به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که ۲ هفته دیگر مهلت رئیسجمهوری برای واگذاری سهام شرکتهای خودروساز به پایان میرسد هنوز اطلاعات شفافی در مورد نحوه واگذاری سهام این شرکتها وجود ندارد.
مسئولان وزارت صنعت و سازمان خصوصیسازی قبلا گفته بودند سهام شرکتهای اصلی فعال در صنعت خودرو واگذار خواهد شد اما دیروز وزیر صنعت گفت: گام نخست خصوصیسازی در صنعت خودرو، واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه این شرکتهاست. او در عین حال هیچ اشارهای به عرضه سهام شرکتهای اصلی ایران خودرو و سایپا نکرد. آمارها نشان میدهد تعداد زیرمجموعههای ایران خودرو دستکم ۵۲شرکت و سایپا ۲۴شرکت است. البته برخی منابع خبری تعداد زیرمجموعههای این دو شرکت را بیش از این میدانند.
رضا فاطمی امین، وزیر صنعت دیروز در اینباره گفت: مراحل واگذاری سهام خودروسازان و قیمتگذاری تدوین شده و قرار است اول شرکتهای زیرمجموعه سایپا و ایرانخودرو عرضه شود که بهزودی هم عرضه میشود چون قیمتگذاری تمام شده است.
وزیر صنعت در شرایطی این خبر را اعلام کرده که از مدتی پیش شرکتهای خودروساز فراخوان فروش سهام شرکتهای زیرمجموعه خود را منتشر کردهاند و حواشی زیادی نیز در مورد احتمال حضور سرمایهگذاران چینی در این پروژهها بهوجود آمده است. با این حال از یک طرف بهنظر میرسد فرایند واگذاری شرکتهای زیرمجموعه این شرکتها یک فرایند طولانی مدت است و از طرف دیگر فعلا آینده واگذاری سهام شرکتهای اصلی با وجود اینکه مهلت ۶ماهه رئیسجمهوری تا ۲هفته دیگر به پایان میرسد مشخص نیست.
جزئیات واردات خودرو
وزیر صنعت که دیروز در یک کنفرانس خبری صحبت میکرد جزئیات بیشتری از واردات خودرو را ارائه کرد و گفت: این انتقاد وجود داشت که شرایط خودروسازی به سمت انحصار و حمایت از خودروسازان رفته، از اینرو تلاش کردیم با آزادسازی واردات این انحصار شکسته شود. از سوی دیگر، چون تقاضای خودرو، با عرضه هماهنگ نیست، مسئله واردات و بلامانعبودن آن در دستور کار قرار گرفت.
او درباره میزان واردات خودرو نیز گفت: میزان واردات خودرو یک میلیارد یورو به علاوه واردات از طریق سرمایهگذاری تعیین شده است. برای مثال افرادی که میخواهند در ایران سرمایهگذاری کنند، میتوانند به جای آوردن ارز به کشور، خودرو وارد کنند و آن را بفروشند، اما ریال حاصل شده را نمیتوانند خارج کنند. پس بخش قابل توجهی از کسری بازار برطرف میشود.
فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت صنعت با خودروسازان خارجی مذاکره کرده است، گفت: وزارت صنعت با هیچ برندی مذاکره نکرده است. واردکنندگان خودشان میتوانند وارد مذاکره شوند زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین میکنیم.
او با بیان اینکه وزارتخانه با شرکتهای روس وارد مذاکره نمیشود و ارتباط بین خود شرکتهاست، گفت: در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، ایران بعد از روسیه بیشترین شرکتکننده را داشت و۷۰۰ میلیون دلار هم تفاهمنامه بین شرکتهای داخلی و خارجی امضا شد.
او در مورد آییننامه واردات خودرو که به تازگی تصویب شده گفت: دستورالعمل واردات خودرو، محدودیتی ایجاد نخواهد کرد؛ در مورد یک بند این دستورالعمل که مربوط به ارائه خدمات پس از فروش است، باید گفت، اگر واردکنندهای نتواند خدمات پس از فروش ارائه دهد، میتواند با هماهنگی یک شرکت دیگر این خدمات را ارائه دهد.
او با بیان اینکه آییننامه واردات خودرو براساس این ۳معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت ۴ساله واردات خودرو، تنظیم آییننامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام میشد. در آییننامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تأکید قرار گرفته، اما آیا این دو بند به ایجاد محدودیت در واردات منجر میشود؟ پاسخ منفی است.
وزیر صنعت در مورد احتمال ممنوعیت مجدد واردات در سال ۱۴۰۶ تأکید کرد: ۵ سال آینده واردات ممنوع نمیشود بلکه طبق آییننامه سرمایهگذاری باید تا ۵ سال بماند. بهگفته او عرضه خودروهای وارداتی موجب اضافه شدن نرخ در بازار نمیشود و ممکن است نرخ را کم کند و موجب شفاف شدن قیمتها شود.
عرضه خودرو در بورسکالا
وزیر صنعت همچنین با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس برای ایجاد شفافیت است؛ زیرا قیمت، خریدار و عرضه شفاف است و درنهایت باعث کاهش قیمتها میشود گفت: با عرضه خودرو در بورسکالا به این اطمینان میرسیم که خودرو با چه قیمتی عرضه میشود و حتی قیمت خودرو میتواند در بورسکالا کاهش یابد بهطوری که شاهد بودیم اخیرا خودروهایی که در بورسکالا عرضه شد قیمت آنها در بازار کاهش یافته است. او در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت صنعت در دور قبلی با عرضه خودرو در بورسکالا مخالفت کرد گفت: نخستین عرضه خودرو در بورسکالا با هماهنگی وزارت صنعت نبود و به همین دلیل عرضه آن متوقف شد اما در جلسه شورایعالی بورس مقرر شد عرضه خودرو در بورسکالا با هماهنگی وزارت صنعت انجام شود. ما به تقویت بورسکالا در ۶ ماه گذشته کمک زیادی کردیم. ما مخالف شفافیت نیستیم. فاطمی امین با بیان اینکه درمورد عرضه خودرو در بورسکالا موافق هستم، گفت: اگر خودرو در بورسکالا بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد میشود؛ بنابراین سود بازرگانی بهصورت پویا تعیین میشود.
تخلفهای فولاد مبارکه
فاطمی امین در مورد تخلفاتی که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شده، گفت: ششم مهرماه سال قبل به این نتیجه رسیدیم که اقدامات نادرستی انجام شده از اینرو مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد و تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است.
او با بیان اینکه گزارش صحن علنی مجلس ۸صفحه بود اما گزارش غیرعلنی ۳۰۰صفحه بود، افزود: اما بهنظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده تخلف نبودهاند اما باید دستگاه قضا نظرش را اعلام کند.
او افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه مربوط به مدیر قبلی فولاد مبارکه است.
صادرات لوازم خانگی
وزیر صنعت در ادامه در مورد واردات لوازم خانگی گفت: ما برنامهای برای واردات لوازم خانگی نداریم بلکه برنامه ما صادرات است ضمن اینکه یکی از برنامهها تولید مشترک در کشورهای دیگر است.
او افزود: کشورهایی مانند روسیه، ارمنستان و عمان برای تولید مشترک ابراز تمایل کردهاند بنابراین ما قطعه و فناوری را برای آنها ارسال میکنیم و بخشی از سرمایهگذاری لازم در این بخش توسط این کشورها انجام میشود.
بهگفته او تولید لوازم خانگی در ۵ماهه سالجاری ۱۷درصد رشد کرده است.
تشکیل وزارت بازرگانی
فاطمی امین همچنین درباره طرح مجلس برای تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی گفت: تفکیکی وجود ندارد، بلکه طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مطرح شده که به معنی طرح تفکیک نیست، بنابراین استفاده از واژه تفکیک اشتباه است بلکه ایجاد یک وزارتخانه جدید است که بخشی از وظایف وزارت جهادکشاورزی و صمت به آن منتقل میشود، این طرح پیشنهاد مجلس است.