بزرگراه‌ها به ما اجازه می‌دهد بتوانیم مسیرهای طولانی که در گذشته پیمودنشان به نظر دشوار می‌رسید را در زمانی کوتاه‌تر طی کنیم. چندین سال پس از احداث این مسیرهای جدید ماشین رو، بزرگراه‌ها با چالشی به نام ترافیک مواجه شدند، نتیجه آنکه سازه‌های نوینی در بزرگراه‌ها به منظور کاهش این چالش احداث شدند.

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: در ژاپن، کشوری که زمین‌های کوهستانی صعب العبور و شهرهای متراکم، محدودیت‌های منحصر به ‌فردی جهت ایجاد سازه‌های مهندسی پدید آورده، تقاطع‌های غیر همسطح شاهکارهای باشکوهی از «مهندسی سازه‌» هستند که گاهی اوقات نمی‌توانیم با نگاه معمولی از طریق پنجره‌ خودرو زببایی آن را درک کنیم.
 



«تاکائوسان» از منظر طراحی مهندسی و  از نظر ساختاری یکی از زیباترین تقاطع‌های غیر  همسطح در ژاپن است. این تقاطع در حومه غربی توکیو واقع شده و در سال ۲۰۱۲ تکمیل شده است، «تاکائوسان» یک تقاطع غیر همسطح ۱۲ طرفه است که جاده ۲۰ در نزدیکی توکیو را به «کن اودو» متصل می‌کند.این تقاطع میان کوه‌ها ساخته شده و تصور چالش‌های پیش روی ساخت این پروژه برای هر بیننده‌ای بسیار دشوار است. اما شاید گذر از دورانی سخت و پر چالش است که منجر به ایجاد چنین ساختار جاده‌ای منحنی شکل زیبایی دذر یک نقطه کوهستانی - جنگلی شده است.
 



تقاطع غیر همسطح «اوهاشی»، اگرچه از ویژگی‌های زیبا شناسانه نسبت به تقاطع غیر همسطح «تاکائوسان» برخوردار نیست، اما در نوع خود سازه‌ای جذاب است که در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه «طراحی مطلوب» شد. تقاطع «اوهاشی» سازه‌ای است متشکل از دو مسیر حلقه‌ای شکل  که ۷۰ متر (برابر با ۲۷۰ متر پا) ارتفاع دارد. از آنجایی که این سازه درست در مرکز توکیو ساخته شده بود، مهندسان  به منظور کاهش مزاحمت بصری و حفظ نمای شهر عناصر زیادی را در آن به کار بردند. مهمتر از همه، طراحی نمای آن است که شباهت زیادی به بنای باستانی کولوسئوم رم دارد، تقاطع غیر همسطح «اوهاشی» همچنین به منظور تطابق بیشتر با مناطق شهری پیرامون خود، دارای یک باغ روی پشت بام است.

 



تقاطع‌های غیر همسطح «کیوسو» و «میساتو» هر دو به عنوان تقاطع‌های توربینی شکل شناخته شده‌اند. تقارن و کارایی آنها دلیلی است که از آن‌ها به عنوان دو تا از زیباترین سازه‌های مختص حمل و نقل جاده‌ای در ژاپن یاد می‌شود.