به گزارش همشهری آنلاین، داریوش گلعلیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پدیده وارونگی هوا اظهار کرد: اگر در شروع فصل سرما سکون هوا را داشته باشیم و باد سرعت لازم را برای انتقال آلایندههای انباشته شده نداشته باشد، ما با پدیده وارونگی هوا روبرو میشویم و در نتیجه آن، آلودگی هوا را خواهیم داشت.
نیاز ۵۰ هزار میلیاردی برای اجرای ۶۲ حکم منابع آلاینده
وی درخصوص بودجه احصا شده برای کنترل آلودگی هوا بیان کرد: ما با کمک دانشگاهها، در جلساتی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، ۶۲ حکم را درخصوص منابع آلاینده متحرک و ثابت احصا کردیم که برآورد ما نشان داد که اجرای این احکام نیاز به بودجه ۵۰ هزار میلیاردی دارد، اما متأسفانه تخصیص این بودجه محقق نشد. امیدواریم که منابع لازم برای تأمین این مبلغ دیده شود و این مهم در بودجه سال جدید دیده شود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا در سال جاری گفت: وزارت کشور اقدامات خوبی را برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرها انجام داده است. همچنین وزارت نیرو نیز متعهد شده تا سال ۱۴۰۳ نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد و ظرفیت آنها را به ۱۰ هزار مگاوات برساند، البته با توجه به زیرساختهای موجود به نظر میرسد که این افزایش ظرفیت تا سقف ۴ هزار مگاوات محقق شود.
گلعلیزاده ادامه داد: قانون ساماندهی صنعت خودرو هم که در ۱۴۰۰/۳/۱۶ در مجلس تصویب شد که در ماده ۱۰ این قانون به ممنوعیت تردد و حمل و بار و مسافر توسط خودروهایی که به سن فرسودگی رسیدهاند، اشاره شده است. در ماده ۳ آن نیز به بحث اسقاط اشاره شده که در این خصوص یک طرح ۲ فوریتی را از طریق دولت به مجلس پیشنهاد دادیم و این طرح پذیرفته شد و قرار است که تسهیلات ویژهای برای اسقاط، اختصاص یابد.
وی افزود: طرح کیفیسازی سوخت را نیز پیگیری کرده و در این خصوص جلساتی را با مدیران پالایشگاهها و وزارت نفت داشتهایم. در این جلسات مقرر شد که کیفیسازی سوخت اعم از مازوت و بنزین صورت پذیرد. همه این موارد باید همزمان باهم انجام شود تا بتوان افزایش محسوسی در کیفیت هوای کلانشهرها مشاهده کرد.
با اقدامات فعلی نمیتوانیم در کوتاه مدت به شرایط ایدهآل کیفیت هوا برسیم
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این اقدامات لازم است، اما کافی نیست، گفت: با اقدامات فعلی نمیتوانم در کوتاه مدت به شرایط ایدهآل کیفیت هوا برسیم و باید کارهای بیشتری انجام شود.
نبودِ سیستمهای کنترلی در مازوتسوزی
گلعلیزاده در خصوص سوزاندن مازوت در نیروگاهها گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف سوزاندن مازوت در نیروگاهها بدون نصب سیستمهای کنترلی است و اگر قرار است که مازوت مصرف شود، باید این سیستمها نصب شده باشد تا میزان آلایندهها را کنترل کرده و آن را به حد مجاز مصوب هیئت دولت برساند.
وی بیان کرد: با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، متأسفانه بسیاری از نیروگاهها نه سیستمهای کنترلی دارند و نه از مازوت کم گوگرد استفاده میشود. ۳.۵ درصد وزن حجمی مازوت در نیروگاهها گوگرد است، یعنی ۳۵ هزار قسمت در میلیون میزان گوگرد در مازوت مصرفی ماست. این گوگرد در محیط تبدیل به آلاینده ثانویه شده و خطرناک است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در فصل زمستان همزمان با کاهش دما افزایش مصرف گاز را داریم که این افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری محسوس و حدود ۲۰ درصد است. به دنبال افزایش مصرف گاز در فصل سرما و برای اینکه در شبکه برقرسانی اختلال ایجاد نشود، سوزاندن مازوت در نیروگاههای بخاری افزایش پیدا میکند.
گلعلیزاده افزود: ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور داریم که قابلیت سوزاندن مازوت دارند که از این بین ۲ نیروگاه بعثت تهران و اسلامآباد اصفهان سال گذشته مصرف مازوت نداشتند. نیروگاه منتظری اصفهان سال گذشته ۵۵ روز مازوت سوزاند و نیروگاه شازند اراک هم مازوت مصرف کرد. برنامه سازمان این است در این نیروگاهها امسال مازوت مصرف نشود و در این خصوص گزارشات خود را به دولت و مراجع قضایی فرستادهایم.
مشکلِ قدیمی بودن نیروگاهها
وی در رابطه با دلیل کاهش آلایندگی مازوت توضیح داد: قدیمی بودن نیروگاهها یکی از دلایلی است که نمیتوان سیستمهای کنترلی مصرف مازوت را نصب کرد چرا که طراحی اولیه این نیروگاهها به نحوی نبوده که نصب سیستم کنترلی بر روی آنها انجام شود. به طور متوسط ۲۵ درصد محصول در پالایشگاههای ما مازوت پر گوگرد است و این درحالی است که نُرم مصرف مازوت در دنیا ۱۲ درصد است. پالایشگاهها ما قدیمی هستند و روزانه ۶۳ میلیون لیتر مصرف مازوت دارند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه دارد که کاهش سولفور را در مازوت انجام دهد. همچنین برنامهای وجود دارد که پالایشگاهها نیز نوسازی شود اما این موارد در یکی، دو سال آینده جوابگو نیست و اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود، باید کاهش محسوسی در مصرف گاز رخ دهد. متأسفانه افزایش مصرف گاز در فصل زمستان میان مصرفکنندگان خانگی و تجاری بسیار زیاد است و باید کاهش پیدا کند.