیف و تدوین مقاله.
در بخش شایستگیهای حرفهای ـ خود اظهاری این شاخصها تعیین شده است:
۱. ایجاد محیط امن و آرامش بخش و به دور از تنش برای دانشآموز. ۲. ایجاد ارتباط بین تجارب دانشآموز در کلاس درس با چالشها و مسائل زندگی روزمره. ۳. ایجاد موقعیتهای متنوع یادگیری برای دانشآموز با توجه به تفاوتهای فردی آنان. ۴. توجه به تفاوتهای فردی دانشآموز (تفاوتهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی). ۵. توجه و کشف توانمندیها، علایق و استعدادهای دانشآموزان. ۶. توجه به رشد عقلانی، توانایی فکر کردن و افزایش درک و فهم دانشآموز و پرهیز از حافظه محوری. ۷. ایجاد شوق و انگیزه و انگیزش درونی در دانشآموزان (توجه به نیازهای دانشآموزان).
شایستگیهای حرفهای ـ کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنوارهها.
شایستگیهای حرفهای ـ طرح های آموزشی. شایستگیهای حرفهای ـ مشارکت در کارگاهها و شوراها. شایستگیهای حرفهای ـ یادگیری مداوم، خلاقیت و نوآوری. تجربه ـ سنوات خدمت. تجربه ـ سابقه تدریس به همکاران.
تجربه ـ دریافت تقدیرنامه. تجربه ـ دوره ضمن خدمت: در این بخش، اطلاعات مستقیم از سامانه ضمن خدمت دریافت شده و قابل ویرایش نیست. تجربه ـ ارزشیابی عملکرد سالیانه: اطلاعات این قسمت قابل ویرایش نیست.