تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

یازدهم اردیبهشت امسال بود که ایران، یوزپلنگ ماده ایرانی سه توله خود را در پارک ملی توران به دنیا آورد. دو توله اول در روزهای اول تلف شدند، اما توله سوم با تلاش متخصصین زنده ماند و پیروز نام گرفت. پیروز حالا با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش «علیرضا شهرداری» چهارماهگی را پشت سر گذاشته و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یوز پرورش یافته در اسارت تنها یک منبع ژنتیکی محسوب می‌شود اما برای جلوگیری از انقراض یوز ایرانی باید زیستگاه این گونه کمیاب را برای ادامه حیات، مناسب سازی و حفاظت کرد. شنیدن اخباری مانند خبر تلف شدن یوز ایرانی بر اثر تصادف در جاده ها بسیار تلخ و ناگوار است. باید بدانیم ما تنها کسانی هستیم که می توانیم این تیزپای ایرانی را برای اکو سیستم کشور خودمان و تمام دنیا حفظ کنیم. 

نهم شهریورماه، یادروز آسیب دیدن گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستان بافق، روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام‌گرفته‌است. پیروز اکنون به روز یوزپلنگ رسیده است؛ ۴ ماه بعد! علیرضا شهرداری، تیمارگر و امدادگر حیات وحش درباره وضعیت تنها توله یوزپلنگ در اسارت دنیا به همشهری آنلاین گفت: پیروز اسمی است که انتخاب شده برای این توبه یوزپلنگی که چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت.  پیروز تا دو، سه روز آینده چهار ماهش تمام می‌شود.

شهرداری گفت: همه می دانیم که اینها سه توله تکثیرشده در اسارت هستند. پیروز در حال حاضر تنها توله یوزپلنگ تکثیر در اسارت آسیایی کل دنیاست. جفت‌گیری در اسارت انجام شد که پیروز یکی از ۳ توله ای است که به دنیا آمد. آن زمان توله ها را به تهران انتقال داده بودند و بنده سرپرستی پیروز را از ۲۸ اردیبهشت تا امروز برعهده گرفتم‌. پیروز ۷۵۰ گرم بود و الان حدود ۴ کیلو و ۶۰۰ گرم است. متاسفانه هنوز خطرات زیادی این گونه را تهدید می‌کند.

دراین‌باره بخوانید؛ «پیروز» به روز یوز رسید | او تنها توله یوزپلنگ تکثیر در اسارت آسیایی کل دنیاست | پیروز ۳ بار تا دم مرگ رفت | مرگ توله یوز زیبای ایرانی را تهدید می‌کند

گزارش: محمد بلبلی

تصویر: حسین اینانلو 

تدوین: مسعود ساکی

منبع: همشهری آنلاین