به گزارش همشهری آنلاین، در یک دهه اخیر کمبود پارکینگ در شهر تهران بیشتر از هر زمان دیگری شده به طوری که جای پارک در بسیاری از معابر محدودههای مرکزی پایتخت کیمیاست. به همین دلیل، مدیریت دوره ششم شهری احداث پارکینگ را در دستور کار خود قرار داده و در فاز نخست برای احداث ۲۸۵۰ واحد پارکینگ برنامهریزی شده است و طرح نهضت پارکینگسازی در نقاط مختلف شهر با جدیت دنبال میشود. اکنون با بهرهبرداری از پارکینگ طبقاتی امیرکبیر ۵۵۰ واحد پارکینگ به شهر تهران اضافه میشود تا شهرداری در اندیشه ۲۳۰۰ واحد پارکینگ در پایتخت باشد.
پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در منطقه۱۴، نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه مترو و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷شهریور قرار دارد؛ جایی که سطح رویی آن تبدیل به یک پلازا (فضای همگانی) شده است. پروژه احداث این پارکینگ به همت معاونت فنی و عمرانی و توسط سازمان عمرانی مناطق و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اجرا شده و با حضور شهردار تهران به بهرهبرداری میرسد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «بهرهبرداری از این پروژه در کنار میدانگاه(پلازای) امیرکبیر گامی مهم در راستای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران است، زیرا بهرهبرداری از این پروژه، معضل کمبود پارکینگ در بافت فرسوده منطقه۱۴ را تا حد قابل ملاحظهای برطرف خواهد کرد.»
عباس شعبانی با اعلام اینکه پارکینگ طبقاتی امیرکبیر مجهزترین پارکینگ پایتخت تجهیزات اطفای حریق است، ادامه داد: «فضای پارکینگ با استفاده از درهای ضدآتش، بهگونهای طراحی و تقسیمبندی شده تا در صورت بروز حادثه از احتمال انتقال آتش به سایر بخشها جلوگیری شود.»
دسترسی مناسب
بهگفته مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پارکینگ امیرکبیر دسترسی خوبی به مرکز شهر و بازار امینحضور دارد. سیدمجتبی شفیعی گفت: «یکی از ویژگیهای این پارکینگ دارا بودن سیستم هوشمند اعلام و اطفای حریق است که تقریبا نسبت به پارکینگهای شهرداری بینظیر و نسبت به پارکینگهای خصوصی کمنظیر است. این پارکینگ در ۳ طبقه طراحی شده و شرایط رفاهی را برای مردم آن منطقه فراهم میکند؛ چرا که بیش از ۵۰۰ فضای پارک را از محدوده آزاد میکند و باعث رفع مزاحمت از اهالی اطراف آن منطقه میشود.»
همچنین سخنگوی شهرداری تهران درباره میزان ارزش پروژه پارکینگ امیرکبیر گفت: «دیدگاه مدیریت ششم درباره پروژههای نیمهتمام و ضروری شهر، برنامهریزی و اقدام با قید فوریت برای بهرهمندی شهروندان از اینگونه پروژههاست. بر این اساس، حدود ۶۰میلیارد تومان بابت ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی پروژه و اتمام آن طی یکسال اخیر هزینه شده است. همچنین، براساس برآوردها حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان ارزش روز پارکینگ امیرکبیر است که امکان استفاده برای عموم شهروندان دارد و به فهرست اموال پایتخت افزوده شده است.»
عبدالمطهر محمدخانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت خدمترسانی به شهروندان در پی رویدادهای آتی در قالب شنبههای امید و افتخار، عنوان کرد: «سیاست هر شنبه یک پروژه بزرگ شهری، باعث تلاش و تکاپوی بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه بزرگ شهرداری تهران شده و شهروندان بهتدریج آثار آن را در سطح شهر و در بهبود خدمات شهری مشاهده خواهند کرد.»
کاهش ترافیک با راهاندازی پارکینگ نیایش در منطقه۳
فعالیتهای احداث پروژه پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری-اداری نیایش که بهدلیل مشکلات مالی نیمهکاره رها شده بود، در دوره مدیریت ششم شهری بار دیگر از سر گرفته شده است. با بهرهبرداری از پارکینگ طبقاتی نیایش علاوه بر برطرفکردن معضل جای پارک، بار ترافیکی را در محدودههای خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، خیابان ظفر و اسفندیار و بلوار نلسون ماندلا (آفریقا) هم کاهش مییابد. بهگفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پارکینگ طبقاتی نیایش باید با سرعت بیشتری به فعالیتهای عمرانی خود ادامه دهد. این پارکینگ ۹طبقه دارد که جنب پردیس سینمایی پارک ملت قرار گرفته است. عباس شعبانی معتقد است: «این مجموعه علاوه بر پارکینگ قابلیت این را دارد که اگر زمانی در تونل نیایش با مشکلاتی نظیر تصادف خودروها مواجه شدیم، از ظرفیت این مجموعه برای تخلیه بار ترافیکی استفاده کنیم.»
محمدرضا شیخبهایی-معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
جدا از پارکینگهای مسقف و زیرزمینی، بخش خصوصی برای احداث پارکینگهای مکانیزه با شهرداری تهران همکاری میکند. امروز پارکینگ مجهز امیرکبیر هم به بهرهبرداری میرسد و بخش زیادی از ۶پارکینگ در حال احداث نیز تا اوایل سال آینده تکمیل خواهند شد. به این ترتیب چند هزار عدد فضای پارک خودرو به ظرفیت پارکینگهای رمپی و بتنی تهران اضافه خواهد شد که بیش از هزار مورد آن تا قبل از پایان سالجاری خواهد بود. ساخت ۴پارکینگ درحال انجام است که ۳پارکینگ در سال ۱۴۰۱به بهرهبرداری میرسد. علاوه بر این، مناقصه ساخت ۳پارکینگ دیگر هم درحال انجام است و ساخت آنها بهزودی شروع خواهد شد.
در کنار این موارد، تا امروز ۱۸زمین متعلق به شهرداری تهران برای احداث پارکینگ شناسایی شده است که بخش امکانسنجی را پشت سر گذاشتهاند و در مرحله عارضهسنجی ترافیکی قرار دارند و بعد از این مرحله وارد فاز طراحی، معماری و سازه میشوند. البته شناسایی و امکانسنجی زمینهای بیشتر همچنان ادامه دارد. همچنین علاوه بر پارکینگهای رمپی و بتنی، چند سرمایهگذار خصوصی هم برای احداث پارکینگ مکانیزه اعلام آمادگی کردهاند و قرار است ساخت این پارکینگها نیز بهزودی شروع شود.