همشهری آنلاین: روزنامه فایننشیال تایمز آلمان نوشت، نخست‌وزیر روسیه مطمئن است بحران جهانی اقتصادی «کمترین خسارت‌ها» را به کشورش وارد می‌کند.

پوتین در هفتمین برنامه پرسش و پاسخ خود در تلویزیون روسیه که مردم می‌توانند نگرانی‌های خود را به شکل آنلاین در آن مطرح کنند، اطمینان داد همه چیز به آن بدی‌ها هم نیست. روسیه این فرصت را دارد که در بحران مالی جهانی «کمترین خسارت‌ها» را متحمل شود.

پوتین زمانی که رییس جمهور بود در این برنامه پرسش و پاسخ که موجب جلب محبوبیت بسیاری برایش شده است، شرکت می‌کرد و اکنون به عنوان نخست‌وزیر در آن حضور می‌یابد. دیمیتری مدودف در کرملین چنین برنامه‌ای ندارد.

درست همان ابتدای برنامه، پوتین در پاسخ به این سوال که آیا او از سمت نخست‌وزیری خود رضایت دارد؟ تصریح کرد فرقی نمی‌کند که او در کرملین باشد یا کاخ سفید، نخست وزیر باشد یا ریاست حکومت را در دست بگیرد، «مهم کرسی نیست که انسان روی آن می‌نشیند، بلکه مهم مسوولیتی است که انسان در این یا آن سمت بر عهده می‌گیرد. این سمت برای من چیز جدیدی نیست.»

کارشناسان تردید دارند که وی در زمان بحران بتواند قدرت خود را حفظ کند. او در مدتی کوتاه باید تورم پیش‌بینی شده در سال 2009 میلادی را سه درصد کاهش دهد. متخصصان هشدار می‌دهند که در زمستان، دو میلیون روس شغل‌شان را از دست می‌دهند.

پوتین می‌گوید مشکلی نیست. هیچ تعدیل نیروی گسترده‌ای رخ نخواهد داد. حتی حقوق مستمری‌بگیران هم افزایش می‌یابد و ساخت و سازها و دیگر برنامه‌های اجتماعی نیز ادامه می‌یابد. ارزش روبل حفظ خواهد شد و روسیه سومین ذخایر مالی بزرگ دنیا را در اختیار خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد بحران مالی کنونی تقصیر آمریکاست.