همشهری‌آنلاین: استاندار گیلان گفت: با کاهش شدت بارندگی‌ها و تبدیل آن به برف در مناطق بالادست، شرایط فرازبند سد در حال ساخت شهربیجار بهتر شده است.

به گزارش ایرنا، روح الله قهرمانی چابک گفت: باتوجه به اینکه وضعیت جوی هوا قابل پیش‌بینی نیست، همچنان در حال آماده باش هستیم.

وی گفت: گرچه در زمان حاضر دیگر حجم آب پشت فرازبند سد شهربیجار افزایشی نداشته و به طورقطع این میزان آب کاهش می‌یابد ولی به دلیل جلوگیری از احتمال بروز خطرات باید جانب اطمینان را حفظ کنیم.

قهرمانی افزود: با توجه به بالا آمدن آب پشت فرازبند سد شهربیجار و احتمال سرریز شدن آب از فرازبند و خطر شکست آن، برای جلوگیری از خسارت‌ها، اقدام به تخلیه و انتقال ساکنین منطقه کردیم تا درصورت وقوع سیل خسارتهای جانی نداشته باشیم. [استاندار گیلان: مردم فرازبند شهربیجار منطقه را تخلیه کنند]

وی گفت: تاکنون بیشتر ساکنان روستاهای شهربیجار از منطقه خارج شده و در منازل آشنایان و بقعه امامزاده هاشم ساکن شده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از ساکنین روستاها در قبال تخلیه روستا مقاومت می‌کنند، از آنان خواست تا برای حفظ جانشان و جلوگیری از وقوع خسارتها، با مسوولان همکاری کنند.

سلطان علی صفری بخشدار رحمت آباد و بلوکات نیز گفت: سطح آب پشت فرازبند سد درحال ساخت شهربیجار در حال کاهش می‌باشد.

وی اضافه کرد: آب پشت فرازبند سد شهربیجار حدود 45 سانتیمتر کاهش یافته است اما با توجه به بارش دوباره شدید باران از غروب امروز، خطر شکستن فراز بند همچنان وجود دارد.

وی افزود: نیروهای امدادرسان، امنیتی و انتظامی و نیروی دریایی در منطقه به منظور مقابله با حوادث احتمالی در منطقه حضور یافته اند.

صفری گفت: برای ارسال آذوقه و امدادرسانی به ساکنین روستاهای بالادست سد شهر بیجار از جمله رودسرا که به دلیل قطع برق و بالا آمدن آب امکان تردد ندارند و نانوایی ها هم در آنجا تعطیل شده است، اقدام به آوردن قایق موتوری کردیم.

وی افزود: اما به دلیل تاریک شدن هوا و نامناسب بودن شرایط دید، اعزام این نیروها به منطقه مذکور به بامداد روز چهارشنبه 13 آبان موکول شده است.

صفری گفت: برای افرادی که هم به حسینه و زایر سرای امامزاده هاشم انتقال داده شدند، مواد غذایی و آذوقه ارسال شده است.