گروه بین‌الملل: در نخستین روز پس از اعلام پایان آتش‌بس گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی، در حمله‌ موشکی صهیونیست‌ها به شمال غزه یک فلسطینی به شهادت رسید و 3نفر دیگر زخمی شدند.

در این اقدام، صبح دیروز نظامیان رژیم صهیونیستی با شلیک موشک هوا به زمین به منطقه‌ بیاره عمر در بیت لاهیا در شمال غزه یکی از فعالان گردان شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح، به نام علی حجازی ۲۳ساله را به شهادت رساندند و 3 نفر دیگر را مجروح کردند. به گفته منابع بیمارستانی، حال یکی از زخمی‌ها وخیم است.

این حمله روز شنبه ساعت9 به وقت محلی (7به وقت گرینویچ) صورت گرفت.  به گزارش خبرگزاری فرانسه از غزه، جنگنده اسرائیلی 3موشک به سمت مبارزان فلسطینی شلیک کرد. به گفته‌ شاهدان عینی در این منطقه، حملات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

این نخستین حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه پس از پایان آتش بس 6ماهه به شمار می‌رود. توافقنامه  آتش بس حماس و اسرائیل روز 19ژوئن سال‌جاری و پس از چند ماه مذاکره غیرمستقیم میان طرفین با میانجیگری دولت مصر،   به امضا رسید اما گروه‌های فلسطینی روز جمعه رسما پایان آتش‌بس با رژیم صهیونیستی و عدم‌تمدید آن را اعلام کردند.

حماس دلیل خودداری از تمدید آتش بس را ادامه محاصره نوار غزه توسط اسرائیل اعلام کرد.
در همین حال، صبح دیروز پنجمین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه با هدف لغو محاصره غزه که از بندر لارنکای قبرس حرکت کرده بود، وارد سواحل غزه شد.

جمال خضری، رئیس کمیته مردمی مبارزه با محاصره‌ غزه تاکید کرد: این کشتی حامل کمک‌های انسانی مردم قطر و هیاتی از اعضای انجمن‌های خیریه‌ این کشور در راستای انتفاضه‌ کشتی‌ها برای لغو محاصره غزه است.

وی افزود: به‌زودی کشتی حامل نماینده‌های پارلمان‌های اسلامی، عربی و اروپایی و همچنین کشتی لبنانی هم وارد غزه می‌شود.

از سوی دیگر نیروهای رژیم صهیونیستی پس از پایان آتش‌بس با گروه‌های مقاومت فلسطین در مرزهای غزه به حالت آماده باش درآمده‌اند. منابع عبری اعلام کردند، اولمرت و باراک در نشست گسترده‌ امنیتی توافق کردند تا به‌مدت 2روز و پیش از هرگونه تصمیم‌گیری جدی درباره‌ غزه در انتظار واکنش گروه‌های فلسطینی به‌ویژه حماس بمانند.

در این باره روزنامه‌ هاآرتص نوشت: احتمال رویارویی نظامی با جنبش حماس پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل زیاد است.

گزارش‌های دیگر هم حاکی است که ارتش رژیم صهیونیستی طی 6ماه گذشته برای انجام عملیات نظامی گسترده در نوار غزه آماده شده است.

در این میان تهدیدهای مسئولان رژیم صهیونیستی نسبت به حمله‌ گسترده علیه غزه نیز شدت یافته است.

بنیامین بن العیاذر، وزیر ساختارهای زیربنایی رژیم صهیونیستی به بهانه‌ تداوم حملات موشکی گروه‌های مقاومت تهدید کرد که اسرائیل برای متوقف ساختن این حملات، عملیات نظامی گسترده‌ای علیه غزه انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: آتش‌بس از نظر اسرائیل به پایان رسیده است و ارتش اسرائیل با تمام قوا برای متوقف ساختن حملات موشکی فلسطینیان از غزه وارد عمل می‌شود.

این وزیر رژیم صهیونیستی بیان داشت: مردم فلسطین باید تاوان سنگینی پرداخت کنند.
موشه یعالون، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی هم انجام عملیات نظامی گسترده علیه غزه را با هدف وادار نمودن گروه‌های فلسطینی به تمدید آتش‌بس خواستار شد.

در پاسخ به این نظرات، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس رژیم اشغالگر را مسئول تمامی پیامدها و نتایج پایان آتش‌بس دانست و گفت: چنانچه اسرائیل بخواهد به غزه حمله کند باید تاوان سنگینی برای آن پرداخت کند.

وی تاکید کرد: پایبند نبودن اشغالگران به توافقنامه‌ آتش‌بس موجب عدم‌تمدید آن شده است.

جنبش حماس همچنین طی بیانیه‌ای تاکید کرد که دشمن صهیونیستی هرگز نخواهد توانست از طریق انجام اقدامات تروریستی این جنبش را به چشم‌پوشی از اصول آرمان ملی فلسطینیان وادارد.

این جنبش مجامع بین‌المللی و رژیم‌های عربی و اسلامی را مسئول سیاست اعدام دسته جمعی ساکنان نوار غزه خواند. در همین حال وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسئول بحران انسانی نوار غزه دانست.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای نسبت به تداوم شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی هشدار داد. این وزارتخانه توقف هر چه سریع‌تر شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را خواستار شده و آن را تهدیدی برای فرایند صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین دانست.