به گزارش همشهری آنلاین، ایران در زمره ۱۰ کشور برجسته و شناخته شده به لحاظ جاذبههای باستانی، تاریخی و فرهنگی جهان است و از نظر جاذبههای طبیعی نیز رتبه پنجم جهان را در اختیار دارد. اما با وجود این ظرفیتها سهم ایران از این بازار سودآور که یکی از سه پایه اصلی تجارت جهانی محسوب می شود، پایین است.
سهم ناچیز ایران از صنعت سودآور گردشگری
ارزش صنعت گردشگری و سفر جهانی حدود ۷۵۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ (۱۰.۰٪ از تولید ناخالص داخلی) بوده است و در سال ۲۰۱۵ این صنعت حدود ۳.۸٪ رشد کرده است. صنعت گردشگری جهانی شاهد نرخ رشد سالیانه حدود ۳.۹ درصد است و پیشبینی میشود که به ۱۱۳۸۲ میلیارد دلار (۱۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی) تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. و در این بین، ایران سهم بسیار ناچیزی از این صنعت سودآور را بهخود اختصاص داده است.
«ایرانهراسی» از مهمترین مسائل گردشگری است
عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با پنجممهرماه روز جهانی گردشگری در توئیتر نوشت: «در آستانه هفته گردشگری برنامههای متعددی تدارک دیدهایم.
ایرانهراسی از مهمترین مسائل گردشگری است، تلاش کردهایم با مدلهای جدید رسانهای با آن مقابله کنیم. اجمالا در کشور ما اینگونه موضوعات مانند «ماروپله» است. درست در جایی که پله موفقیت را طی میکنی با یک نیش به پله اول برمیگردی!» این سخنان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درست در روزهایی بود که یک پروژه جدید ایران هراسی در کشورمان با ناامن نشان دادن ایران برای زنان با فوت مهسا امینی در حین حضور در کلاس های آموزشی گشت ارشاد و سپس شروع اعتراضات خیابانی و بزرگ نمایی این اتفاقات به دست رسانه های غربی کلید خورده بود.
موج جدید ایران هراسی و همان نیش ماروپله ای که وزیر میراث فرهنگی به آن اشاره کرد این بار در آستانه رویداد هفته گردشگری آغاز شد و می تواند تبعات جدیدی برای رشد این صنعت نوپا در کشور داشته باشد.
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، با بیان اینکه در کشور ما دائما توطئه انجام میگیرد و با دخالت بیگانگان و رسانه هایی که در اختیارشان هست نا رضایتی ها و ناآرامیها را دهها برابر بزرگ نمایی می کنند، ابراز داشت: طبیعی است گردشگری که این تصاویر را میبیند پیش خود بگوید فعلا از رفتن به این کشور صرف نظر میکنم.
ضرغامی معتقد است می توان معادله دشمنان ایران را برای ناآرام نشان دادن کشور و ایران هراسی برهم زد.
وزیر میراث فرهنگی به این سوال فارس که در روزهای گذشته چه کشورهایی ایران را نقطه غیرامن برای گردشگران کشور خود اعلام کرده اند، پاسخ نداد و گفت: این موضوع از نظر من اهمیتی ندارد.
آگاهی بخشی به مردم و تبلیغات مثبت راهکار مقابله با ایران هراسی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این ناآرامیها و اغتشاشات بر روی همه بخشهای کشور و همه حوزه های اقتصادی تاثیرگذار است و اکثر کسب و کارها را تحت شعاع قرارمی دهد گفت: راهکار مقابله با آن در درجه نخست آگاهی بخشی به مردم است.
وی ادامه داد: مردم متاثر از اتفاقی که افتاده اعتراض داشتند اما وقتی این اعتراضات با تحرکات دشمنان وارد فاز اغتشاش شد دیدیم که دیگر مردم همراهی نکردند.
ضرغامی با تاکید بر اینکه برای کاهش صدمات اهرم ایران هراسی یکی از وظایف ما آگاهی بخشی به مردم است که با جریانات به ظاهر دلسوز است که در باطن نابودی ایران را می خواهند همراه نشوند، افزود: در کنار همراه کردن مردم با ابزار تبلیغات مناسب از جاذبههای ایران، میتوانیم با حربه ایران هراسی و عدم ورود گردشگر خارجی مقابله کنیم.
وی یادآور شد: یکی از بحثهای مشترک وزارتخانه متبوعش با وزارت خارجه مقابله با ایران هراسی است و برای آن برنامه های مشترکی تعریف کردهاند. و همکاری رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مناسبترین راهکار برای خنثی کردن پروژه ایرانهراسی است.