همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران سیاست‌های کلی برنامه 5 ساله شهرداری را که تا پایان سال به تصویب می‌رسد اعلام کرد.

واعظ مهدوی گفت: درآمدهای سال آینده شهرداری تهران بیشتر از میزان پیش‌بینی شده نمی‌شود و باید در روند افزایش تدریجی درآمدها ثبات داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به محقق نشدن قانون در مورد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، احتیاجی به رشد جهشی درآمدها نداریم و به عکس معتقدیم که حرکت به سمت درآمدهای پایدار در شهر تهران، حساسیت‌های خاصی دارد و باید تدریجی و طبیعی باشد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود، تهیه برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران که قرار است تا پایان سال کامل شود را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این برنامه، اولین برنامه میان مدت در دوران عملکرد شهرداری تهران است که تنظیم شده و مراحل قانونی تصویب را می‌گذراند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران افزود: پیش از این، فعالیت‌هایی در زمینه برنامه‌ریزی شهری شامل برنامه تهران 80 و برنامه راهبردی شهر تهران تهیه شده بود،‌ اما هیچ‌کدام از آن‌ها تبدیل به سند یا لایحه نشده بود.

وی اضافه کرد: تهران را می‌توان با روزمرگی و مقطعی هم اداره کرد، اما این برنامه‌ریزی مورد قبول ما نیست و به دنبال برنامه‌ریزی میان و بلندمدت هستیم و منطق برنامه پنج‌ساله تاکید می‌کند که شهر را نمی‌توان بی‌برنامه اداره کرد.

واعظ مهدوی تاکید کرد: برخی بر این نظر تاکید دارند که اداره امور شهر در بسیاری از موارد با روزمرگی و مسایل فوری و جاری زندگی مردم ارتباط دارد و نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای آن داشت، اما معتقدیم که این نظر هیچ منافاتی با برنامه‌ریزی برای شهر ندارد.

وی گفت: مطالعات این طرح از سال 80 آغاز شده و با توجه به انجام مطالعات کالبدی و فضایی شهر توجه زیادی به نقاط ضعف و قدرت این طرح شده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران خاطر نشان کرد: برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران ویژگی‌های برنامه‌ریزی‌های شهری را دارد و در قالب چهار برنامه میان مدت عملیاتی می‌شود و در آن زیرساخت‌های شهری مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این مطلب که این برنامه مشتمل بر 161 ماده و 15 فصل است، اظهار کرد: مواردی نظیر هویت شهر و محله، احساس افتخار و غرور از زندگی در شهر و ایرانی بودن توسعه فرهنگی شهر، توانمندسازی اجتماعی، دفاع از حقوق شهروندی و حقوق متقابل در کنار توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی و اجرایی در این برنامه پیش‌بینی شده است.

واعظ مهدوی بیان کرد: در واقع این برنامه الزاماتی دارد و مطالعات حوزه‌های مختلف در قالب طرح‌های جامع تهیه شده و در مجموع برای برنامه پنج‌ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد و این طرح‌ها در راستای هم و متناسب با یکدیگر طراحی می‌شوند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه فنی و عمرانی، نظام برقراری مناقصات، رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار و پرداخت به آن‌ها بررسی و کارشناسی شده است و در کنار آن شهرداری تهران مکلف شده، تا فضای کسب و کار در شهر تهران را بهبود بخشد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران یادآورشد که هر یک از این طرح‌های جامع زیرمجموعه برنامه پنج‌ساله، زمان‌بندی مشخصی برای تهیه دارند و باید قبل از بررسی نهایی برنامه آماده و به تصویب رسیده باشد.

وی عنوان کرد: برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران مقطعی از طرح جامع بیست ساله تهران است و در عین حال بودجه 88 شهرداری تهران نیز طبق بخشنامه بودجه مورد نظر بررسی می‌شود و الزامات و تکالیف را در آن تعیین می‌کنیم و در نتیجه بودجه‌های سالانه را به برنامه پنج‌ساله وصل خواهیم کرد و برنامه نیز به طرح جامع وصل خواهد شد.

واعظ مهدوی همچنین اظهار کرد که در بخش عمرانی بودجه 88، کلیه پروژه‌های عمرانی، پیوست اجتماعی و محیط زیست خواهند داشت تا پیامدهای اجرای پروژه‌ها محاسبه و به حداقل ممکن برسد.

وی یادآورشد: پروژه‌های عمرانی و اجرایی شهرداری در سال 88 مقطعی و منفصل نخواهد بود، اما در برخی از پروژه‌ها به دلیل ماهیت امور روزمره شهرداری برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت خواهیم داشت.