به گزارش همشهری آنلاین، محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:روزانه هزار پرواز آسمان ایران انجام می شود و افزایش پروازهای اروپایی و ایجاد مسیرهای جدید را در دستور کار خود قرار داده ایم و ستاد کل هم طبق اطلاع رسانی های انجام داده فضای ایران را در حوزه هوایی امن اعلام کرده است.
او گفت: افزایش تعداد پروازها به مقصد اروپایی و تاییده ایکائو هم نشان دهنده این موضوع است.
او درباره میزان تاخیرات به دلیل نقص فنی هم گفت: تاخیرات تنها به دلیل نقص فنی نیست بلکه آب هوا و سایر مسائل هم تاثیر دارد این در حالی است که ایران در حوزه تعمیرات قطعات و تعمیر موتور هم با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان به خودکفایی رسیده ایم و از همه مهم تر هم در تهیهی روغن موتور هواپیما و شیشه هواپیما هم اخیرا دیگر وابسته به کشورهای خارجی نیستیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: ۹۸ هواپیما در کشور داشتیم و هم اکنون تعداد هواپیمایی دست دوم، کارگو و بیزنس ۱۷۵ فروند است که فعال در بخش هوایی است و نیاز فعلی ناوگان در کشور ۵۵۰ فروند است.
او گفت: سه هواپیمای باری ۷۴۵ را کشور آمریکا ظرف مدت سه ماه تحریم کرد اما ایران با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان توانسته موتور و قطعات هواپیماهای روسی و غربی را تعمیر کند.
محمدی بخش درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما هم گفت: آخرین تغییر قیمت بلیت هواپیما در آذرماه سال گذشته بود که میانگین ۱۵ درصد کاهش داشته بنابراین بررسی ها و کارشناسی ها صورت گرفته و در جلسه شورای عالی هواپیمایی بررسی خواهد شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آیین نامه حقوق مسافر تکمیل شده و برای نهایی شدن باید به چند بخش ارائه و پاسخ آنها داده می شود و ظرف چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.
او گفت: تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیما تولید داخل در کشور به بهره برداری می رسد.
همچنین رییس سازمان هواپیمایی با اعلام نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما، گفت: یکی از مسیرهای توسعه ناوگان، ساخت داخلی است که پیشبینی میکنیم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای ساخت داخل وارد چرخه پروازی شود.
وی درباره آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافری، هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره ایرتاکسی اظهار داشت: دولت سیزدهم در تولید هواپیما سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سهجانبه مامور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی انجام شود.
وی افزود: در این میان تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بر عهده وزارت صمت و تولید بر عهده وزارت دفاع است.
به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این، محمدیبخش در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت گفت: ایده و برنامه ساخت هواپیما از سالهای قبل بوده و یک دستور و راهبرد است که جمهوری اسلامی ایران به آن توجه کرده است. استفاده از ظرفیتهای علمی کشور برای این کار احتیاج به یک همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد. در دنیا چند کشور در قالب کنسرسیوم تولید هواپیما را انجام میدهند.
وی با اعلام اینکه در این مسیر با محدودیتهای خاص ایران برای این کار از همه ظرفیتهای داخلی استفاده خواهیم کرد، افزود: پلتفرمهای مربوطه تهیه و نیاز کشور در آن دیده شده است. بر این اساس سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره تهیه شده که آنچه مد نظر است تولید این هواپیماها از ۵۰ نفره آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با همکاری مجموعه هسا تولید هواپیما عملیاتی میشود، اظهار کرد: البته باید در حوزههای مختلف بازنگری لازم صورت گیرد و با هماهنگی با وزارتخانههای راه، دفاع و صمت انتظار داریم اشکالات و معایب برطرف شود. در آینده نه چندان دور خبرهای خوبی از تولید هواپیمای ایرانی را اعلام کنیم. ضمن اینکه به طور همزمان ورود هواپیما همچنان در حال پیگیری می شود.