گروه شهری: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که در مراسم روز ملی حمل‌ونقل شرکت کرده بود طی سخنانی گفت:

 سیاسی کردن ترافیک به‌عنوان یک پدیده اجتماعی ظلم به مردم و سم مهلک برای جامعه است.

وی ادامه داد:‌ فشاری که هم‌اکنون در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل بر دوش مردم است به حساب تک‌تک مسئولان گذاشته می‌شود پس این طور نیست که با انداختن توپ به زمین دیگری مسئله حل شود.

وی تصریح کرد: حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه است و بی‌توجهی به آن توسعه را با مشکل مواجه می‌کند و موجب از بین رفتن سلامت انسان‌ها و سرمایه‌های اقتصادی و انسانی می‌شود؛

بنابراین همه مسئولان حتی خود مردم و رسانه‌ها در برابر آن مسئول هستند. قالیباف افزود:‌ در حال حاضر 35 درصد از اعتبارات شهرداری در بخش حمل‌ونقل متمرکز است که در هیچ مقطعی از تاریخ شهرداری چنین توجهی سابقه نداشته است.

درواقع شهرداری امروز جور دیگران را هم می‌کشد و توقع ما این است که همه به وظایف خودشان در بخش حمل‌ونقل عمل کنند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران مصمم است تا طبق اصل 44 قانون اساسی و تجربیات موفق انجام شده در سایر کشورهای دنیا ، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو را به بخش خصوصی واگذار کند.

حفظ کرامت انسانی شهروندان از اولویت‌های مهم اعلام شده از سوی شهردار تهران در سخنرانی روز گذشته وی بود. به گفته قالیباف، برخی‌ها بر این باورند که اتوبوس‌هایی که ظرفیت 40 نفر را دارند، اگر 600 تا 700 نفر جابه‌جا نکنند راندمان ندارند، این افراد ظاهرا به کیفیت و رعایت شئونات و کرامت انسانی توجهی ندارند و تفاوتی بین جابه‌جایی کالا و آدم‌ها قائل نیستند.

قالیباف با بیان اینکه در تمام کلانشهرهای دنیا ترافیک وجود دارد اما قابل تحمل است بیان داشت: درصورت توجه به 5 موضوع طی4 سال می‌توان ترافیک را برای مردم قابل تحمل کرد.
تحقق مدیریت واحد ترافیک نه به معنی خلع مسئولیت سایر بخش‌ها بلکه تبعیت تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط از یک سیاست و مدیریت واحد است، انتظام بخشیدن به ترافیک و جلوگیری از بی‌نظمی، ارتقای فرهنگی، آموزشی، حقوقی وقانونی مردم در حوزه ترافیک شهری، کاهش تقاضای سفر و توجه به حمل‌ونقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها که شهردار تهران از آن به‌عنوان شاه بیت و ستون فقرات 5 محور مورد اشاره یاد کرد.

خسارات ناشی از آلودگی هوا

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در همایش روز ملی حمل‌ونقل گفت: براساس آمار بانک جهانی در سال 2004 کشور ما درحالی که 8هزار میلیارد تومان به‌دلیل آلودگی هوا و شیوع انواع بیماری‌ها مانند سرطان متحمل هزینه می‌شود، اما همچنان سالانه چندین هزار میلیارد تومان صرف واردات سوخت می‌کند تا خودروهای شخصی بتوانند به راحتی در شهر تردد کنند.

آمار تصادفات رانندگی کشور نیز به گفته تشکری بیش از 27هزار کشته و 300 هزار مجروح است و ما با وجود همه خسارات گفته شده باز هم حاضر نیستیم از تجربیات خوب کشورهای دیگر در حل بحران‌هایی از این دست استفاده کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با اعلام سهم 75 درصدی حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: طبق قانون سهم مترو باید 30درصد، اتوبوس 25 درصد و تاکسی 20 درصد باشد این درحالی است که هم‌اکنون این سهم برای مترو، تنها 6 درصد و اتوبوسرانی حدود 17 درصد است و این یعنی باید برای تحقق سهمی که قانونا برای حمل‌ونقل عمومی تعیین شده به‌طور جدی اقدامات گسترده صورت گیرد.

وی اقدامات شهرداری تهران در 2 سال گذشته در حوزه حمل‌ونقل عمومی را بی‌سابقه اعلام کرد که رقم ساخت 15کیلومتر مترو و جابه‌جایی روزانه 700 هزار نفر تنها در 2 خط بی‌آرتی یا اتوبوس تندرو از آن‌جمله است؛

با وجود این تشکری در حضور میهمانان شرکت‌کننده در همایش روز گذشته از عدم ‌همکاری دستگاه‌های دولتی در پرداخت حتی یک ریال یارانه بلیت مترو گلایه کرد و افزود: با وجود اینکه برای توسعه حمل‌ونقل شهری 4 هزار میلیارد تومان از سوی مجلس تخصیص داده شده اما همچنان شبکه مترو و اتوبوسرانی از بابت دریافت اعتبارات قانونی و مصوب خود با مشکل مواجه‌اند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه 88 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهایی است که استاندارد لازم را ندارند خاطر نشان کرد: در دنیا استانداردهای یورو 3 و 4 در ساخت خودروها استفاده می‌شود، اما در کشور ما تنها 20درصد خودروها آن هم استاندارد یک و حداکثر 2 دارند، درمورد 3 میلیون موتورسیکلت هم که اصلا استانداردی مطرح نیست.

این همه باعث شده تا به گفته تشکری گوگرد گازوئیل که در حالت استاندارد باید بین 15 تا 20 پی‌پی‌ام باشد، متأسفانه در کشور 7 هزار پی‌پی‌ام است و این یک فاجعه انسانی و زیست‌محیطی است.

وی با خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس حاضر در همایش روز ملی حمل‌ونقل عنوان کرد:‌ با وجود آنکه براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی مصوب سال 86 مسئولیت حمل‌ونقل بار و مسافر به شهرداری‌ها محول شده است، اما هنوز اختیارات لازم در اجرای این قانون را پیدا نکرده‌ایم.

فرصت‌سوزی‌ها نابخشودنی است

دادستان کل کشور به‌عنوان دیگر مدعو مراسم روز ملی حمل‌ونقل، به میزبانی شهرداری تهران، گفت: فرصت‌سوزی‌ها و سهل‌انگاری در بخش خدمت‌رسانی به مردم نابخشودنی است و باید از فرصت‌هایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خدمت به مردم به ما داده استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی با تاکید به اینکه در حوزه خدمت‌رسانی نباید فرصت‌ها را از دست داد، اظهارداشت: آزادراه تهران شمال 10سال است که وضعیتش مشخص نشده است و ما شرمنده مردم هستیم.

دری نجف‌آبادی با اشاره به حمایت‌های دادستانی کل کشور از متروی تهران افزود: برای استفاده شهرداری‌ها از صندوق ذخایر ارزی به مسئولان مربوطه نامه‌نگاری‌ها کردیم.وی با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های مدیریت شهری است خاطرنشان کرد: خودروسازان به‌جای افزایش تولید خودرو برای مصرف داخلی باید تولید اتوبوس را در دستور کار قراردهند.وی ضمن بر حذر داشتن مدیران اجرایی کشور از سهل‌انگاری در امور و ضرورت انجام فعالیت‌های ماندگار و اساسی، خواهان تحقق مدیریت واحد شهری برای بسیاری از مشکلات کلانشهرها شد.

محک میزان خدمتگزاری دولت‌ها

محمد حسین مقیمی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان همایش روز ملی حمل‌ونقل بود، وی طی سخنانی تصویب قانون استفاده شهرداری‌ها از صندوق ذخیره ارزی از سوی مجلس شورای اسلامی را یک فرصت برای بازشدن دست دولت در خدمتگزاری بیشتر به مردم دانست.

به اعتقاد مقیمی درواقع هر دولتی به هر اندازه که به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی توجه کند، خدمت کرده است. وی افزود: دولت باید از این فرصت استفاده کند و به موضوع توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اهمیت ویژه دهد؛ زیرا درنهایت این دولت است که باید پاسخگو باشد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، اهمیت حمل‌ونقل برای کشور را تا به آن اندازه اعلام کرد که در دوران جنگ نفت بشکه‌ای 5دلار، که خیلی از برنامه‌های عمرانی کشور را به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآورده بود، اما بودجه متروی تهران و راه‌آهن بافق - بندر عباس قطع نشد و کار در این دو بخش ادامه یافت که این نشان‌دهنده اهمیت موضوع حمل‌ونقل است.