به گزارش همشهری آنلاین، معاون وزیر راه و شهرسازی خط ریلی بستانآباد-تبریز را یکی از ۵ پروژه اولویتدار کشور دانست و گفت: این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد.
خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهرهبرداری پروژههای اولویتدار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۵ پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهرهبرداری قرار دارند که با بهرهبرداری از این پروژهها، میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور ۲.۵ برابر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پروژههای ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، بستانآباد-تبریز و اردبیل-میانه میشود.
خادمی خط ریلی خاش_ زاهدان را اولین پروژه اولویتدار کشوردر حوزه حملونقل ریلی دانست و گفت: ریلگذاری محدوده خاش_ زاهدان به طول ۱۶۲ کیلومتری که بخشی از راهآهن چابهار_ زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: خط ریلی رشت_ کاسپین، دیگر پروژه اولویتدار بخش ریلی است که تکمیل کننده کریدور ریلی شمال_ جنوب و اتصال دهنده دریا به دریا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این پروژه خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل میکند که در حال حاضر حدود۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اولویتدار بعدی خط آهن همدان_ سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
خادمی خط ریلی بستانآباد_ تبریز را از دیگر پروژههای اولویتدار و با اهمیت دانست و افزود: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد.
وی ادامه داد: این خطآهن به طول ۴۴ کیلومتر، میانبر است و میتواند زمان سفر از تبریز به تهران را ۴ تا ۵ ساعت کاهش دهد، بنابراین تاثیر زیادی در حملونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خطآهن میانه_اردبیل را جزو پروژههای اولویتدار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه اردبیل را به شبکه ریلی متصل میکند و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی با بیان اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خطآهن ۲۰۰ کیلومتر بوده است، گفت: با بهرهبرداری از ۵ پروژه ریلی اولویتدار میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور ۲.۵ برابر میشود.