به گزارش همشهری آنلاین، علی کاظمزاده مدیرعامل فنی شبکه شاددرباره ایجاد قابلیت جستجو در شادبین اظهار کرد: تفاوت جستجو در شبکههای اجتماعی برای کودک و نوجوان با بزرگسالان متفاوت است و این تفاوت منجر به سیاستگذاری در طراحی یک موتور جستجو متناسب با قشر کودک و نوجوان میشود.
وی افزود: بزرگسالان به دنبال یک منبع معتبر در راستای پرسش خود با سواد رسانهای و قدرت تجزیه و تحلیل بیشتر هستند اما کودک و نوجوان به دنبال کشف مطالب بیشتر است که در این صورت در بسیاری از موارد برای بدست آوردن اطلاعات مناسب به حاشیه میرود، بطور مثال دانشآموز عبارت کوتاهی را جستجو می کند اما در نهایت به دنبال موارد بسیار دیگری هم میرود بنابراین این بحث حاشیه باید مورد توجه قرار گیرد تا مطالب به نحوی موجب گمراهی دانشآموزان نشود.
مدیرعامل فنی شبکه شاد ادامه داد: این بحث حاشیهای باید مورد توجه باشدطراحی موتورهای جستجو کودک در جهان به گونهای رقم می خورد که دانشآموز را مستقیم به سمت مطلب پیش بینی شده می برد، این موضوع مستلزم یک لیست سفید و سیاه است که موتور جستجو باید برای نمایش نتایج از آنها استفاده کند یا اینکه با پالایش کلمات، جستجو متناسب با آن کلمات را به نحوی نمایش دهد که دانش آموز گمراه نشود.
محتوای شادبین براساس ساحتهای سند تحول
کاظمزاده خاطرنشان کرد: محتوای شادبین براساس سند تحول بنیادین و ۶ ساحت تربیتی پیش بینی شده است، این ساحتها هم براساس اهداف کلان برنامه ریزی شده و در نهایت محتوا بر این اساس انتخاب، دسته بندی و پالایش میشود.
شادبین امکان جستجوی هر مطلبی را دارد، دانشآموز می تواند ویدئو، آوا و تصویر مورد نظر خود را در شادبین مشاهده کند. همچنین دانش آموز می تواند از آن ویدئو استفاده کند.
مدیر عامل شبکه شاد خاطرنشان کرد: یک سری سرویسها به شادبین افزوده شده که به افزایش اطلاعات دانش آموز کمک میکند، در راستا امکان شناسایی خدمات برای دانشآموزان وجود دارد تا مهم ترین رویدادها و خبرهای روز را در قالب سرویس ویدئو به نشان داده دهد.
کاظم زاده افزود: این سرویس شادبین به دانشآموز این امکان را میدهد که در دسته بندیهای مختلف مطالب مورد نظر خود را مشاهده کند، همچنین این امکان متناسب با اتفاقات روز تغییر می کند.
وی ادامه داد: بنرهای مناسبتی در شادبین اضافه شده و دانشآموز با کلیک روی آنها می تواند اطلاعات مربوطه را به دست آورد، بطور مثال در هفته اول شهریور، اطلاعات مربوط به هفته دولت به دانشآموزان ارائه میشود.
مدیر عامل فنی شبکه شاد اظهار کرد: ممکن است دانشآموز بخواهد درباره همه چیز اطلاعات کسب کند، بنابراین کمک می کنیم این کشف را بهتر انجام دهد. دانش آموز ممکن است با ورود به شادبین فقط به دنبال اطلاع از یک موضوع باشد اما با پیشنهادهای شادبین می تواند دریایی از اطلاعات را داشته باشد.
پیشفرضهای جستجو در شادبین
کاظمزاده با تاکید بر اینکه گفت: همچنین موارد پیش فرض را به شادبین اضافه کردیم، بطور مثال در ایام بزرگداشت فردوسی، پیش فرضهای متناسب با فردوسی و شخصیتهای شاهنامه پیشنهاد میشود، همچنین پیشنهادهای ویژه هم وجود دارد که بهتر به دانش آموز برای یافتن پاسخ کمک می کند.
وی افزود: این موارد باعث شده که از اسفند ۱۴۰۰ تا کنون ابر کلمات یعنی بیشترین واژههای جستجو شده، از کلمات غیراخلاقی و غیرمرتبط به دانشآموزان به موارد جذاب برای آنها تبدیل شود.
اکنون شادبین یکی از مراجع سرگرمی دانش آموز محسوب میشود
مدیرعامل فنی شبکه شاد عنوان کرد: اکنون شادبین یکی از مراجع سرگرمی دانش آموز محسوب میشود که دانشآموزان در آن وقت میگذرانند.
کاظمزاده با بیان اینکه زبانه جستجو در محتوای شاد اضافه میشود، گفت: بطور مثال اگر معلمی در کانالی روش تدریسی از آموزش خود را بارگذاری کرده که برای سایر دانشآموزان هم مفید است، کاربران شاد با جستجو می توانند جزوه و فیلم معلم را مشاهده کنند، این امکان تا پیش از آغاز سال تحصیلی میسر میشود.
استفاده 11/5 میلیون دانشآموز از شادبین
وی اظهار کرد: از زمان راهاندازی شادبین از مهر ۱۴۰۰ تا تیر۱۴۰۱، یازده میلیون و ۷۶۱ هزار و ۱۲۰ نفر یعنی بیش از 11/5 میلیون نفر از شادبین استفاده کرده اند که این روند رشد و تکامل شادبین مورد توجه بوده است.
مدیرعامل فنی شبکه شاد یادآورشد: حدود ۳۲ درصد این جمعیت کاربرانی بوده اند که کاربران وفادار هستند و این نشان می دهد که شادبین برای آنها مرجع است و توانسته به منبع اطلاعات بدل شود.
کاظمزاده افزود: همچنین در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، ۴۴ میلیون جستجو در شادبین انجام شده که این آمار با وجود بازگشایی مدارس در اردیبهشت به ۴۲ میلیون و همین آمار در مرداد ماه ۲۵ میلیون رسیده است که این نشان میدهد دانش آموزان از شادبین استفاده می کنند و استفاده از شادبین تعطیل نشده است.