تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴

همشهری آنلاین: شهر مشهد مقدس در آستانه عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت و سالروز انتصاب حضرت علی (ع) به جانشینی پیامبر گرامی اسلام یکپارچه غرق در سرور و شادی است

به گزارش(ایرنا)، این روزها شمیم عطرآگین و گوهربار غدیر و یاد و نام مولای مقتیان جهان امام علی (ع) در گوشه و کنار مشهدالرضا پیچیده و آحاد مختلف مردم مومن این شهر شاد و مسرور از این عید سعید و فرخنده خود را برای شرکت و یا برگزاری مراسم مختلف آماده می‌کنند.

صحن و سراهای حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) نیز این روزها حال و هوای خاصی دارد و شاهد حضور بسیار گسترده زائران و مجاوران آن امام همام است.

خیل عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر با تشرف به این مکان شریف ضمن زیارت بارگاه امام رضا(ع)، سالروز این عید فرخنده و انتصاب جد بزرگوار آن حضرت به جانشینی خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) را تبریک و تهنیت می‌گویند.

به همین مناسبت مراسم جشن و مولودی خوانی عید سعید غدیر از ابتدای هفته ولایت از جمله امروز و امشب در مساجد و تکایای شهر مشهد و به خصوص حرم مطهر امام هشتم شیعیان جهان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با شرکت باشکوه ارادتمندان اهل بیت (ع) در حال برگزاری است.

سخنرانان و مداحان عصمت و طهارت (ع) در این آیین در زمینه فلسفه عید غدیر و فضایل و مناقب حضرت علی بن ابیطالب (ع) سخنرانی و مولودی خوانی می‌کنند.

مردم مومن مشهد بنا بر یک سنت دیرینه اسلامی در روز عید غدیر به دیدار سادات و بزرگان می‌روند و روز و شب سرد آخر فصل پاییز امسال را با گرمای معنویت و یاد و نام اهل بیت و حضرت علی (ع) گرمای بی نظیری می‌بخشند.

برخی از مردم مخلص و ولایتمدار مشهدی بنابر یک سنت همه ساله در روز عید غدیر ضمن انجام غسل مخصوص این روز و قرائت زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) و دعای امین الله با گرفتن روزه، جان و روح خود را جلا می‌بخشند.

قرائت دو رکعت نماز از دیگر اعمال روز عید غدیر است و طبق روایات ائمه (ع) بهتر است این نماز در نزدیکی غروب خوانده شود چون در همان زمان حضرت رسول اکرم (ص )، امام علی (ع) را به عنوان خلیفه و امام مسلمین معرفی فرمودند.

برخی از مردم مومن مشهد بنا بر یک سنت دیرینه اسلامی به یمن عید غدیر در این روز با هم پیوند برادری و خواهری نیز می‌بندند.

همچنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است امشب به مناسبت عید غدیر خم 11 نقطه شهر مشهد نورباران شود.