همشهری آنلاین: نماز جممعه تهران در سومین هفته آذر به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به تحولات جهانی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه درباره آمریکا به قول برخی باید سیاست صبر و انتظار را پیشه کرد تا دولت جدید این کشور سرکار بیاید، گفت: براساس برخی اخبار انتخاب آقای اوباما ازسوی مردم آمریکا حاکی از آن است که مردم این کشور از سیاست بوش به تنگ آمدند و جمهوریخواهان را رها کردند و به دامن دمکرات‌ها پناه آوردند.

وی افزود: با انتخاب یک سیاهپوست ورقی در کتاب آمریکا زده شد و آن این بود که آن سیاهپوستی که آمریکا به او ارزش نمی‌داد شخص اول کشور شد و این نتیجه سیاست‌های غلطی بود که بوش در ایالات متحده آمریکا و دنیا به وجود آورده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که آیا با ورقی که در کتاب سیاسی آمریکا خورد، در فکر و هم در باطن ایالات متحده هم ورق خواهد خورد، تصریح کرد که باید صبر کرد و دید.

امامی کاشانی به طرح نکته دیگری در خصوص آمریکا و جهان اسلام پرداخت و گفت: آن اکثریتی که جمهوریخواهان را رها کردند باید از دولت جدید بخواهند که سیاست‌های پیشین را رها کند. براساس اخبارمنتشره، گروهی از نخبگان و پژوهشگران آمریکایی در نامه‌ای به اوباما از وی خواسته‌اند که چند نکته را پیگیری کند.

خطیب جمعه تهران گفت: آنان خواسته‌اند که رئیس جمهوری جدید امریکا در منطقه خاورمیانه وضعیت متعادل ایجاد کند و این واقعیت را بپذیرد که تنها و تنها بازیگر میدان منطقه ایران است. دولت آمریکا باید ایران را با این عظمت باور کند و سیاست‌های تهدید و ارعاب و تهدید که نخ نما شده است را رها کند.

امامی کاشانی ابرازامیدواری کرد، مردم آمریکا این سایه شومی که در آسمان ایالات متحده و بر سیاست آمریکا حکم می‌کند را با بیداری دور کنند و آمریکا از این بیشتر رسوا نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره را یادآور شد و گفت: دنیا به این نتیجه رسیده و در گزارش چهاردهمین اجلاس نیز آمده است. آنان نتوانستند علیه ایران چیزی پیدا کنند و اظهار داشتند که هیچ آثاری از اینکه ایران در صدد انرژی نظامی است، یافت نشده است.

وی سپس با ذکر این نکته که با این تحولات خارجی، در داخل باید چگونه رفتار کنیم، افزود: باید هوشیار باشیم و این بیداری مردم و وحدت کلمه کشور و رهبری فقه و عدالت بر کشور ایران خود نشانی از رهبری وجود اقدس امام زمان (عج) است و امیدواریم این موهبت باقی بماند تا ظهور حضرت امام که حکومت جهانی را برقرار کند.

امامی کاشانی خطاب به دنیا و کشورهای غربی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران دارای وحدت عظیمی است و آنان از اختلاف‌ها خوشحال نباشند.

وی با اشاره به همایشی که به مناسبت سالروز سی امین سال تشکیل مجلس شورای اسلامی در هفته جاری برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این مراسم آرا و سلیقه‌ها‌ی مختلفی حضور داشتند اما همه یک صدا و یک حرف بودند و دنیا باید این بفهمد و این پیامی به دنیا بود. تمام احزاب، گروه‌ها و سلیقه‌ها درخودشان نگاه می‌کنند اما وقتی به نظام واصل و مقصد نگاه می‌کنند یکی هستند و این بسیار ارزش دارد و دنیا بداند که بساط تحریم وارعاب و تهدید دیگر کهنه شده است.

امام جمعه موقت تهران در بیان برخی از خصوصیات مرحوم شهید مدرس، وی را فردی شجاع، حکیم، خوش بیان و فقیه توصیف کرد و خطاب به مومنان نمازگزار تاکید کرد، مبادا این وحدت را برهم زنیم و اطاعت از مقام و ولایت را کوتاه و سهل گیریم. در ایران به خوبی مساله کثرت در وحدت و وحدت در کثرت دیده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به روز معلولان در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بسیاری از معلولان جامعه دارای شخصیت اجتماعی و با ارزش هستند و نیاز به ترحم ندارند. آن گروه از معلولان جامعه که نیاز به ترحم و نوازش دارند، کودکان معلول هستند.

امامی کاشانی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی توجه زیادی به کودکان معلول شده است،گفت: اینکه برخی می‌گویند اگر بچه معلول بمیرد هم مهم نیست، یک فرهنگ غلط است. دربسیاری از کشورها دنیا این بچه‌ها زیر نظر شخص اول مملکت هستند. همه باید به کودکان معلول توجه کنند و نباید به انها بخندند.

وی بر درمان این کودکان و پیشگیری از بروز معلولیت‌های این چنینی در جامعه تاکید کرد و افزود: در دولتهای گذشته و دولت کنونی کارهای بسیاری در این خصوص شده است و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام داده است که جای تشکر دارد.

خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) تصریح کرد، ایشان بنیانگذار و آغازگر در تبیین دین بودند و این پایه گذاری در بیان دین، فکر و تدبیر است.

وی با اشاره به اینکه امام محمدباقر از قرآن و سیاست اسلامی پرده برداشت و آنچه در گذشته نمی‌شد باز کرد را باز کرد، افزود: اجر پایه گذاری یک رفتار حسنه و روش درست برای پایه گذار می‌ماند. انسان‌ها نباید سست باشند و هرچی پیش آمد باشند بلکه باید جدی، پرکار و مصمم و پی ریز باشند. به وجود آوردن سنت حسنه از کارهای ریز شروع می‌شود و به کارهای بزرگ خاتمه می‌یابد. از نیکوکاران کار نیک و خوبی و از ظالمان ظلم و بدی به جا می‌ماند.