همشهری آنلاین: آخرین مرحله از طرح انتقال گاز ایران - ارمنستان با اتصال خط لوله انتقال گاز ایران به خط لوله سراسری ارمنستان در منطقه کاجاران این کشور، پایان یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرژسرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان در مراسمی که در منطقه کاجاران برگزار شد، تاکید کرد: خط لوله انتقال گاز ایران - ارمنستان آماده بهره برداری است.

آرمن موسسیان - وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان - نیز در این مراسم گفت: خط لوله گاز ایران-ارمنستان امنیت این کشور در حوزه انرژی را تامین می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت راهبردی این خط لوله برای ارمنستان، از آمادگی ایروان برای ترانزیت گاز ایران به دیگر کشورها خبر داد.

مارکاریان - مهندس ناظر طرح خط لوله گاز ایران-ارمنستان - نیز احداث این خط لوله در مناطق کوهستانی و ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا را از ویژگی‌های منحصر بفرد فنی آن عنوان کرد.

تعدادی از کارشناسان اقتصادی ارمنستان نیز بر نقش راهبردی خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان در توسعه منطقه قفقاز و اقتصاد ارمنستان تاکید کردند.

خورشودیان - کارشناس ارشد مرکز تحقیقات راهبردی ارمنستان - با اشاره به مخالفت آمریکا و برخی از قدرت‌های غربی با احداث این خط لوله گفت: امکان ترانزیت گاز به اروپا از طریق خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان وجود دارد.

ظرفیت انتقال گاز از خط لوله ایران به ارمنستان، سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب است.
بر اساس توافق مقامات دو کشور، ایران در قبال انتقال گاز به ارمنستان، از این کشور برق دریافت خواهد کرد.