به گزارش همشهری آنلاین، تردد و توقفهای بیقاعده موتورسیکلتها در تهران بهویژه در حلقه مرکزی شهر، مشکلات و چالشهای فراوانی را برای مردم و شبکه حملونقل پایتخت ایجاد کرده است؛ موتورهایی که پیادهروها را درنوردیدهاند، مسیرها را خلاف جهت طی میکنند، وارد خطوط بیآرتی میشوند و در میان خودروها ویراژ میدهند باعث میشوند تصادفات بیشماری در تهران رخ دهد؛ آنچنان که در ۴۲درصد تصادفات فوتی پایتخت، یکطرف ماجرا به موتورسیکلتها ارتباط پیدا میکند. در این بین، اغلب طرحها و برنامههای مختلف پلیس راهور و مدیریت شهری طی سالیان گذشته به دلایل مختلف دوام و قوام نداشته و تداوم پیدا نکرده است تا غول موتورسیکلتها در شهر تهران هرروز بزرگتر شود و مهارنشدنیتر بهنظر برسد. در چنین شرایطی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران با همراهی و همکاری دیگر نهادها و دستگاههای مرتبط که در شورای ترافیک شهر تهران گردهم آمدهاند، بهصورت جدی و مستمر بهدنبال برطرفکردن و مهار ابرچالشی به نام موتورسیکلتها هستند. بر این اساس، ۳طرح مهم از دل جلسات مشترک شورا و شهرداری بیرون آمده که شامل ساماندهی توقف موتورسیکلتها در پیادهراهها، ایجاد مسیر ویژه موتورسیکلتها و جلوگیری از ورود آنها به خطوط بیآرتی و مسیرهای ویژه دوچرخهسواری با ابزارهای نوین میشود.
یک: پارکینگهای ویژه در ۳منطقه
اجرای طرح ساماندهی محل پارک موتورسیکلتها آغاز شده است تا بهصورت پایلوت در محورها و نقاط شناسایی شده، محلهای ویژهای برای توقف و پارک موتورسیکلتها احداث شود. با انجام و اجرای این طرح، پارک و توقف موتورسیکلتها در پیادهروها ساماندهی شده و این وسایل نقلیه از محل عبور و مرور عابرانپیاده خارج میشوند. به همین منظور تاکنون در حاشیه برخی از خیابانها و معابر، با خطکشی و نصب نرده، محلهایی ویژه توقف موتورسیکلتها در حاشیه خیابانها ایجاد شده است.
در این رابطه سیدحسین حسینینژاد، مدیر اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک به همشهری میگوید: «محورها و معابری که ظرفیت و قابلیت اجرای این طرح را دارند با همکاری پلیس راهور و شهرداریهای مناطق شناسایی شده و در ادامه با نصب نرده و خطکشیهای زاویهدار به محلهای ویژه توقف موتورسیکلتها تبدیل میشوند. تاکنون این طرح در چند محور ازجمله خیابان طالقانی و شهید مفتح و خیابان جمهوری اسلامی اجرا شده و بازخورد خوبی هم از سوی شهروندان داشته است. راکبان موتورسیکلتها نیز با بستن وسیله نقلیه خودشان به نردهها، دیگر نگران سرقت احتمالی آنها نخواهند بود. این موضوع به لحاظ ترافیکی هم آثار و پیامدهای مثبتی دارد و خطر تصادف وسایل نقلیه را کاهش میدهد.» در ضلع غربی تقاطع خیابان طالقانی و شهید مفتح در منطقه ۶و ۲مقطع از خیابان جمهوری در مناطق ۱۱و ۱۲ این طرح اجرا شده و شناسایی و مطالعه برای اجرای طرح در دیگر محورها در جریان است.
همچنین بنا برگفته سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت، با همکاری شهرداری تهران طرح ایجاد فضای پارک در مقابل ورودی بازار هم در حال انجام و تکمیل است. سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم در این رابطه میگوید: «قرار است منطقه ۱۲پیشنهادهای خودش برای ساماندهی موتورسیکلتها را تهیه و اعلام کند. نخستین گام برای ساماندهی محدوده مرکزی شهر بهویژه اطراف بازار این است که پیادهراه باید عاری از موتورسیکلتهای باری، مسافربر و... شود.»
دو: مسیرهای ویژه
ایجاد مسیرهای ویژه موتورسیکلت یکی از برنامههای اصلی مدیریت شهری تهران برای ساماندهی و نظمبخشی به تردد موتورسیکلتهاست. در همین راستا مسیر ویژه تردد موتورسیکلتها در تونل امیرکبیر احداث شد. مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲ نیز از احداث مسیر ویژه موتورها در محدوده میدان توحید خبر میدهد.
او میگوید: «بهدلیل اینکه تداخل حرکتی موتورسواران و خودروها را در این محدوده شاهد هستیم، طرح کانالیزه شدن مسیر موتورسیکلت در این محدوده پیشنهاد شد و با هماهنگی پلیس راهور یک مسیر اختصاصی از ابتدای خیابان نصرت غربی تا خیابان آزادی برای موتورسواران به طول ۴۰۰متر ایجاد میشود.» خیابانهای شوش و مولوی هم از جمله معابر و خیابانهایی هستند که از مدتها قبل مطالعات مربوط به ایجاد مسیر ویژه موتورسیکلتها در آنها آغاز شده است. در همین رابطه مشاور شهردار تهران در امور حملونقل و ترافیک از ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در خیابان مولوی خبر میدهد. سیدمجتبی شفیعی میگوید: «طبق مصوبه شورای ترافیک در خیابان مولوی یکخط ویژه پیشبینی شده و براساس طراحیها ۲.۵ متر از عرض خیابان به این امر اختصاص پیدا میکند.»
سه: ورود ممنوع با ابزارهای جدید!
چندی پیش صحبت از اختصاص بخشی از مسیر بیآرتی خیابان مولوی به مسیر ویژه تردد موتورسیکلتها به میان آمد که تشکریهاشمی از منتفی شدن این موضوع خبر میدهد، ولی در عین حال میگوید: «قرار بر این است که تا آنجا که امکان دارد ورودیهای بسیار زیاد به مسیر بیآرتی خیابان مولوی کاهش پیدا کند. همچنین در آینده با کمک دوربینهای هوشمند، مانعهای فیزیکی مناسبتر و علمکهای فلزی الکترونیکی، جلوی ورود موتورسیکلتها به این خط گرفته خواهد شد. چنانچه ابزارهای جدید مفید واقع شوند، در سایر مسیرهای بیآرتی هم مورد استفاده قرار میگیرند.»