گروه بورس: در پی ادغام بورس‌های کالا، سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت خود را با ادغام کانون‌های کارگزاری در بورس‌های سهام و کالا نیز اعلام کرد.

به گزارش همشهری، طبق پیش‌نویس پیشنهادی موسسان کانون کارگزاران، علاوه بر کارگزاران بورس اوراق بهادار، کارگزاران بورس‌های کشاورزی و فلزات نیز موظف می‌شوند به عضویت این کانون واحد درآیند.

سازمان بورس تاکنون ضمن اعلام موافقت با این بند از اساسنامه پیشنهادی، حدود 80 درصد مفاد آن را نیز مورد تأیید کلی قرار داده است. علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تأیید ادغام کانون‌های کارگزاری، از تصویب اساسنامه کانون کارگزاران تا هفته آینده خبر داد.

او که با خبرنگار همشهری گفت‌وگو می‌کرد، افزود: سازمان بورس با عضویت کارگزاران بورس‌های فلزات و کشاورزی در این کانون موافق است.

وی تأکید کرد: 80 درصد مراحل بررسی این اساسنامه انجام شده و 20درصد باقی مانده نیز تا هفته آینده به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: هیأت موسسان کانون کارگزاران پیش از این، اساسنامه پیشنهادی خود را به سازمان بورس تحویل داده‌اند که سازمان بورس ضمن بررسی، نکاتی را به آنها یادآور خواهد شد تا پس از برگزاری مجمع این کانون و تصویب اساسنامه از سوی کانون مجدداً برای تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شود.

صالح آبادی تصریح کرد: این موضوع به منزله موافقت اولیه سازمان بورس با اساسنامه پیشنهادی خواهد بود. پس از موافقت اولیه، این کانون، مجمع عمومی خود را برگزار خواهد کرد و اساسنامه را در آنجا به تصویب رسانده و مجدداً آن را برای تصویب نهایی تقدیم سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد کرد.

مؤسسان چه می‌گویند

از طرف دیگر،حسین خزلی خرازی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و عضو هیأت مؤسس کانون کارگزاران با بیان این که عضویت در کانون کارگزاران برای همه کارگزاران اجباری است گفت: براساس قانون هر کارگزاری که قصد فعالیت دارد در ابتدا باید عضو کانون کارگزاران شود و سپس فعالیت خود را آغاز کند و در صورتی که کارگزاری عضو کانون کارگزاران نباشد مجوز فعالیت نخواهد داشت.

اعضای موسس

به گفته خرازی، خسرو پورمعمار مدیرعامل شرکت کارگزاری پارس نمودگر، محمد ابراهیم قربانی فرید مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام پژوهان شایان، اکبر زرگانی‌نژاد مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم به همراه  زینت مرادی‌نیا و خود وی به عنوان مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی 5 عضو مؤسس این کانون را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد این کانون وجود دارد این است که ما نام این کانون را کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گذاشته‌ایم و این موضوع در اساسنامه درج شده است، چون مایلیم که کارگزاران بورس کشاورزی و بورس فلزات نیز در این کانون عضو باشند.

وی با بیان این که کارگزاران بورس‌های کالا علاقه خود را برای عضویت در این کانون ابراز داشته‌اند گفت: این کارگزاران براساس کارگروه‌های تخصصی در این کانون فعالیت خواهند کرد. به همین منظور در جلسات اولیه مؤسسین از کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی نیز دعوت شد.

وظایف کانون

خرازی در پاسخ به این پرسش که وظایف کانون کارگزاران چیست اظهار داشت: تمامی مسائل صنفی کارگزاران اعم از رتبه بندی کارگزاران، انتخاب، حل اختلافات بین کارگزاران، آموزش کارگزاران در تمام سطوح، دفاع از حق و حقوق صنفی آنها، نظارت اولیه، اعطای مجوزهای کارگزاری شرکت در مجامع مختلف به نمایندگی از کارگزاران از وظایف این کانون خواهد بود.

وی تأکید کرد: هیچ کارگزاری بدون عضویت در این کانون مجوز فعالیت نخواهد داشت.
به گفته خرازی این کانون همچنین وظیفه رسیدگی به اختلافات بین کارگزاران و مشتریان را در مرحله اول برعهده دارد ، به این معنا که این کانون به عنوان هیأت بدوی حل اختلاف کارگزاران خواهد بود و در سطوح بعدی در شرکت بورس رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: چنانچه جرایمی از سوی کارگزاران رخ داده باشد و جرم رسیدگی به آن سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود و جرایم مربوطه توسط این سازمان رسیدگی خواهد شد و براساس قانون در صورتی که سازمان بخواهد، این جرایم را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.