بر کسی پوشیده نیست که چین مهم‌ترین بازار خودرو در جهان است. آنها نه تنها از نظر تعداد واحدهای تولید و فروخته شده بزرگ‌ترین هستند، بلکه به مرکز اصلی تحقیق، توسعه و مکانی که می‌توان خودروهای برقی مقرون به صرفه را در آن یافت، تبدیل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب سایت موتور۱، در حالی که ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کره بازارهای بالغی هستند که دیگر در حال رشد نیستند، چین همچنان منبع مهم رشد و سود برای اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان در سراسر جهان محسوب می‌شود.

نقطه قوت آن تقاضای عظیم داخلی است که به بسیاری از برندها اجازه می‌دهد مدل‌های بسیاری را به انواع مشتریان بفروشند. اگر برنامه‌ریزی محصول مشخص باشد و اگر خودروها از نظر طراحی و اندازه کاربران را راضی کنند، فرصت‌هایی برای هر کسی وجود دارد. به‌عنوان مثال، مصرف‌کنندگان در چین علاقه‌ای به خودروهایی کوچک، اسپورت و ون ندارند. برعکس، آنها عاشق انواع شاسی‌بلندها، سدان‌های جمع و جور و بزرگ و حتی وانت‌ها هستند.

در عین حال آنها از حمایت قوی دولت برخوردار هستند. صنعت خودرو و گسترش جهانی آن بخشی از برنامه رشد اقتصادی است که توسط سران این کشور ایجاد شده است. توسعه خودروهای چینی در قلب اقتصاد قرار دارد. در نتیجه پیشرفت تولیدکنندگان داخلی قابل‌توجه است. اما آیا جدیدترین خودروهای ساخت چین با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی برابری می‌کنند؟

وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید، پاسخ کاملاً مثبت است. جدیدترین مدل‌های معرفی‌شده دارای تنوع بسیار جالبی هستند که آنها را مدرن، شاداب و با شخصیت فراوان می‌کند. خودروی چینی دیگر آن «کپی» قدیمی نیست.

طراحی ممکن است موضوعی ذهنی باشد، اما طراحان غربی پشت بدنه بسیاری از خودروهای جدید تولید شده توسط چین قرار دارند. در واقع بسیاری از شرکت‌های آن کشور دارای مراکز طراحی در اروپا و آمریکا هستند. ظاهر یک خودرو یکی از اولین چیزهایی است که یک برند جدید باید روی آن کار کند، به خصوص اگر در خارج از کشور ناشناخته باشد.

در پشت طراحی چشم‌نواز، چینی‌ها سخت تلاش می‌کنند تا کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند. مواد استفاده شده و نحوه ساخت خودروها تقریبا هیچ تفاوتی با رقبای خود در غرب نشان نمی‌دهد. همین موضوع در مورد فناوری مورد استفاده، با راه‌حل‌های ناوبری، ارتباطی و نرم‌افزاری بسیار جالب که در بسیاری از موارد در خارج از کشور بالاتر از حد متوسط هستند، مشاهده می‌شود.

سه عنصر برای دیدن تسلط خودروهای چینی در جاده‌های جهان وجود ندارد: آگاهی، شهرت و میراث.

دو مورد اول را می‌توان با معرفی خودروهای جذاب‌تر و باکیفیت تر حل کرد. مصرف‌کنندگان در سرتاسر این سیاره پس از ورود به بازارهای خود با خودروهای رقابتی شروع به یادگیری بیشتر در مورد خودروهای چینی خواهند کرد. این بلافاصله به بهبود تصویر بد محصولات چینی در بسیاری از نقاط جهان کمک می‌کند. ژاپن و کره می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

وراثت کمی پیچیده‌تر است. چین سابقه طولانی در تولید خودرو ندارد و این برای برندهایی که در بخش‌های برتر رقابت می‌کنند، کاملاً چالش برانگیز است.

بیشتر بخوانید:

در هر صورت هنوز راه طولانی در پیش است. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۵ برند چینی وجود داشت که مجموعاً ۱۳.۲ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروختند. این در مقایسه با رشد ۶ درصدی ثبت شده در بازار جهانی، ۲۱ درصد بیشتر از کل فروش در سال ۲۰۲۰ است.

از این مجموع، واحدهای فروخته شده در خارج از کشور به حدود ۸۸۵ هزار واحد رسید که کمی کمتر از ۷ درصد است. با این حال، فروش خارج از کشور نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.