سایپا شاهین را می‌توان پرحاشیه‌ترین محصول خودروسازی ایران طی سالیان اخیر لقب داد. فرآیند توسعه این محصول بسیار زمان‌بر بود و در نهایت خودرویی به دست ایرانیان رسید که دستخوش تغییر نام و پیشرانه شده بود. سایپا شاهین یکی از بهترین طراحی‌ها را در بین خودروهای ایرانی دارد اما از نظر مشخصات فنی و کیفیت ساخت در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل خودرو بانک، ایرادات و حواشی سایپا شاهین آن‌قدر زیاد هستند که این خودرو اکنون با واکنش منفی مخاطبان ایرانی مواجه شده است. در حالی که قیمت شاهین نسبت به رقیب خود از دیگر شرکت ایرانی یعنی ایکو تارا کمتر است اما استقبال از شاهین تاکنون چندان گسترده نبوده است. به همین منظور سایپا تصمیم گرفت تا با عرضه شاهین اتوماتیک، جایگاه از دست رفته خود را بهبود بخشد.

شاهین اتوماتیک یکی از خودروهایی بود که در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو توسط سایپا معرفی شد. این خودرو همچنان با موتور M۱۵ توربوشارژر عرضه می‌شود اما گیربکس آن از نوع اتوماتیک CVT است. گیربکس CVT‌ شاهین اتوماتیک به صورت مصنوعی شش دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

سایپا برای کاستن از انتقادات مطرح شده به کیفیت شاهین، تغییراتی را در فضای داخلی نسخه اتوماتیک ایجاد کرده است. فضای داخلی شاهین اتوماتیک اکنون از تریم دو رنگ مشکی و کرم با قطعات دکوراتیو چوب بهره می‌برد. نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای نیز بزرگتر شده است و دکمه‌های آن از نوع لمسی هستند. دوربین عقب، سنسور نور یا اتولایت، کروز کنترل، رینگ‌های آلومینیومی، کیسه‌های هوای جانبی و صندلی‌های برقی جلو از دیگر امکانات شاهین اتوماتیک هستند.