به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبسایت search engine land محتواهایی که فقط با هدف گرفتن رتبه در نتایج موتورهای جستجو نوشته میشوند و میتوان آنها را «محتوای سئو»(SEO content) خواند، اخیرا در کانون بحثها بودهاند و «جستجوگران» (searchers) از اینکه در جستجوهایشان به صفحات وبی میرسند که برایشان سودمندی ندارند، اما طوری طراحی شدهاند که رتبه بالایی به دست آورند، ابراز نومیدی میکردند.
هدف از الگوریتم جدید گوگل این است که رتبه این نوع وبسایتها را پایین بیاورد و در عوض رتبه وبسایتهای سودمندتر که برای «انسانها» (human-first contant) طراحی شدهاند، نه برای موتورهای جستجو، ارتقا دهد.
گوگل میگوید این روزآمد کردن الگوریتمها برای ارتقای محتوای سودمند (helpful content) بخش از تلاش مداوم این شرکت برای پایین آوردن رتبه محتواهای با کیفیت پایین و آسانتر کردن دستیابی به محتواهای معتبر و سودمند است.
گوگل میگوید با اینکه این الگوریتمهای جدید به طور خاص بر هیچ «گوشه» (niche) خاصی متمرکز نیستند، اما این انواع محتواها ممکن است بیشتر تحت تاثیر قرار گیرند:
- مطالب آموزشی آنلاین
- هنرها و سرگرمی
- خرید آنلاین
- مطالب مربوط به فناوری
علت این است که محتواهایی نوشته شده برای این حوزهها به طور تاریخی بیشتر موتورهای جستجو و نه انسانها را هدف قرار دادهاند.
گوگل یک دهه پیش در سال ۲۰۱۲ در برنامهای با اسم رمز «پنگوئن» یک تغییر عمده در الگوریتمهایش ایجاد کرد با این هدف که رتبه وبسایتهایی را که «دستورالعملهای وبمستر گوگل» با استفاده از تکنیکهای سئو «کلاه خاکستری» زیر پا میگذارند، پایین بیاورد. این تکنیکها با دستکاری در شمار لینکهای انتقالدهنده کاربر به صفحه باعث افزایش مصنوعی رتبه آن میشدند.
«محتواهای سودمند» بر اساس تعریف گوگل این مشخصات را دارند:
۱- این محتواها برای یک گروه مخاطب خاص که در حال حاضر وجود دارند یا قرار است شکل بگیرند، نوشته شدهاند.
۲- این محتواها را یک کارشناس یا فرد علاقمندی که دانش کافی در این حوزه دارد، نوشته شدهاند
۳- این محتواها اطلاعاتی را ارائه میکنند که قابلاعتماد و معتبر هستند.
۴- این محتواها با خواستهها و نیازهای جستجوگر را برآورده میکند.