مسکو روز یکشنبه پایگاه اصلی‌اش در شمال شرق اوکراین را رها کرد که ظاهرا نشانه‌ای از فروپاشی ناگهانی یکی از خطوط اصلی مقدم این کشور پس از حرکت نیروهای اوکراینی برای محاصره این ناحیه در یک پیشروی غافلگیرانه بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خبرگزاری تاس از قول وزارت دفاع روسیه خبر داد که این وزارت به نیروهایش دستور داده است که ناحیه اطراف شهر ایزیوم در استان خارکف را ترک کنند تا برای تقویت عملیات در جایی در منطقه مجار دونتسک به کار گرفته شوند.

این اعلام چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اوکراین اعلام کرد نیروهایش شهر کوپیانسک  در بخش شمالی‌تر این منطقه را تصرف کرده‌اند که تنها مرکز راه‌آهنی که تدارکات کل خط مقدم روسیه را در سراسر شمال شرق اوکراین تامین می‌کند، در آن قرار داشت.

این اقدام باعث شد هزاران نیروی روسی به ناگهان از خطوط تدارکاتی‌شان تمام طول بخشی از خط مقدم که برخی از شدیدترین درگیری‌های این جنگ در آن رخ داده است، محروم شوند.

نیروهای اوکراینی پس از پیشروی‌ غافلگیرکننده‌شان از خط مقدم در این عملیات چندین شهرک و روستا را که برای ماه‌ها در کنترل روسیه بود، بازپس گرفتند.

مقامات اوکراینی صبح روز شنبه عکس‌هایی از نیروهایشان را منتشر کردند که پرچم آبی و زرد این کشور را در بامداد در جلوی شهرداری کوپیانسک نگهداشته‌اند.

راز طرف دیگر، خبرگزاری تاس بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره را منتشر کرد که می‌گوید: «برای رسیدن به اهداف اعلام‌شده عملیات ویژه نظامی د آزادسازی منطقه دنباس، تصمیم گرفته شد که نیروهای روسی مستقر در بالاکیلا و ایزیوم برای افزایش عملیات در جهت دونتسک دوباره سازماندهی شوند.»

مقامات اوکراینی هنوز ادعای بازپس‌گیری شهر ایزیوم را تایید نکرده‌اند، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در رسانه‌های اجتماعی‌اش عکسی از انگور را منتشر کرد. کلمه «ایزیوم» در اوکراینی و روسی به معنای مانگور» است.