به گزارش همشهری آنلاین، وضعیت سینمای ایران در این روزها حتی از دوره کرونا هم وخیمتر شده و تا امروز عملا مدیران سینما نتوانستهاند راهحلی برای این وضع پیدا کنند. صاحبان فیلمهایی که احتمال دارد اثرشان در گیشه بفروشد و تغییری در وضع سینماها ایجاد کنند، حاضر به اکران فیلم هایشان نیستند و از سوی دیگر، فیلمهایی که اکران میشوند، بود و نبودشان یکی است و کمکی به گرم شدن تنور اکران نمیکنند.
هفته گذشته، بسته جدید فیلمهایی که برای رونق دادن به پرده سینماها انتخاب شده بودند اکران شدند و نتایج استقبال از آنها تعجب هیچکس را برنینگیخت. احتمالا حتی خود تصمیمگیرانی هم که این فیلمها را راهی پردهها کرده بودند انتظار نداشتند با چنین فیلمهایی بتوان صندلیهای خالی سینماها را پر از تماشاگر کرد. «بیرو» ساخته مرتضیعلی عباسمیرزایی، «طبقه یک و نیم» ساخته نوید اسماعیلی و انیمیشن «لوپتو» ساخته عباس عسکری فیلمهایی بودند که در روزهای پایانی هفته گذشته به روی پرده آمدند و جز «لوپتو» که با استقبال نسبی سینماروها مواجه شد، نتوانستند تغییری در معادلات اکران ایجاد کنند.
با اینکه بهنظر میرسد بیمیلی سینماروها به سینما رفتن علل دیگری جز کیفیت فیلمهای روی پرده داشته باشد، همه امیدهای دستاندرکاران سینماها این است که فیلمی مثل «دینامیت» یا «انفرادی» (هر دو ساخته مسعود اطیابی) ناجی گیشهها شود.
«بیرو» هر سانس ۴/۲۷تماشاگر
فیلم زندگینامه علیرضا بیرانوند با نام «بیرو» از چهارشنبه هفته پیش اکران شده و تا زمان نوشتن این گزارش، مطابق آمار سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، ۳۲۵بلیت در ۷۶سانس فروخته است؛ یعنی در هر سانس ۴.۲۷تماشاگر حین پخش فیلم در سالن حضور داشتهاند، آن هم در روزهای پایانی هفته که معمولا تعداد تماشاگران سینماها بیشتر میشود.
مجموع فروش بیرو در ازای این ۷۶بلیت، ۱۱میلیون و۷۹۲ هزار و۵۰۰ تومان بوده است. البته کسی انتظار معجزه از «بیرو» هم نداشت و تقریبا این فیلم در هر زمان دیگری هم که اکران میشد، نمیتوانست تماشاگر زیادی داشته باشد، اما از کسانی که این فیلم را با هدف رونق بخشیدن به اکران راهی پرده کردهاند باید پرسید با چه حساب و کتابی چنین انتخابی کردهاند؟ نه ترکیب بازیگران این فیلم که شامل حسین بیرانوند، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسداللهی، سهیل قنادان، سیاوش چراغیپور و مهدی زمینپرداز است جذابیت گیشهای دارد و نه تجربه شکست فیلمهای بیوگرافی در سینمای ایران نوید موفقیت این فیلم را میداده است.
پس چرا این فیلم در این مقطع اکران شده؟ آیا نمیشد «بیرو» را مستقیما راهی اکران آنلاین کرد یا آن را به تلویزیون فروخت؟ شاید هر دوی این راهها برای «بیرو» سرنوشت بهتری را رقم میزدند.
«لوپتو» موفقتر از مهدی هاشمی
«طبقه یک و نیم» از سهشنبه هفته پیش اکران شد و تا زمان نگارش این گزارش، در ۵۰۰سانس، ۶هزار و۱۲۴بلیت فروخت و بهطور میانگین در هر سانس ۱۲۲۴ نفر به تماشای آن نشستند. در این فیلم، مهدی هاشمی، صحرا اسداللهی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی، امیرمحمد متقیان و اسدالله یکتا به ایفای نقش پرداختهاند. هاشمی امسال با «انفرادی» تجربه موفقی در گیشه داشت، اما آنجا در کنارش رضا عطاران حضور داشت که موفقیت فیلم را باید بهحساب وی گذاشت. انیمیشن «لوپتو» که از روز چهارشنبه روی پرده آمد، با فروش ۱۰هزار و۵۶۱ بلیت در ۶۸۹سانس بهطور متوسط در هر سانس ۱۵.۳۲نفر تماشاگر داشته است. «لوپتو» از این ۳ فیلم موفقترینشان بوده و شاید در روزهای آتی فروشش بیشتر هم شود.
فیلم خوب، سالن خوب
سینماها شانس خروج از این بحران ادامهدار را دارند یا نه؟ جمال ساداتیان، تهیهکننده «متری شیش و نیم» و سینمادار، در اینباره به ایسنا گفت: سالنهای جدیدی که در کشور ما ساخته شدند، بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند و مردم دیگر ترجیح میدهند در سالنهای شیک و استاندارد حضور داشته باشند، اما این هم مهم است که در این سالنها چه فیلمی اکران شود، چون مردم برای سالن زیبای خالی که به سینما نمیآیند.
به جز این، شرایط اجتماعی کشور روی سینما تأثیر میگذارد و ممکن است مردم دل و دماغ خیلی از کارها را نداشته باشند، اما در کنار همه این قضایا، اگر فیلمهایی داشته باشیم که مورد توجه مردم قرار بگیرند بهنظرم سینما میتواند از حالت فعلی خود خارج شود؛ همانطور که سال گذشته در اوج کرونا هم وقتی فیلم «دینامیت» اکران شد، با وجود ناامیدی مسئولان و سینماگران، همین فیلم در آن مقطع توانست فروش خیلی خوبی داشته باشد.
مدیر سینماهای آستارا و قلهک که مدتهاست در تعطیلی بهسرمیبرند، درباره اینکه آیا شرایط فعلی را با دوران کرونا میتوان مقایسه کرد؟ گفت: این نکته را قبول دارم که مشابه نیستند، اما تأکیدم بر این است که وقتی فیلمی خوب باشد، میتواند مخاطب خود را پیدا کند؛ یعنی فیلمی باید اکران شود که سلایق مختلف جامعه بتواند علاقهمندیهای خود را در آن پیدا کند.
من معتقدم اگر فیلم خوب داشته باشیم، سینما میتواند موتور خود را روشن کند؛ بهخصوص در شرایط فعلی که فیلمهایی با نقد اجتماعی یا رگههایی از موضوعات سیاسی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. اگر مردم بدانند یک فیلم بخشی از مکنونات ذهنی آنها را به تصویر میکشد میتواند برایشان جذابتر باشد. ساداتیان درباره حمایتهای مالی سازمان سینمایی برای اکران فیلمها بیان کرد: از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم ولی در زمان کرونا چند فیلم مشخص شدند که میتوانستند به رونق سینما کمک کنند.
قرار شد سوبسیدی به آنها داده شود و یک حداقل گارانتی درنظر گرفته شود تا فیلمها اکران شوند. در آن روزها «دینامیت» اکران شد و شکر خدا مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. الان نباید بحث بر سر این باشد که دولت حمایت کند تا فیلمهایی که نمیتوانند رنگ پرده را ببینند اکران شوند بلکه باید فیلمهایی انتخاب شوند که میتوانند به رونق گیشه کمک کنند تا زودتر چرخه سینما فعال شود.
معجزه فیلمساز محبوب مسعود فراستی
مسعود اطیابی را باید معجزهگر سینما در سالهای کرونا و رکود دانست. ۲ فیلم او یعنی «دینامیت» و «انفرادی» پارسال و امسال در گیشه معجزه کردند و بهترتیب دومین و نخستین فیلمهای پرفروش تاریخ سینمای ایران شدند. این روزها بخت با مرد میلیاردی سینمای ایران یار است و گویی اگر او دست به خاکستر هم بزند، طلا میشود و سود وافر و ظفر دائم است که نصیب او و فیلمهایش میشود. مهم نیست که فیلمهای اطیابی آنقدر باکیفیت نیستند که بهکار تحلیل و تفسیر بیایند و بشود از دلشان چیز دندانگیری پیدا کرد؛ مهم این است که سینمادارها عاشق فیلمهای اطیابی هستند.
موفقیت او در گیشه تضمین شده بهنظر میرسد و شاید مسئولان به جای هر راهحلی باید یکراست سراغ خود اطیابی بروند و فیلم جدید او یعنی «بخارست» با بازی پژمان جمشیدی را که در «دینامیت» حاضر بود، اکران کنند. به قول فوتبالیها، الان زمان «اطیابتایم» است. وقتی همه درها بسته شده و امیدی نیست که فیلمی بفروشد، اطیابی با یکی از فیلمهایش در آخرین لحظات از راه میرسد و ناجی سینما میشود.
خبرگزاری دولت، روز گذشته خبر داد، طبق اطلاعاتی که به ایرنا رسیده، رایزنیها در مورد فیلم بخارست تقریبا به مرحله انتهایی رسیده تا درصورت توافق، این کمدی اجتماعی، در همین آبانماه به روی پرده برود. اگر «بخارست» در بازه کنونی به روی پرده برود، دومین تجربه مسعود اطیابی در این حوزه را رقم خواهد زد. اطیابی سال گذشته و در شرایطی که کمتر کارگردانی به گیشه کرونایی کشور اعتماد میکرد، «دینامیت» را به روی پرده برد و توانست در ۹ماه نمایش سال گذشته خود، بیش از ۶۰میلیارد تومان بفروشد. «انفرادی» این کارگردان نیز از ۷اردیبهشت امسال به روی پرده است که گیشهای حدودا ۷۳میلیارد را رقم زده تا طی ۲سال گذشته، پرفروشترین آثار سینمایی کشور بهنام مسعود اطیابی رقم بخورد.
بخارست، فروردین و اردیبهشت امسال جلوی دوربین رفت. در این فیلم، حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، پونه عاشورپور، غزال نظر، ایمان صفا، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، رضا بهبودی، غلامرضا نیکخواه و بابک کریمی بازی کردهاند. شاید مسعود فراستی که چند سال پیش «شرط اول» مسعود اطیابی را بهتر از فیلم اصغر فرهادی ارزیابی کرد، دوراندیشی میکرد و همین روزهای اوج اطیابی را میدید. حالا فیلمساز محبوب فراستی، ناجی سینمای ایران شده است.