به گزارش همشهری آنلاین، سالهاست که صنعت بیمه، الزام دریافت کروکی از پلیس راهنمایی و رانندگی برای تصادفهای به نسبت جزئی را حذف کرده و صرفا با حضور ۲طرف تصادف در دفاتر بیمهگذار مقصر حادثه و رؤیت خودروها و ارائه مدارک، چک خسارت را در وجه طرف حادثهدیده صادر میکند اما حالا، آنگونه که رئیسکل بیمه مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده، رقم خسارت برای تصادفهای بدون نیاز به کروکی به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و قرار است سامانهای راهاندازی شود که حتی همین فرایند تسهیل شده را نیز آسانسازی کند تا مردم قادر باشند بهصورت آنلاین عملیات رسیدگی بیمه به تصادف و دریافت وجه خسارت را انجام دهند.
شمارش معکوس برای راهاندازی سامانه
رئیسکل بیمه مرکزی میگوید: تا قبل از پایان هفته دولت از سامانه پرداخت خسارت در تصادفات رانندگی بدون نیاز به کروکی رونمایی میشود و با ارسال اطلاعات طرفین تصادف به سامانه و بدون مراجعه حضوری به دفاتر بیمه، خسارت بهحساب فرد زیاندیده واریز خواهد شد. سقف مبلغ خسارت در تصادفهای بدون نیاز به کروکی در سال گذشته ۱۶میلیون تومان بود که در سالجاری به ۲۰میلیون تومان افزایش یافته است.
مجید بهزادپور، در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، این اقدام را گامی در راستای مردمیسازی صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: برای نخستینبار سند بالادستی به نام سند تحول توسط دولت ابلاغ و در آن مردمیسازی صنعت بیمه، دیجیتال کردن، کاهش تصدی بیمه مرکزی هدفگذاری شده است.
وی افزود: در زمینه مردمیسازی در حوزههای بیمه بازرگانی بیشترین پرتفوی را داریم و بخش بیمه درمان و شخص ثالث بیشترین حجم حوزه فعالیت است.
به گزارش همشهری، پرداخت خسارت برای تصادفهایی که خسارت نسبتا پایین دارند و بهویژه در ترافیک شهری تعداد آنها بالاست، راهکاری است که از سالها پیش برای کاهش بوروکراسی استفاده از بیمه در حوادث رانندگی و همچنین کاهش ترافیک کاری پلیس راهنمایی و رانندگی اجرایی میشود اما در همین فرایند نیز با وجود اینکه طرفین حادثه از مراجعه به پلیس و طی کردن مراحل دریافت کروکی معاف میشوند، باز هم باید زمانی را برای مراجعه حضوری به دفاتر بیمه، رؤیت خودروها و ارائه مدارک و رونوشت آنها سپری کنند که بهخصوص در زندگیهای پرمشغله شهری، اتفاق ناخوشایندی محسوب میشود.
بر همین اساس است که در جریان تحول صنعت بیمه و مردمیسازی آن، بیمه مرکزی بر کاهش زمان و بوروکراسی پرداخت خسارت بیمه تمرکز کرده و ماحصل آن به راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین خسارت بدون کروکی ختم شده است.
البته طبق اظهارات بهزادپور، این سامانه یکی از چندین پروژهای است که در راستای کم کردن زمان و پیچیدگی پرداخت خسارتها تعریف شده است. بهگفته او، برخی از این پروژهها در هفته دولت و بخشی تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
سامانه تقلب و تخلف به بیمه رسید
سوءاستفاده از پوشش بیمه یکی از چالشهایی است که بارها برای صنعت بیمه مشکلساز شده است. این سوءاستفادهها میتواند در حد خسارت یک تصادف جزئی باشد یا صحنهسازی برای دیه و بیمههای سنگین آتشسوزی و... اما همگی در یک اصل مشترک هستند؛ متخلفان از خلأهای صنعت بیمه استفاده میکنند و قواعد بیمه را علیه آن بهکار میگیرند.
در این میان آنلاینشدن پرداخت خسارت در تصادفهای بدون نیاز به کروکی(تا سقف ۲۰میلیون تومان خسارت) میتواند راه را برای سوءاستفاده بازتر کند؛ اما رئیسکل بیمه مرکزی در این خصوص نیز از راهاندازی سامانه مقابله با تقلب و تخلفات در صنعت بیمه خبر داده که قرار است بهزودی راهاندازی شود.
بهزادبور میگوید: یکی از اقدامات در سال گذشته طراحی سامانه تقلب و تخلف است که در هفته دولت افتتاح میکنیم و با کمک این سامانه افراد و شرکتهای پرریسک بهصورت هوشمند شناسایی خواهند شد و برای مقابله با تقلبها نیز پیشبینیهای لازم انجام میشود. به عقیده او، صنعت بیمه یکی از صنایع پیچیدهای است که فرایند مقابله با تقلب و تخلف آن نیز فرایند پیچیدهای دارد؛ اما سامانهای برای این منظور طراحی شده است.
چتر بیمه تکمیلی بازتر میشود
رئیسکل بیمه مرکزی یکی دیگر از برنامههای تحول صنعت بیمه را مربوط به گسترش بیمههای تکمیلی عنوان کرد و گفت: نخستین پروژه برای گسترش چتر بیمه تکمیلی، مربوط به خادمان سلامت و کارکنان داروخانهها و آزمایشگاههاست که شامل بیمه تکمیلی نمیشدند اما در پروژه جدید، این قانون اصلاح شد و ۵۰۰هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
بهزادی ادامه داد: تسری بیمه تکمیلی به مشاغل پرفعالیتی مانند تاکسیرانیها هم در دستور کار است که پیشبینی میکنیم ۵ میلیون نفر را پوشش دهد و با اضافه شدن اعضای خانواده، مطمئنا تعداد بیشتری خواهد شد. تحول دیگری که در حوزه بیمه تکمیلی رخ خواهد داد، اجرای نسخه الکترونیکی برای بیمههای تکمیلی در ۲ماه آینده است که رئیسکل بیمه مرکزی وعده آن را داده است.
بهزادپور میگوید: اجرای نسخه الکترونیکی برای بیمههای تکمیلی، تکلیفی است که سالها بر عهده بخشهای مختلف ازجمله بیمه بازرگانی بوده و تا ۲ماه آینده بخش نسخه الکترونیکی بیمه تکمیلی نیز آماده میشود و به سیستم جامع میپیوندد. این اتفاق نیز مانند آنلاین کردن پرداخت خسارت در تصادفهای زیر ۲۰میلیون تومان میتواند بیماران را در بهرهمندی از حقوق خود در بیمه تکمیلی یاری کند.
ترسیم کروکی آنلاین میشود
یکی از اقداماتی که در اجرای طرح تحول صنعت بیمه و مردمیسازی این صنعت در دستور کار قرار گرفته، عملیاتی کردن سامانه کروکی آنلاین است که از مدتها پیش بحث آن مطرح بوده اما هر بار بهدلیل مسائل نرمافزاری و سختافزاری به تعویق افتاده است.
رئیسکل بیمه مرکزی میگوید: این سامانه نیز به مراحل اجرایی نزدیک شده است. در این طرح پلیس با نرمافزارهایی که در اختیار دارد کروکی تصادف را بهصورت آنلاین به دستگاههای مربوط ارسال میکند تا در زمان صرفهجویی شود و افراد هرچه سریعتر خسارت خود را دریافت کنند.
جدال فناوری و اشتغال در صنعت بیمه
مکانیزهشدن صنعت بیمه و رواج فناوریهای نوین تنها راهکار رشد و توسعه صنعت بیمه است که گویا قرار است طی قراردادی بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در دستور کار قرار بگیرد؛ اما این اتفاق میتواند بهشدت اشتغال این صنعت را به چالش بکشد.
براساس آمارهای بیمه مرکزی، در شرایط فعلی حدود ۷۰درصد فروش بیمه در ایران بر عهده کارگزاریها و نمایندگیهای بیمه است که باید معیشت و فرایند کاری آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. رئیسکل بیمه مرکزی میگوید: برای حفظ اشتغال صنعت بیمه، تماسها و توافقهایی انجام شده تا این قشر با پیادهسازی فناوری نیز آسیب نبینند.