همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی به کشورهای عرب منطقه نسبت به سوء استفاده کشورهای استعمارگر از حاکمیت ملی آنان هشدار داد و گفت: چند بار می‌خواهید این‌گونه اشتباهات را تکرار کنید.

به گزارش مهر، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: یادمان نرفته که در سال 1366 و در چنین روزی تعدادی از زائران خانه خدا با رفتار خشنی به شهادت رسیدند و بعضی از کشورهای منطقه دچار اشتباه عظیمی در حمایت از صدام و ایجاد جریانات تندرو و در اختیار گذاشتن کشورهای خود به عنوان پایگاه‌های آمریکا در آنجا شدند.

وی خطاب به نمازگزاران ادامه داد: شاید برای شما جالب باشد که چندی پیش یکی از رهبران کشورهای عربی اذعان داشت که ما اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم به گونه‌ای که 40 میلیارد دلار به صدام در جنگ کمک کردیم.

رئیس مجلس همچنین گفت: اما این کشور اکنون هم در حال تکرار یک اشتباه عظیم درباره فلسطین است.

لاریجانی تصریح کرد: شما کشورهای عربی چند بار می‌خواهید اینگونه اشتباهات را تکرار کنید چرا که ما مشاهده می کنیم یکی از کشورهای عربی منطقه  پایگاهی برای نیروی زمینی آمریکا و یکی دیگر پایگاه نیروی هوایی و دریایی آمریکا شده است.

وی با اشاره به بحران مالی که در برخی از کشورهای غربی رخ داده و به کشورهای شرقی هم سرریز شده است گفت: کشورهای مهم منطقه که از مزیت نفت برخوردارند در این شرایط سخت تحت فشارهای آمریکا مبنی بر کمک به آمریکا برای رفع خسارتها و کمبودهای این کشور تحت فشار قرار گرفته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما سئوال ما این است که چرا باید کشورهای اسلامی با تحریک آمریکا علیه یکدیگر اقدام و جنگ و فتنه طراحی کنند؟ چرا باید این کشورها سرزمینهای خود را به عنوان پایگاه در اختیار آمریکا قرار دهند به گونه ای که وقتی به آنها گفته می شود که تجهیزاتی از سوی آمریکا وارد کشور شما شده است می گویند ما بی‌اطلاعیم؟

لاریجانی ادامه داد: چرا باید کشورهای اسلامی هزینه اشتباهات آمریکا را از جیب خود بپردازند و چرا باید اینگونه رفع مشکل شود؟ باید دید چه عواملی باعث این شرایط یکسره خسارت بار برای کشورهای منطقه شده است که در عزا و عروسی بازنده کشورهای منطقه هستند.

رئیس مجلس خطاب به کشورهای عربی منطقه خاطرنشان کرد: هنگامی که خودتان پایگاه در اختیار آنان قرار می‌دهید و از آنان به عنوان مشاور استفاده می‌کنید آنگاه مجبور هستید که هزینه هم بدهید.

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به فتنه مذهبی  که برخی از زورگویان جهان در سالهای اخیر به راه انداخته اند اشاره کرد و گفت: شما شاهد بودید در این سالهای اخیر چند بار فتنه شیعه و سنی راه به راه انداخته اند که پشت سر این فتنه ها سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل بود، لذا این حوادث جدید از درون همان فتنه‌ها بیرون می آید.

وی افزود: منافع آمریکا و برخی زورگویان جهان در پی سرگرم کردن کشورهای منطقه هستند تا بتوانند به این ترتیب امتیازات بزرگی را از این کشورها بگیرند.

رئیس مجلس درادامه با اشاره به توافقنامه اخیری که از سوی آمریکایی‌ها در حال تحمیل شدن به مردم عراق است خاطره‌ای از مدرس نقل کرد.

وی گفت: این توافقنامه شبیه به قرارداد 1919 وثوق الدوله با انگلیس است به گونه‌ای که دولت ایران در آن زمان اختیار کلیه امور کشور از جمله گمرکات، بانکها، کشتیرانی و ... را بدون نظارت ایران به دولت انگلیس تفویض کرده بود. اکنون هم دولت آمریکا در توافقنامه امنیتی عراق در صدد است به هر میزان که می خواهد نیرو و بسته‌هایی را بدون نظارت و بازرسی عراقیها به این کشور وارد کند. هر چند که دولت آقای مالکی و مجلس عراق زحمت کشیده اند تا اصلاحاتی در توافقنامه انجام شود و به رفرانداوم گذاشته شود اما هنوز هم اشکالاتی در این توافقنامه مشاهده می شود.

رئیس مجلس ادامه داد: مرحوم مدرس وقتی دید وثوق الدوله چنین قراردادی را امضا کرده است با مردم، سران عشایر و حتی میرزاکوچک خان جنگلی تماس گرفت وآنان را هوشیار کرد و به وثوق الدوله گفت کار بدی کردید. وثوق الدوله در پاسخ به مدرس اذعان کرده بود که در مقابل این کار انگلیسها استقلال ما را به رسمیت می‌شناسند!

وی در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: ما در بحث اتمی نیز نمونه این سخنان را بسیار دیده ایم به گونه‌ای که برخی کشورها به ما می‌گفتند ما حاضریم حقوق شما را به رسمیت بشناسیم ولی شما باید فعالیتهای هسته‌ای خود را تعطیل کنید، لذا اینکه می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود اینگونه است، ما در پاسخ به این کشورها گفتیم استقلال ما چه ربطی به این دارد که شما آن را به رسمیت بشناسید این چگونه به رسمیت شناختنی است که می‌گویند باید فعالیت‌های خود را تعطیل کنید.

لاریجانی تاکید کرد: هنگامی که تمام عوامل استقلال را از ما بگیرند چگونه می‌خواهند استقلال ما را به رسمیت بشناسند لذا مدارس نیز در پاسخ به وثوق الدوله گفت: انگلیس کیست که استقلال ما را به رسمیت بشناسد.

وی افزود: ما در ایران رجالی مانند شهید مدرسها، میرازی شیرازیها و حضرت امام خمینی (ره) را داشته ایم که توانستند استقلال کشور را حفظ کنند و رهبران دینی ما که از شرایط مطلع بودند دست ما را گرفته‌اند.

رئیس مجلس افزود: رهبران دینی ما همیشه با اعتماد به نفس و توکلی که به خداوند متعال داشته اند مردم را راهبری کرده اند.

لاریجانی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به واقعه 11 سپتامبر و به دنبال آن اشغال عراق و افغانستان تصریح کرد: قصد بعدی برخی از این زورگویان تجزیه کردن برخی سرزمینهای عربی بود.

وی گفت: اما بحران عراق و مشکلاتی که برای آمریکا در این میان پیش آمد باعث شد فعلا تجزیه برخی از کشورهای عربی را کنار بگذارند اما از گوشه و کنار حرفهایی شنیده می‌شود که آنان برای برخی کشورهای عربی طرحهایی دارد که این کشورها باید حواس خود را جمع کنند.

رئیس مجلس همچنین گفت: نباید با تغییر احزاب کشورها تصور کنند که وضعیت آنان توسط آمریکا سامان می‌یابد که این یک سراب بزرگ است چرا که احزاب در آنجا تغییر می‌کند و شاید تاکتیکها متفاوت باشد اما در اصل تسلط بر منطقه و خوی سلطه‌گری تفاوتی ندارد به گونه‌ای که اتفاقاتی که در طول 30 سال انقلاب برای کشور ما رخ داده در زمان تغییر مداوم حزبها در آمریکا بوده است.

لاریجانی ادامه داد: سخن از تغییر که یکی از این افراد در انتخابات آمریکا به زبان می‌آورد تغییر برای خودشان بود چرا که آمریکا باید تغییر ظاهر می‌داد چون وضعیتی که بوش و همراهشان در جهان ساخته بودند همه را از آمریکا متنفر کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولتهای اسلامی در منطقه فکر می‌کنند در پناه تغییر چیزی گیرشان خواهد آمد دراشتباه هستند و این یک سراب است چرا که تغییرات در آمریکا برای منافع خود آنان صورت می‌گیرد نه ما و اگر میدان عمل کشورهای اسلامی این گونه باشد باید بدانند که سلطه بیشتری بر آنها سایه خواهد افکند.

دکتر علی لاریجانی به نقل از سید جمال الدین اسدآبادی  کلید راه برای ملتها و دولتهای اسلامی را همگرایی خواند و گفت: هنوز کشورهای اسلامی این مشکل را دارند به دلیل این که از این کلید استفاده نکرده اند.

وی افزود: اگر امروز سئوال ما این است که چرا وضعیت کشورهای منطقه اینگونه شده است علت این است که به همگرایی کشورهای اسلامی توجه نکرده و ملی فکر نکرده‌اند و اراده ملتهایشان بر آنان حاکم نبوده است.

رئیس مجلس با اشاره به این سخن امام راحل مبنی بر اینکه "جز با مقاومت و ایستادگی نمی‌توانید حقوق خود را استیفا کنید" تصریح کرد: یعنی در مقابل بیگانگان استقلال کشور در پناه ایستادگی و مجاهدت حفظ می‌شود. لذا مادامی که کشورهای اسلامی چنین استقلالی را تجربه نکنند وضعیتشان همین است.

لاریجانی بااشاره به نظریه بیداری امام راحل در جهان تصریح کرد: کشورهای اسلامی منطقه در جنگ 33 روزه به حزب الله لبنان کمک نکردند بلکه پشت صحنه با اسرائیل جلسه گذاشتند اما حزب الله با ایستادگی و مجاهدت خود پیروز این میدان شد، اگر امروز مقاومت و حزب الله وجود دارد به خاطر حضرت امام خمینی (ره)  و رهنمودهای ایشان است.

وی لاریجانی ادامه داد: حماس اگر با انتفاضه توانست دشمن را به عقب سوق دهد و برخی مناطق غزه را به دست خود بگیرد به خاطر امام راحل بود.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به محاصره اخیر غزه تصریح کرد: اکنون یک توحش مدرن بر جهان حاکم شده است به گونه ای که برخی کشورها از اسرائیل برای نجات غزه از محاصره اجازه می خواهند.

لاریجانی افزود: شما کشورهای عربی منطقه اگر معتقدید کافی است که گوشه چشمی به اسرائیل نشان دهید تا مشکل حل می‌شود. چگونه است که برای دو سرباز اسرائیلی چندین کشور واسطه شده اند اما از جنایات غزه تکان نمی خورید پس این وقایع یک توحش مدرن است.

وی با اشاره به برداشتهای غربی از حقوق بشر خاطرنشان کرد: می‌گویند دموکرات‌ها طرفدار حقوق بشر هستند اما این چگونه حقوق بشری است؟

رئیس مجلس یاد آور شد: بدتر از آن بیحالی کشورهای اسلامی است. ظاهرا یک اتفاق دیگری هم توسط همین کشورها افتاده و اخیرا شنیده ایم یکی از شاهزاده‌های آنان سفری به اسرائیل داشته است.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط امروز منطقه بسیار حساس است و برخی ماجراجوییها درکشورهایی مانند پاکستان، هند و افغانستان مشاهده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: اکنون غربیها با ادعای تغییر در روشها از استراتژی چماق بزرگتر و هویچ شیرین‌تر سخن می گویند اما این تغییر به درد خودشان می‌خورد که سابقه گاوچرانی داشته اند. این چه منطقی است که اسمش را تغییر می‌گذارید. اینگونه سخنان بوی کهنگی می دهد و توهین به ملتهاست.

رئیس مجلس افزود: کشور ما اکنون در بین کشورهای منطقه قدرت و تراز خوبی پیدا کرده است و ایران اسلامی  در زمینه آبادانی، استقلال، زیربناهای اقتصادی وایجاد موج فرهنگی در دنیا اسلام توفیقات خوبی داشته است و امروز باید هر چه بیشتر بر روی وحدت ملی کار کنیم.

لاریجانی همچنین گفت: توجه به منافع ملی کشور به خصوص در بین احزاب، مسئولان و قوا با توجه به آغاز شرایط انتخابات ریاست جمهوری دهم بسیار مهم است و لذا نباید مولفه های وحدت ملی کشور فراموش شود.

وی تاکید کرد: مجلس با تاسی به سلوک شهید مدرس، استقلال قوه مقننه را برای تصیمیمگیریهای درست مطابق با استقلال کشور و منابع ملت دنبال می‌کند و استقلال مجلس نباید مخدوش شود.

رئیس مجلس  با بیان اینکه به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) مجلس در راس امور است تصریح کرد: مطابق با قانون اساسی مشروعیت کشور در بحث قانونگذاری صرفا با مجلس است و این دستاوردها را باید  حفظ کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای همیشه تذکر داده اند که مرجع اصلی قانونگذاری مجلس است و همه باید تابع آن باشند.

وی با بیان اینکه ما چالشهای بسیار و بحثهای مختلف کارشناسی در مسائل فرهنگی و اقتصادی داریم گفت: اما صبغه کار مجلس نگاه کارشناسی است و ما وارد مسائل خرد و وقت گذراندن نمی‌شویم و مسائل مهم اساسی کشور مانند حرکتهای مهم سیاسی، فرهنگی  و اقتصادی مثل "طرح تحول اقتصادی" را مورد بررسی قرار می‌دهیم و درباره چنین مسائلی وقت می‌گذاریم.

رئیس مجلس درادامه طرح تحول اقتصادی را بسیار مهمتر از لایحه بودجه دانست و تصریح کرد: چنانچه این طرح در چارچوب سیاستهای مقام معظم رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی باشد اصلاح ساختار مطلوبی است و مجلس این نگاه هماهنگ را پیگیری و توصیه می‌کند.

لاریجانی افزود: ما با نگاه راهگشا به طرح تحول اقتصادی می‌نگریم تا منافع کشور حفظ شود و سایشی برای شرایط موجود ایجاد نشود.