گروه بورس: ارزش بورس تهران در طول یک هفته گذشته نزدیک به 2 درصد کاهش یافت.

به گزارش همشهری، در شرایطی که موج نزول بازار‌های مالی جهان همچنان ادامه دارد این موج دامن بورس تهران را نیز گرفته و باعث شده است که ارزش بورس تهران روز به روز کاهش یابد.

نوار نزول بورس تهران که از اواخر تابستان آغاز شد و در پاییز به اوج خود رسید، باعث شد تا ظرف 2 ماه گذشته شاخص کل بورس تهران ابتدا به زیر مرز روانی 10 هزارو 300 واحد و سپس به زیر مرز 9 هزار واحد سقوط کند.

کارشناسان دلیل اصلی سقوط شدید شاخص‌های بورس تهران را تاثیر بحران‌های مالی دنیا می‌دانند. در واقع با کاهش قیمت برخی محصولات جهانی از جمله محصولات فلزی و پتروشیمی، بورس تهران دستخوش نزول تصاعدی شد و با توجه به آنکه بخش زیادی ازبازار سهام در اختیار شرکت‌های گروه فلزات اساسی و همچنین پتروشیمی است گمان می‌رود با ادامه کاهش قیمت‌های جهانی ارزش بورس تهران بیش از پیش دچار کاهش شود.

هنوز گزارش دقیقی از تاثیر بحران‌های کنونی بر میزان سود شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و پتروشیمی منتشر نشده است اما فعالان بازار و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ادامه کاهش ارزش این محصولات منجر به نزول بیش از پیش ارزش سهام این شرکت‌ها خواهد شد.

همین تحلیل‌ها کافی بود تا ظرف یک ماه گذشته صف‌های زیادی از سوی سهامداران برای فروش سهام شرکت‌های این دوگروه در بورس تشکیل شود.

نمودار قیمت سهام شرکت‌های مهم پتروشیمی و فولاد به خوبی گویای آن است که کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر به‌سزایی درتشکیل صف‌های فروش سهام این شرکت‌ها از ابتدای مهر ماه تا‌کنون داشته است.

براساس این گزارش، هفته گذشته نیز نوار نزولی شاخص‌های بورس تهران ادامه یافت و ارزش بورس تهران از 502 هزار میلیارد ریال به 493 هزار میلیارد ریال معادل 7/1 درصد کاهش یافت. درصورت ادامه نزول شاخص‌های بورس تهران، ارقام شاخص به پیش از دوره سال 82 باز خواهند گشت.

شاخص کل بورس تهران نیز در هفته گذشته پس از 5 سال به زیر مرز 9 هزار واحد سقوط کرد و اکنون در محدوده 8 هزار و 869 واحد قرار گرفته است.

دیدار با رئیس‌جمهوری

اما درشرایطی که نوار شاخص‌های بورس تهران همچنان رو به نزول است هنوز مقامات رسمی واکنش خاصی در این باره از خود نشان نداده‌اند، اما آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان سازمان بورس که هفته گذشته 2 نشست پیاپی با رئیس‌جمهوری برگزار کرده‌اند خواهان تزریق نقدینگی از سوی دولت به بازار سهام شده‌اند ؛ هنوز اخبار دقیق تری در این باره منتشر نشده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 20 میلیارد دلار کاهش یافته است و براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار بیشترین میزان سقوط بورس تهران همزمان با بحران مالی جهان در فاصله ماه‌های اکتبر و سپتامبر اتفاق افتاده است.

هر چند مسئولان داخلی، اعتقاد دارند گسترش بحران مالی در جهان تاثیری بر بازار سرمایه ایران نداشته است، اما تازه‌ترین آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، حاکی از آن است که سونامی بحران مالی در جهان بورس تهران را نیز در امان نگذاشته و منجر شده ارزش بورس تهران در ماه اکتبر نزدیک به 10 میلیارد دلار کاهش یابد.