به گزارش همشهری آنلاین، عمار سعیدیانفر معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل سازمان حملونقل و ترافیک در رابطه با فرآیند اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیهای در شهر تهران گفت: سابقه اجرای طرح مدیریت پارک حاشیهای بهصورت هوشمند به زمانی برمیگردد که این طرح بهصورت پایلوت در سال ۹۹ در منطقه ۲ تهران اجرا شد و بهزودی نیز بهصورت کامل در این منطقه اجرا میشود همچنین اجرای این طرح در سال ۹۸ در دو منطقه ۶ و ۷ آغاز شد.
سعیدیانفر با اشاره به تعرفه و نرخ پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۰ گفت: تعرفه پارک حاشیهای در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است.
معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل سازمان حملونقل و ترافیک با بیان اینکه طرح مدیریت پارک حاشیهای در سایر مناطق از جمله یک، ۴، ۸،۱۳، ۱۴، ۵، ۲۱، ۲۲، ۹، ۳، ۱۱، ۱۲، ۲، ۱۰، ۱۷ اجرا خواهد شد، گفت: در برخی از این مناطق، فرآیند اجرای پارک حاشیهای در قالب مزایده گذاشته شده است که پس از مشخص شدن بهرهبردار، مدیریت پارک حاشیهای در این مناطق نیز اجرا میشود.
سعیدیانفر با بیان اینکه مدیریت پارک حاشیهای در معابری عملیاتی خواهد شد که در شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران مصوب شده است و اکثراً این معابر کنار کاربریهای تجاری و اداری هستند و معابر شریانی هستند.
او درخصوص تعرفه پارک حاشیهای تصریح کرد: در خصوص وسایل نقلیه از جمله سواری یا وانت بهازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر ۲ ساعت) تعرفه ۱۶۰۰ تومان و سپس بهازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت ۲ ساعت) تعرفه ۲ هزار تومان دریافت میشود.
معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل سازمان حملونقل و ترافیک ادامه داد: در خصوص کامیونتها و مینیبوسها نیز تعرفه آنها به این شکل است که بهازای هر نیم ساعت توقف (تا مدت زمان حداکثر ۲ ساعت)، ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و بهازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت ۲ ساعت) ۳۹۰۰ تومان دریافت میشود.
سعیدیانفر در پاسخ به این انتقاد شهروندان که چرا پس از پارک خودروها در فضاهای تعیینشده برای پارک حاشیهای، پیامکی مبنی بر پولی بودن پارک در آن نقطه برای مالک خودرو ارسال نمیشود، گفت: شهرداری تهران بهصورت دورهای به شهروندان پیامک بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک و پارک حاشیهای ارسال میکند، البته ما قبل از اجرای پارک حاشیهای در معابر، بنرها و تابلوهایی را نصب کردهایم که اینها نشان از اجرای پارک حاشیهای در هر خیابان و منطقه است و شهروندان با ورود به حساب کاربری خود در "تهران من" و از طریق اپلیکیشن و سامانه تهران من، میتوانند از میزان بدهی عوارض خودروی خود مطلع شوند.
معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل سازمان حملونقل و ترافیک تهران افزود: بر همین اساس در خیابانهایی که هماکنون طرح پارک حاشیهای اجرا میشود در هر ۶ فضای پارک، یک تابلو پارک حاشیهای نصب شده است و خطکشی جای پارک انجام گرفته است که همه اینها حکایت از اجرای این طرح در آن خیابان و منطقه دارد.
او در خصوص نحوه پرداخت هزینه پارک حاشیهای گفت: رانندگان میتوانند با مراجعه به سامانه تهران من و از طریق برخی اپلیکیشنها، بدهکاری خود بابت پارک حاشیهای در قالب حساب شهروندی را پرداخت کنند؛ رانندگانی هم که دارای حساب کاربری در سامانه تهران من نباشند، میتوانند با مراجعه به سایت تهران من یا درگاههای پرداخت اینترنتی، بدهی خودروی خود را پرداخت کنند.
سعیدیانفر با ابراز اینکه «در زمان حاضر ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیهای در تهران باید اجرا و مدیریت شود»، تصریح کرد: طبق قانون بهازای هر ۷۰ جای پارک حاشیهای، باید یک جای پارک برای معلولان طراحی و تعبیه شود که این مهم توسط شهرداری تهران در حال اجراست و دارای تابلوی پارک ویژه معلولان است؛ پارک کردن در جای پارک ویژه معلولان برای پلاکهای ویژه معلولان رایگان است و برای خودروهای پلاک عادی، ممنوع است.
پارک حاشیهای چیست؟
بنابر تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده است، پارک حاشیهای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا میکند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاهها در سریعترین زمان ممکن و با کمترین زمان ممکن استفاده میشود و تعرفه آن براساس ساعات پارک خودرو در پارکهای حاشیهای محاسبه میشود.
طبق ماده ۱۵ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی ۷ تا ۲۱ روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول بهمنزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود.