تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۲

علی شاکری: حذف مهرام قهرمان لیگ‌برتر بسکتبال ایران در راهیابی به جمع 4 تیم برتر جام شیخ راشد امارات و ناکامی آن در مرحله یک چهارم نهایی برابر نماینده سوریه الجلاء به مثابه زنگ هشداری قبل از برگزاری مسابقات باشگاه‌های غرب آسیا بود که در ماه‌های آینده 2 تیم صبامهر (قهرمان آسیا) و مهرام (قهرمان لیگ‌برتر ایران) در سال 86 باید در آن حضور پیدا کنند.

مهرام با وجود استفاده از 2 بازیکن اروپایی‌اش به نام «اوسکار» اسپانیایی و «نبوشا» کروات و ملی‌پوشانی چون حامد سهراب‌نژاد، مهدی کامرانی و هومن رضایی قبل از حضور در مسابقات غرب آسیا در مصاف با حریفان اصلی نمایندگان ایران متوجه کاستی‌های خود شد.

مهرام تا قبل از حضور در مرحله یک‌چهارم‌نهایی (پلی‌آف) در دور مقدماتی درتقابل با تیم‌های الجیش سوریه، المتحد لبنان و تیم ملی امارات به پیروزی رسیده بود و جدال صدرنشینی را هم به زین‌ ‌اردن با اختلاف فاحشی واگذار کرد. شکست دوم مهرام برابر با حذف این تیم از گردونه رقابت‌هایی بود که همه مدعیان بزرگ غرب آسیا در آن حضور داشته‌اند.

شاید در نگاه نخست حضور مهرام در این مسابقات با توجه به برگزاری لیگ‌برتر از سوی فدراسیون بسکتبال چندان پذیرفته نبود، به خصوص که این حضور اعتراضاتی را نیز به همراه داشته است، اما مهم‌ترین دستاورد این سفر می‌تواند زمینه‌های حضور قدرتمندانه دو نماینده ایران را در مسابقات پیش‌روی غرب آسیا فراهم کند که هم اکنون چه صبامهر  و چه مهرام، با درس گرفتن از این بازی‌ها و قدرت حریفان به فکر تقویت و استحکام خود باشند.

واقعیت آنکه مهرام در فصل جاری با از دست‌دادن صمد نیکخواه بهرامی و تونی مدیسون آن تیم قدرتمند فصل پیش تاکنون نشان نداده است و صبامهر هم پس از جدایی از تشکیلات صباباتری پس از مسائل پشت‌سر‌گذاشته فصل اخیر بر سر ادامه حیاتش با وصل‌شدن به یک شرکت خصوصی در هزینه کردن و جذب بازیکنان محوری خارجی با محدودیت روبه‌رو است.
به نظر می‌رسد که هر دو نماینده ایران در غرب آسیا در شرایط نه چندان مطلوب فعلی در لیگ‌برتر نیاز به تقویت و حمایت بیشتری در راه تکرار دو مقام قهرمانی با ارزش دو سال گذشته صباباتری در باشگاه‌های آسیا دارند.