به گزارش همشهری آنلاین، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جریان بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی» در شورا به مشوقهای ساخت اشارهکرد و گفت: برای افزایش ساخت و سازها اقدام به ایجاد مشوقهای خاص بهصورت پلکانی کردهایم.
وصول ۵ تا ۱۰ درصد جرائم ساخت
حمیدرضا صارمی با بیان اینکه در سالهای اخیر، تنها ۵ تا ۱۰ درصد آراء مالی کمیسیون ماده ۱۰۰ وصول شده است، گفت: کسانی که پول اصلی را به شهرداری میدهند هزار نفر هستند که امروز دیگر وارد عمل نمیشوند و برای دریافت پروانه اقدام نمیکنند.
او با بیان اینکه لایحه یک فوریتی مطرح شده در جلسه هفته قبل شورا متضمن سه موضوع بود، اظهار کرد: اولین مسئله این بود که ما بتوانیم در سال تولید و پشتیبانی با توجه به کاهش شدید صدور پروانه در چند سال اخیر یک محرک برای جامعه ایجاد کنیم و مردم با دریافت پروانه شهرسازی از مشوق استفاده کنند. به طور معمول ۲۰ درصد مشوق داده میشود و تأکید بر این بود که ۲۰ درصد نیز مازاد پرداخت شود.
۷۰ تا ۸۰میلیون برای یک متر تجاری
او با اعلام اینکه ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فیش عوارض اعلامی در صدور پروانه و گواهیهای صادره داریم، ادامه داد: اعضای شورا بپذیرند که برای یک متر تجاری ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه دریافت میشود و از طرفی تسهیل در مشوقها را مطرح میکنیم که با هم در تناقض است. عوارض ما در بخش مسکونی چندان افزایشی ندارد اما در بخش اداری و تجاری بسیار بالاست.
پروانه های امسال به ۱۰۰۰ نمیرسد
معاون شهردار تهران با بیان اینکه افزایش عوارض بر قیمت واحدها اثرگذار است، اضافهکرد: بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گواهی اعلامی و ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فیش اعلامی داریم. ضمن اینکه امسال در برخی مناطق شمال تهران ۶۷ پروانه و یا ۷۰ پروانه صادر شده و کل پروانهها به هزار مورد نمیرسد.
صارمی با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی عوارض در سال ۹۸ گفت: جامعه نیاز به مساعدت مالی دارد و این مشوق باعث میشود حرکت رو به رشدی صورت بگیرد.
او با بیان اینکه ماهیت لایحه افزایش یا کاهش درآمد نیست، اضافهکرد: مبلغی که از بورس کشور خارج شده نیاز به توجه دارد. یکی از بازارهایی که میتواند مبالغ را به خود اختصاص دهد، حوزه مسکن است. در سالهای اخیر یک سال بدون تخفیف عوارض نداشتهایم.
مهمترین محور سخنان حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و صحبتهای موافق و مخالف اعضای شورای شهر در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران به شرح زیر است:
- درآمد ۶ ماه نخست امسال در شهرداری نسبت به ۲۰ سال گذشته بیسابقه بوده است.
- این لایحه پیوست عدالت دارد و مبالغ پرداختی پیمانکاران منطقه یک در مناطق پایین شهر هزینه می شود.
- هزینهای که در شهر صورت میگیرد از محل هزینههایی است که توسط پیمانکاران در شمال شهر صرف میشود.
- اگر ساخت و ساز سود داشت تعداد پروانهها از ۳۰ هزار فقره به پنج هزار فقره کاهش پیدا نمیکرد.
- بخشهای مختلف، از سازندگان مبالغ متعددی دریافت میکنند و تصویب این لایحه یک پیام مثبت از شورا به دولت و مجلس است.
- در صدور پروانه، فراوانی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.
- عوارض ما باید بازدارنده باشد نه اینکه منجر به قطع درخت شود.
- برای قطع درخت در یک خانه که هر متر ۲۰۰ میلیون تومان و یک خانه که هر متر ۲۵ میلیون تومان است، مبلغ یکسان در عوارض دریافت می شود.
- شهرداری با چالش درآمدی روبهرو نیست و آینده نگاری را در اولویت قرار داده تا شهر در آینده دچار اثرات اقدامات و لوایح ما نشود.
- عوارض اختصاص یافته مربوط به پروانه شهرسازی است و تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا نمیکند.
- پارسال ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه شهرسازی و بیش از ۸ هزار پروانه در بخش نظارت فنی صادر شد؛ مگر جامعه هدف ما در سال جاری چند نفر است؟
- در تمام دنیا عوارض کسب و کار صفر است و مبالغ از فروش دریافت می شود؛ در هیچ کجای دنیا برای کسب و کار از مردم پول دریافت نمیکنند.
موافقان و مخالفان چه میگویند؟
پس از توضیحات معاون شهردار تهران درباره لایحه شهرداری، اعضای شورای شهر تهران نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند.
ناصرامانی: در یکسال اخیر ۴ مرتبه عوارض را افزایش و کاهش دادهایم و این حاکی از بیثباتی مدیریت شهری است و به هیچ وجه به نفع شهر تهران نیست. این لایحه اگر بدون هیچ تغییری تصویب شود صرفاً یک لایحه رانتی است و باید به کمیسیونها بازگردد و اعداد و ارقام آن کاملاً مشخص شود. به هیچ وجه با افزایش درآمد شهرداری مخالف نیستیم اما در بستر این لایحه مناطق جنوبی را فقیرتر میکنیم در مناطق شمالی اگر کسی قرار باشد ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض بدهد ۴۰ میلیارد تومان تخفیف میگیرد اما در مناطق جنوبی فردی که ۱۰ میلیارد تومان باید بدهد ۴ میلیارد تومان تخفیف میگیرد.
فاجعه لالیگایی
حبیب کاشانی: ماهیت این لایحه افزایش درآمد یا کاهش درآمد است؟ میدانیم که این لایحه منجر به افزایش نمیشود. ۴۰ درصد مشوق برای ماده ۱۰۰ و قطع درختان صحیح نیست. اینکه شهرداری برای اداره شهر نیازمند هزینه باشد صحیح است اما ۴۰ درصد مشوق درحد فاجعه لالیگایی است.
قفل شهر باز شود
مهدی چمران: همه با تخفیف موافق هستند اما بر سر میزان آن تفاوت نگاههایی وجود دارد. باید جدولی تهیه شود و در آن جدول میزان تخفیف به ساخت و سازها مشخص شود و این پیام را به جامعه میدهیم که برابر با ساخت و سازها تخفیفی اعمال میشود.
پرویز سروری: قفل شهر باید باز شود و ما میگویم شهر باید تولید عادلانه داشته باشد و این لایحه برای توسعه شهر است.
مهدی عباسی: اگر قرار است لایحهای به این مهمی وارد صحن شورای شهر شود باید برای آن حداقل ۲۰ صفحه مستندات آورد. ۴۰ درصد تخفیف برای اهالی جنوب شهر هم وجود دارد.
مشوقها مسکن را ارزان نمیکند
مهدی اقراریان: دغدغه همه حل مشکلات شهر است. این لایحه میتواند شهرداری را با چالش درآمدی مواجه کند. در لایحههای درآمدی عقب هستیم و به دلیل مشکلاتی که در حوزه منابع درآمدی وجود دارد پیشرفت پروژهها بسیار کند هستند. هیچ کدام از این مشوقها و توجیهات منجر به کاهش قیمت مسکن نخواهد شد و البته کاهش و افزایش عوارض نیز حاکی از تزلزل شهرداری و عدم شفافیت است.
مهدی پیرهادی: در جریان آمارها نبوده ایم. جهت تشویق سرمایه گذاران باید به اعداد و ارقام توجه ویژهای شود. اگر پارامترها را پلکانی در نظر بگیریم عدالت در شهر ایجاد میشود.
مهدی بابایی:باید اجازه تقسیط داده شود تا مردم به جای تخفیف بتوانند از تقسیط استفاده کنند. البته به هیچ وجه موافق با تخفیف ۴۰ درصدی قطع اشجار نیستیم.
در نهایت و پس از سخنان معاون شهردار و نظرات موافقانت و مخالفان، کلیات لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی» با ۱۸ رأی مثبت به تصویب رسید تا در جلسه بعدی شورا، جزئیات آن روی میز پارلمان شهری تهران قرار بگیرد.