تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۹

همشهری آنلاین: اوا هبیل به عنوان اولین شهردار زن در مصر انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هبیل 53 ساله که یک وکیل مسیحی است با شکست 5 کاندیدای مرد از جمله برادر جوانترش توانست مقام شهرداری کومبوها شهری کوچک در جنوب مصر که ساکنان آن را قبطی‌های مسیحی تشکیل می‌دهند از آن خود کند.

هبیل پس از پیروزی خود گفت: من اولین شهردار زن مصر هستم، پدرم نیز شهردار کومبوها بود و من از جایی دگیر با چتر به این منطقه پرتاب نشده‌ام. هبیل البته به این نکته اذعان دارد که که نسل قدیمی سکنه کومبوها که 10 هزار نفر جمعیت دارد بیش از جمعیت جوانان این شهر از وی حمایت کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه اگرچه مصر اولین کشور عربی است که به زنان حق مشارکت در امور اجتماعی داده است، پیشرفت زنان طی 5 دهه اخیر چندان سریع نبوده است.

در حال حاضر نه زن عضو پارلمان 454 نفره مصر هستند که چهار نفر آن‌ها از طریق شرکت در انتخابات برگزیده شده‌اند و 5 نفراز آن‌ها با فرمان رئیس جمهوری مصر به مقام نمایندگی مجلس رسیده‌اند.

انتخاب هبیل در مقام شهردار کومبوها از سویی دیگر نیز بیانگر سنت موروثی بودن مقام‌های دولتی و اداری در مصر است که البته این بار به جای آنکه پسر جانشین پدر شود، دختر جانشین پدرش شده است.