همشهری آنلاین: خبرنگار عراقی که کفش های خود را به سوی جرج بوش رئیس جمهور آمریکا پرتاب کرده بود، چهارشنبه (27 آذر) در دادگاه حضور می‌یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، یک مقام عراقی و برادر منتظر الزیدی اعلام کردند این نخستین گام از فرایند قضایی پیچیده است که می‌تواند به محاکمه این خبرنگار عراقی منجر شود.

منتظر الزیدی از روز یکشنبه، به علت پرتاب کفش به سوی بوش در جریان کنفرانس خبری مشترک با نوری مالکی نخست وزیر عراق، در بازداشت بسر می‌برد. [تصاویر بدرقه بوش با لنگه کفش در عراق]

به رغم حمایت گسترده مردم منطقه از این اقدام، مقامات عراقی پرونده این خبرنگار را به دادگاه مرکزی جنایی این کشور که به پرونده‌های امنیتی و تروریستی رسیدگی می‌کند، فرستاده اند.

قاضی پرونده مدارک را بررسی می‌کند و تصمیم خواهد گرفت ایا الزیدی باید محاکمه شود یا خیر. این فرایند ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

مقامات عراقی خواستار متهم شدن این خبرنگار به اهانت به یک رهبر خارجی شده اند، اتهامی که حداکثر دو سال حبس یا جریمه نقدی سبک در پی خواهد داشت. این در حالیست که براساس قوانین عراق، قضات اختیارات گسترده‌ای برای اصلاح یا اضافه کردن اتهامات یا حتی مختومه کردن پرونده در اختیار دارند.

در صورتیکه قاضی پرونده مدارک کافی برای پیگرد قضایی این خبرنگار عراقی پیدا کند، سه قاضی مامور رسیدگی به این پرونده و تعیین تاریخ دقیقی برای محاکمه خواهند شد.

در همین حال، بها العرجی نماینده شیعه پارلمان عراق اعلام کرد انتظار دارد الزیدی، خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی البغدادیه، در عرض چند روز آینده به قید وثیقه آزاد شود. تلویزیون البغدادیه نیز اعلام کرد رئیس انجمن وکلای عراق وکالت این خبرنگار را برعهده خواهد گرفت.

میثم برادر الزیدی نیز با اعلام اینکه دیروز با این خبرنگار گفتگوی تلفنی داشته است، خاطر نشان کرد انتظار دارد برادرش صبح امروز در دادگاه حضور یابد. وی تاکید کرد برادرش سالم به نظر می‌رسید.