گروه سیاسی: حسن سبحانی یکی از چهره‌های مطرح اقتصادی مجلس که همواره مشی‌معتدل را در رفتار و برخوردهای سیاسی خود در دوره‌‌های مختلف حضور در مجلس در پیش گرفته است، مدتی است که در مصاحبه‌ها و نطق‌های پیش از دستور خود برخی انتقادات جدی را مطرح می‌کند که در موقع خود دارای اهمیت است.

وی سه‌شنبه 9 مهر در نطقی مفصل به ارزیابی نقش و کارکرد مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف پرداخت و نهایتاً نتیجه گرفت که به ادله مختلف مجلس به دلیل تزریق برخی ناکارآمدی امکان اداره مطلوب امور خویش را هم ندارد.

وی اظهار داشت: اکنون مدت‌هاست سئوال نمایندگان از وزرا و دغدغه‌ قانون اساسی به پاسخ حداکثر ده روزه به آنها به منظور قاطعیت در نظارت در سایه روشن تمایلات هیأت رئیسه، دوران عاجزیت از بازخواست و فاتحه‌خوانی بر مرگ اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی را تجربه می‌کند.

نماینده دامغان تأکید کرد: نگاهی به حجم و اندازه عریضه‌‌نویسی‌‌های متداول در مجلس و استدعای دهها نفری نمایندگان از مقامات کشوری که بازخواست از آنان را به درخواست از عنایات احتمالی آنان تنزل داده در کنار بی‌اطلاع‌ نگه‌داشتن نمایندگان محترم از مهمات روندهای سیاسی حاکم بر کشور بیانگر آن است که مجلس با این کیفیت برای هدایت و مدیریت جمهوری اسلامی به اهداف ربع دوم قرن از حیات سیاسی‌اش کفایت نمی‌کند.

نماینده مردم دامغان با بیان اینکه دولت و مجلس باید از نیازآفرینی برای جامعه پرهیز کنند، در بیان علت آن گفت: مردم در مقایسه نیازهای القایی با داشته‌های دیگران و در شرایط کمبود امکانات برای تأمین نیازها، احساس ناکامی و سرخوردگی می‌کنند.

وی این مقولات را مقولاتی دانست که به احساس بی‌‌عدالتی و فقیربودن می‌انجامد و در نتیجه آن ارزش‌های ثروتمندان جایگزین ارزش‌های جامعه می‌شود و نوعی آشفتگی در جامعه دینی بروز می‌یابد.

وی با بیان این که امروز عوام‌زدگی از آفات نظام سیاسی ماست، تصریح کرد: عوام‌زدگی از آن جهت که به عاملان خود فرصت احتمالی حذف رقیب و ماندگاری موقت خود را می‌دهد از مصادیق سیاست ماکیاولیستی است.

وی تصریح کرد: مصیبت عظمای ما آن است که عوام زدگی را مردم‌گرایی معرفی کرده‌ایم و در پیامد آن کشور را از زمینه و امکان جراحی در بایسته‌ای حیاتی و اساسی محروم ساخته‌ایم.