همشهری آنلاین: برنارد مادوف سلطان بی‌آبروشده وال‌ استریت، با یک برچسب الکترونیک تحت بازداشت خانگی قرار گرفت

 تا تحقیقات در مورد شیادی ۵۰ میلیارد دلاری او تکمیل شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه در همین حال کمیسیون اوراق بهادار و معاملات (SEC) آمریکا وظیفه نظارت بر بازارهای مالی را به عهده دارد، پس از اینکه روزنامه وال استریت ژورنال پنج‌شنبه گزارش کرد این کمیسیون قبلا در مورد مادوف تحقیق کرده بود و به اتهامات کلاهبرداری علیه او اهمیت نداده بود، تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

مادوف از هنگام دستگیری در پنج‌شنبه گذشته با توافق در مورد محدودیت‌های شدید جدید، با ضمانتی ۱۰ میلیون دلاری، از اولین حضورش در دادگاه معاف شد.

 این محدودیت‌ها شامل بازداشت خانگی، خاموشی شبانه و نصب برچسب الکترونیک است. همسر او نیز مجبور شد پاسپورتش را تسلیم کند و دارایی‌هایش در نیویورک و فلوریدا را به وثیقه بگذارد.

مادوف ۷۰ ساله نیز پیش از این پاسپورت خود را تسلیم کرده بود و آپارتمان هفت میلیون دلاریش در منهتن را به برای قید ضماتش به وثیقه بگذارد.

محدودیت‌های شدیدتری که از چهارشنبه بر مادوف اعمال شد، پس از آن بود که او نتوانست ضروریات اصلی برای شرایط آزادی به قید اولیه ضمانتش- یافتن چهار نفر که کفیل او شوند- را پیدا کند.

مادوف که زمانی سلطان وال استریت تلقی می‌شد، تنها توانست همسر و برادرش برای کفالتش معرفی کند.

بر اساس گزارش‌ها، مادوف به کلاهبرداری، که به گفته او حدود به۵۰ میلیارد دلار  بالغ می‌شود، و اینکه کسب و کارش پس از اینکه مشتریانش در واکنش به بحران مالی جهانی پول‌های‌شان را مطالبه کردند، فروپاشیده است، اعتراف کرده است.

رئیس SEC، کریستوفر کاکس که در حال تحقیق در این مورد است روز سه‌شنبه گفت که یافته‌‌های ابتدایی "بسیار نگران‌کننده" است.

 کمیسیون در حال تحقیق در این مورد است که چگونه این سازمان ناظر مالی در طول تقریبا یک دهه نتوانسته بود کلاهبرداری مادوف را که بانک‌های بزرگ اروپایی تا سرمایه‌گذاران میلیونر را در بر گرفته است، کشف کند.

 وال استریت ژورنال روز پنچ‌شنبه گزارش داد اتهامات علیه مادوف پیش از این بوسیله هری مارکوپولوس، که زمانی برای یک رقیب مادوف کار می‌کرد، و یک دهه برای آنچه می‌‌گفت شیادی اوست، مبارزه کرد، ایراد شده بود.

بهره پرداختی مداوم سالانه حدود ۱۲ درصدی مادوف سوء‌ظن مارکوپولوس را بر انگیخت، و او شروع به استراتژی بازار ادعای مادوف کرد.

مارکوپولوس به این روزنامه گفت: "این استراتژی کاملا مهمل  و یک طرح پونزی بود."

طرح پونزی که از نام چارلز پونزی کلاهبردار معروف گرفته شده است، به معنای عملیات سرمایه‌گذاری شیادانه‌ای است که شامل پرداخت بهره‌های بالا به سرمایه‌گذاران با پول سرمایه‌گذاران بعدی، به جای سود حاصل از هر کسب و کار واقعی، است.

کمیسیون اوراق بهادار و معاملات در سال ۲۰۰۶ پرونده مادوف را بست، زیرا به گزارش وال استریت ژورنال از نظر ماموران این کمیسیون تخطی‌های او "آنقدر شدید نبود که اقدام قانونی را لازم آورد."

تحقیقات SEC همچنین در مورد رابطه میان برادرزاده مادوف، شانا مادوف و بازپرس سابق SEC، اریک سوانسون، انجام می‌گیرد. این دو نفر در سال ۲۰۰۷ ازدواج کردند.

ناتوانی SEC برای ممانعت از این کلاهبرداری، در حالیکه بانک‌ها و بنیادها در سراسر دنیا که از پیش به علت بحران مالی جهانی دچار زیان شده‌اند، مبالغ هنگفتی را به علت سرمایه‌گذاری در موسسه مادوف از دست داده‌اند، باعث انتقادهای تندی بر ضد آنها شده‌اند.

بزرگترین بانک اسپانیا، سانتاندر، اعلام کرد که بالقوه بیش از ۳ میلیارد دلار
در این ماجرا از دست داده است.

بانک خصوصی اتریشی، مدیچی، از طریق دو بنیاد سرمایه‌گذاریش ۲.۱ میلیارد دلار در موسسه مادوف سرمایه‌گذاری کرده بود، اما تاکید کرده است که توانسته است از این ماجرا جسته است.

 بانک هلندی، فورتیس، ۱.۲ میلیارد دلار و HSBC یک میلیارد دلار به علت کلاهبرداری مادوف زیان کرده‌اند. 
 
سازمان ناظر بازار در فرانسه، AMF، نیز اعلام کرد که پس‌اندازکنندگان فرانسوی که در بنیادهای دوجانبه سرمایه‌گذاری کرده‌اند در معرض از دست دادن میلیون‌ها یورو به علت شیادی مادوف هستند.