گروه‌ ورزشی: ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پس از دیدار با چین در بازی رده‌بندی تورنمنت عمان امروز وارد تهران می‌شوند در حالی که هنوز سفر تیم ملی به اسپانیا و برگزاری اردوی آماده‌سازی در این کشور قطعی نیست.

بحران برگزاری اردوهای تدارکاتی و انجام بازی‌های دوستانه همچنان بزرگ‌ترین مشکل کادر ‌فنی تیم ملی فوتبال ایران به شمار می‌رود و فدراسیون فوتبال هنوزچاره‌ای برای خروج از این شرایط پیدا نکرده است. علی دایی پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران بارها خواهان برگزاری مسابقات تدارکاتی مناسب و برپایی اردوهای آماده‌سازی در کشورهای اروپایی شد. برپایی این اردوها چندان دشوار به نظر نمی‌رسد اما تیم‌ملی ایران در طول برپایی اردوهای اروپایی قادر به انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب و ارزشمند نیست.

تعداد بازی‌های دوستانه لغوشده از زمان حضور دایی در کادر فنی تیم‌ملی ایران دو رقمی شده و این روند همچنان ادامه دارد.پیش از این بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های ملی کرواسی و بوسنی به صورت یک جانبه لغو شد. حتی کشورهای آفریقایی از جمله زامبیا، کنیا و غنا درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای انجام بازی تدارکاتی را رد کردند. تیم‌ملی فوتبال مصر به دلیل برخی مسائل غیر ورزشی به صورت یک‌جانبه توافقات صورت گرفته را زیر پا گذاشت و بازی ایران – مصر هم جانبه لغو شد.

قرار بود تیم‌ملی ایران در اردوی اسپانیا با تیم‌های مالاگا و ماریلای این کشور همچنین با تیم چارلتون انگلیس دیدار کند اما این مسابقات به صورت یک جانبه لغو شد و ملی‌پوشان در اردوی اسپانیا هیچ بازی تدارکاتی مناسبی در برنامه نداشتند. حتی بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کویت هم به دلیل مشکلات فدراسیون فوتبال کویت لغو شد. دایی بارها از تغییر برنامه و لغو بازی‌های دوستانه گلایه کرد اما اعتراضات سرمربی تیم‌ملی هم ثمری نداشت و به نظر می‌رسد سریال لغو بازی‌های تیم‌ملی همچنان ادامه دارد.

  • دومین اردو در اسپانیا

این برای دومین‌بار است که تیم‌ملی ایران با حضور علی دایی به عنوان سرمربی راهی کشور اسپانیا می‌شود. در تیرماه سال جاری ملی‌پوشان پیش از بازی‌های مقدماتی جام جهانی اردوی 10 روزه‌ای در کمپ ماربلا برگزار کردند. در این اردو قرار بود تیم‌ملی ایران3 بازی تدارکاتی برگزار کند که با لغو این3 مسابقه ملی‌پوشان تنها برنامه تمرینی همیشگی را در دستور کار داشتند.

لغو بازی‌های تدارکاتی تاثیر منفی در اردوی تیم ملی داشت. بازیکنان که در انتظار فرصتی برای حضور در بازی‌های تدارکاتی بودند 10 روز تمرینات تکراری تهران را در اسپانیا مرور کردند. دایی هم از این شرایط راضی نبود و حالا گفته می‌شود ممکن است شرایط اردوی گذشته باز هم تکرار شود.در همین حال روز گذشته اخباری در خصوص احتمال لغو اردوی اسپانیا منتشر شد. گفته می‌شود در صورت لغو بازی‌های دوستانه ممکن است کادر فنی تیم ‌ملی به جای برپایی یک اردوی بی‌ثمر در اسپانیا تمرینات را در تهران دنبال کند.

لغو بازی با کاتالونیا و باسک

قرار بود تیم‌ملی فوتبال ایران پس از شرکت در تورنمنت عمان جهت برپایی اردوی آماده‌سازی و انجام دو مسابقه دوستانه راهی اسپانیا شود اما  پیش از آغاز این اردو اخباری در خصوص لغو بازی‌های تیم ‌ملی شنیده می‌شود.

ابتدا گفته می‌شد ایران به مصاف تیم‌های کاتالونیا و باسک خواهد رفت اما بازی با ایالت کاتالونیا قطعی نشد و در نهایت دو طرف به توافق نرسیدند. تنها بازی مورد توافق دیدار ایران و منتخب ایالت باسک بود که حالا گفته می‌شود این بازی هم به دلایلی برگزار نخواهد شد.
دلیل لغو بازی تیم‌ملی و منتخب ایالت باسک البته متفاوت از لغو بازی‌های دوستانه در اردوی گذشته است. گفته می‌شود اختلافات درونی موجب لغو بازی‌های تیم باسک شده و هنوز مشکلات این تیم حل نشده است. سایت خبری لالیگا تاک از تشدید اختلافات درونی در تیم ایالت باسک خبر داده است.

طبق گزارش این سایت تیم ایالت باسک پیش از این با نام اوسکادی اریا در بازی‌ها به میدان می‌رفت و حالا فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام کرده این تیم تنها با نام اوسکادی می‌تواند بازی کند و یک تیم‌ملی به شمار نمی‌رود. بازیکنان این تیم با توجه به تغییر نام اجباری که از سوی فدراسیون اعمال شده حاضر نیستند با نام جدید به میدان بروند. همچنین این بازیکنان خودشان را نماینده هفت منطقه می‌دانند در حالی که تیم ایالت باسک به عنوان نماینده سه منطقه شناخته می‌شود.

اختلافات جدی موجود در این تیم موجب لغو بازی ایران و ایالت باسک شده هرچند مسئولان فدراسیون فوتبال همچنان به حل مشکلات موجود و برگزاری این مسابقه دوستانه خوشبین هستند.

از سویی نمایندگان فدراسیون فوتبال به دنبال برنامه‌ریزی برای انجام دو مسابقه دوستانه دیگر در همین اردو هستند. هرچند به نظر نمی‌رسد زمان زیادی برای تغییر برنامه وجود داشته باشد. 

برخی منابع از احتمال برگزاری بازی  تیم‌ملی ایران مقابل باشگاه ختافه خبر داده‌اند. همچنین گفته می‌شود ممکن است تیم منتخب ایالت آندلس بازی با تیم ایران را بپذیرد. با این وجود فعلا به صورت رسمی انجام هیچ بازی دوستانه‌ای برای تیم‌ملی در اردوی اسپانیا قطعی نیست و به احتمال زیاد دیدار با یک تیم قدرتمند و حریف جدی در این اردو ممکن نخواهد بود.