همشهری آنلاین: استاندار گیلان در یک پیام رایویی فوری از مردم فرازبند شهربیجار خواست تا هرچه سریعتر منطقه را تخلیه کنند.

به گزارش ایرنا، "روح‌الله قهرمانی چابک" ظهر سه‌شنبه 12 آذر گفت: با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه و احتمال تخریب سد شهربیجار وقوع سیل، کلیه ساکنان مناطق پایین دست و حاشیه این سد و رودخانه باید سریعا منطقه را ترک کنند.

وی افزود: حتی ساکنان و مغازه داران شاه عباسی امامزاده هاشم، نیز در امان نیستند و باید مغازه‌ها را تخلیه کنند.

قهرمانی که در منطقه حضور دارد، افزود: هشدار من جدی است و مردم و مسوولان ذیربط حق ندارند آنان را جدی نگیرند.

وی همچنین از مردم خواست تا از اقامت در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کرده و ساکنین حاشیه سپیدرود نیز به دلیل بارش شدید بارندگی و طغیان رودخانه، در این مکان‌ها اقامت نداشته باشند.

بنابر اعلام سازمان آموزش و پرورش گیلان نیز تمامی مدارس شهر بیجار تعطیل شده است.

سد درحال ساخت شهربیجار که عملیات آن از سال ‪ ۸۳‬عملیات آغاز شده‌است پس از بهره‌برداری آب شرب مورد نیاز جمعیت بیش از ‪ ۷۰‬درصد استان گیلان را به مقدار ‪ ۱۶۵‬میلیون مترمکعب در سال را تامین خواهد کرد.

تونل انحراف آب سد مخزنی شهربیجار ‪ ۶۱۱‬متر طول دارد و قطر تمام شده آن ‪6.80 است و این تونل با چند فرازبند و نشیب بند امکان انحراف و خشک کردن مسیر رودخانه را برای عملیات بدنه اصلی سد فراهم فقط در شرایط عادی فراهم می‌کند در حالیکه در دو شبانه روز گذشته‌در استان گیلان بیش از ‪۱۰۰‬ میلیمتر باران باریده و این بارش باران همچنان ادامه دارد.

در صورت شکسته شدن نهایی آب بند خاکی این سد هزاران نفر از مردم حاشیه رودخانه در معرض آسیب جدی قرار دارند

معاون امداد و نجات هلال احمر گیلان نیز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: در پی بارش سیل‌آسای باران و بالا آمدن آب در پشت سد در حال تاسیس شهر بیجار 5 هزار نفر از ساکنان منطقه در محاصره سیل قرار گرفتند.

رجبی افزود 8 گروه امداد و نجات هلال احمر متشکل از 264 امدادگر با تجهیزات کامل امداد و نجات کار انتقال سیل زدگان را به مناطق امن، مساجد و مدارس آغاز کردند.

وی گفت برای تامین مایحتاج اولیه آسیب‌دیدگان 400 سبد غذایی، 2 هزار تخته پتو و 500 دستگاه چادر در اختیار خانواده‌های آسیب دیده قرار گرفته است.

احتمال شکستن سد شهر بیجار رودبار بیش از 98 درصد است

 بخشدار شهرستان رحمت آباد و بلوک و مسوول ستاد حوادث شهرستان رودبار گفت: 98 درصد احتمال شکسته شدن سد خاکی شهر بیجار به علت شدت بارندگی قطعی است. 

سلطانعلی صفری گفت: هم اکنون کلیه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، نیروهای راه وترابری و هلال احمر در منطقه برای جابجایی مردم روستاهای پایین دست سد شهر بیجار تلاش می‌کنند.

وی خواستار همکاری مردم منطقه روستاهای در معرض خطر برای تخلیه منازل خود شد.